امسال برای ۱۳هزارو۶۶۲نفر از دانشآموختگان مراکز علمی استان گیلان شغل ایجاد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از هدفگذاری ایجاد ۱۳هزارو۶۶۲ شغل برای دانشآموختگان استان در سال جاری خبر داد و گفت: ۱۸درصد این هدفگذاری تاکنون محقق شده است.
سیاوش آقاجانی با اشاره به تدوین نظامنامه توسعه مهارت و اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی در سال۱۴۰۳ با ابتکار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان افزود: هدف از تدوین این نظامنامه ضرورت توجه به مهارت و اشتغال جوانان و فارغالتحصیلان از سوی وزارت کشور است. وی تعهد اشتغال استان گیلان در سال جاری را ۲۹هزارو۹۷۶ شغل اعلام کرد و ادامه داد: به دنبال ایجاد ۱۳هزارو۶۶۲ شغل به طور اخص برای دانشآموختگان دانشگاهی هستیم، از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است.
این مسئول، فارغالتحصیلان مشمول این نظامنامه را فارغالتحصیلان دانشگاهی بالاتر از مقطع تحصیلی کارشناسی اعلام و تصریح کرد: این نظامنامه باید در شورای برنامهریزی و توسعه استان به تصویب برسد.
آقاجانی ایجاد حداقل ۱۳هزارو۶۶۲ شغل جدید برای فارغالتحصیلان دانشگاهی مقطع کارشناسی و بالاتر در سال۱۴۰۳ در استان با برش دستگاهی و شهرستانی، تمرکز و اولویتبخشی فرایندها و رویکردهای داخلی دستگاههای سیاستگذار، دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و بانکهای استان در جهت ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان دانشگاهی، کمک به تقویت و ترویج فرهنگ کار و مهارتآموزی، اشتغالپذیری و کارآفرینی را از جمله اهداف این نظامنامه دانست.
وی با بیان اینکه هدایت نظامنامه از طریق معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و امور دبیرخانهای آن از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان انجام میشود، گفت: تمامی دستگاهها و نهادهای دارای تعهد اشتغال در مبحث رصد اشتغال و دانشگاههای استان به جهت ماهیت فراگیر اشتغال فارغالتحصیلان، در برنامههای پیشبینیشده مشارکت خواهند داشت.
مدیرکل تعاون گیلان با تأکید بر لزوم حمایت از تولید و افزایش مشارکت مردم به ویژه فارغالتحصیلان دانشگاهی در فعالیتهای اقتصادی بیان کرد: رویکرد نظامنامه مذکور اولویتبخشی به تخصیص منابع و حمایتهای دولتی در جهت ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان دانشگاهی، توسعه همکاریهای بیندستگاهی به منظور ایجاد اشتغال فارغالتحصیلان، استفاده از آموزشهای نوین جهت ارتقای سطح مهارتهای سخت و نرم دانشجویان و فارغالتحصیلان در جهت ایجاد و حفظ اشتغال است. آقاجانی از اولویتبخشی به طرحهای اشتغالزای فارغالتحصیلان در صدور مجوزها و حمایتهای مرتبط و بهرهبرداری و ایجاد شغل برای آنها خبر داد و خاطرنشان کرد: شناسایی فارغالتحصیلان بیکار با بررسی بانک اطلاعاتی فارغالتحصیلان دانشگاه و برگزاری کارگاههای استعدادیابی، هدایت تحصیلی و شغلی و مشاوره اشتغال در دانشگاهها نیز در دستور کار است.