کد خبر: 1290194
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۱:۴۰
قیمت بالای بلیت هواپیما و کمبود قطار و پایین بودن تردد ریلی باعث‌شده تا بیشترین رفت و آمد ایرانیان از طریق جاده صورت گیرد و همین مسئله توجه به وضعیت جاده‌ها و امنیت آنها را بیش از پیش نمایان می‌کند. 
حوریه ملکی
جوان آنلاین: با اعلام آمار تصادفات جاده‌ای نوروز سال جدید و کشته و زخمی‌شدن جمع زیادی از هموطنان یک‌بار دیگر مشخص شد هنوز اقدام جامعی در جهت مدیریت این معضل صورت نگرفته و مثلث خودرو، جاده و راننده به برمودایی برای سیاهپوش‌کردن خانواده تبدیل شده است. درست است که هنوز فرهنگ آمد و شد و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی در بین شهروندان نهادینه نشده، اما فراموش نکنیم جاده و خودرو هم دو ضلع دیگر این مثلث هستند که خیلی راحت‌تر می‌توان آنها را به وضعیت مطلوب رساند و از وقوع بخش اعظمی از تصادفات جلوگیری کرد. 
 
قیمت بالای بلیت هواپیما و کمبود قطار و پایین بودن تردد ریلی باعث‌شده تا بیشترین رفت و آمد ایرانیان از طریق جاده صورت گیرد و همین مسئله توجه به وضعیت جاده‌ها و امنیت آنها را بیش از پیش نمایان می‌کند. 
آنطور که رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرده، در بازه زمانی ۲۵‌اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ یعنی در مدت ۲۱ روز بیش از ۵۵۸‌میلیون تردد جاده‌ای ثبت شده که نسبت به سال گذشته حدود ۳درصد افزایش داشته است. 
سردار تیمور حسینی، با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس راهور و سایر نهاد‌های مسئول تأکید می‌کند: «در این سه هفته و اجرای طرح‌های مختلف، شاهد ۷۳۸ فقره تصادف منجر به فوت بودیم که در مجموع ۸۸۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. همچنین ۱۵ هزار و ۸۳۳ فقره تصادف جرحی ثبت شد که طی آن ۲۰ هزار و ۱۰۹ نفر مجروح شدند و ۸ هزار و ۵۷۲ فقره تصادف خسارتی نیز به وقوع پیوست. مجموع تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری در این بازه به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۳۴۳ مورد رسید. 
همین اعداد کافی است تا نشان دهد، برای رسیدن به نقطه مطلوب و کاهش تصادفات و جلوگیری از کشته و مجروح شدن هموطنان در جاده‌ها هنوز راه درازی در پیش است. 
 
 راه‌های پرتصادف خوزستان 
به استناد آمار، متأسفانه استان کرمان با ۷۹ فوتی در صدر استان‌های پرتصادف قرار گرفت و پس از آن به ترتیب استان‌های فارس با ۷۶ نفر، خراسان رضوی با ۶۰نفر، سیستان و بلوچستان با ۵۶ نفر و خوزستان با ۵۱ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 
آنطور که رئیس پلیس راهور دلایل اصلی تصادفات فوتی را تحلیل کرده، مشخص شده ۴۴ درصد از تصادفات مرگبار به علت عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد به دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و ۱۴ درصد به‌خاطر تغییر مسیر ناگهانی بوده‌اند. همچنین بیشترین زمان وقوع تصادفات فوتی در بازه ساعت ۱۶ تا ۲۰ ثبت شده است. 
سال‌های سال است، هر وقت خبر از تصادفات وحشتناک با چندین قربانی به گوش می‌رسد تنها واکنش متولیان مربوطه این است که اعتبارات کم یا تخصیص نشده است، در صورتی که کم کاری آنان نیز در این باره بی‌تأثیر نبوده و گاهی با بهانه‌های مختلف روی تقصیر خود سرپوش می‌گذارند. باید قبول کنیم اگر در چند دهه اخیر پیگیری‌های مؤثری برای رفع اشکالات جاده‌ها به خصوص در شهرستان‌ها، صورت می‌گرفت تا حالا بخش قابل توجهی از معضلات رفع و مردم مجبور نبودند هزینه‌های هنگفتی پرداخت کنند. 
با بررسی میزان تصادفات در استان‌ها مشخص می‌شود، خوزستان جزء پنج استان بالای جدول است. 
در این استان شوشتر و جاده دزفول- حمزه از حادثه خیزترین مسیر‌های اصلی دزفول به شمار می‌آیند که سال‌هاست به دلیل نبود اعتبار و کم کاری متولیان مربوطه تکمیل و تجهیز نشده است. 
جاده دزفول- شوشتر از مسیر‌های اصلی و پرترددی است که قسمت‌هایی از آن به دلیل عرض کم و نبود ایمنی‌های لازم، همواره حادثه خیز بوده و قربانی‌های بسیاری داده است. از همین رو بهسازی و چهار بانده کردن آن از مطالبه‌های مهم مردم شهرستان‌های دزفول، گتوند و شوشتر می‌باشد. 
به رغم آنکه حدود ۱۳ سال از آغاز به کار پروژه چهار بانده‌کردن این محور می‌گذرد، اما تاکنون اقدامات چشمگیری در محدوده دزفول در این راستا صورت نگرفته است. 
مرگ‌های دسته جمعی در واژگونی خودرو‌های سنگین، پایان رؤیا‌های عروس و داماد‌هایی که در پی آغاز زندگی مشترک بودند، پرپر شدن چندین کودک در کنار جسم بی‌جان پدر و مادر، آمار زیاد مصدومان در هر تصادف و مرگ غم انگیز ده‌ها شهروند در این محور، همگی حکایت از مرگبار بودن محور دزفول- شوشتر دارد و تکمیل هر چه سریع و چهار بانده کردن آن را ضروری می‌کند. 
 
 پول نیست، همین!
جاده سردشت - دزفول، گردنه نخودکار، جاده ماهور برنجی، جاده سبزآب و جاده ابوالحسن با وجود حجم بالای گردشگر از جمله مسیر‌های ناایمن و مهم بخش سردشت بوده که بهسازی‌شان به اعتبارات و توجه بیشتری از سوی دستگاه‌های متولی استانی نیاز دارد. 
بخشدار سردشت می‌گوید: «در راستای بهسازی و طرح تعریض محور حمزه- دزفول، تاکنون دو کیلومتر از مسیر زیرسازی شده، اما به دلیل نبود اعتبارات و با وجود تعیین پیمانکار، پروژه به صورت نا تمام به حال خود رها شده است.»
حبیب‌اله سوزنگر، با اشاره به اینکه مکاتبات زیادی برای تکمیل پروژه مورد نظر صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: «در سفر استاندار پیشین خوزستان به دزفول و در جلسه شورای اداری نیز این موضوع مطرح شد؛ علاوه بر آن از سوی فرماندار دزفول نیز پیگیری‌های بسیاری در این خصوص انجام شده است.»
وی با بیان اینکه باید شرکت‌های صنعتی منطقه را نیز پای کار آورد، بیان می‌کند: «شهر حمزه و روستای شیرین آب با بیش از ۱۵ هزار ساکن، بیشترین جمعیت بخش سردشت را به خود اختصاص داده‌اند. به رغم آنکه مصوب شد بقیه محور به پروژه موجود اضافه شود، اما تاکنون هیچ قدمی در این باره برداشته نشده است.»
برچسب ها: بلیت ، هواپیما ، حمل و نقل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار