کد خبر: 1234335
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
چشمان بعضی از کودکان با آنکه سالم و طبیعی به نظر می‌رسند، اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند، از همین رو طرح غربالگری بینایی کودکان از دهه۷۰ از سوی سازمان بهزیستی به اجرا درآمد.

جوان آنلاین: مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از غربالگری بینایی بیش از ۵/۳ میلیون کودک سه تا شش ساله طی سال گذشته خبر داد و گفت: تمامی کودکان نیازمند مبتلا به اختلالات بینایی برای تأمین عینک و انجام عمل جراحی مورد حمایت مالی سازمان قرار گرفته‌اند. 
افروز صفاری‌فرد، مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی یا آمبیلیوپی کودکان سه تا شش ساله از سال۱۳۷۵ تاکنون اظهار کرد: تنبلی چشم با تشخیص بموقع قابل درمان است، در حالی که اگر بموقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا و نابینا خواهد کرد. چشمان بعضی از کودکان با آنکه سالم و طبیعی به نظر می‌رسند، اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند، از همین رو طرح غربالگری بینایی کودکان از دهه۷۰ از سوی سازمان بهزیستی به اجرا درآمد. 
صفاری‌فرد ادامه داد: نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران، دید واضح و کامل است. در این مدت، به خصوص در سه سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را مختل می‌کند و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی کودک می‌شود. به عبارتی دیگر امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملاً طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد. در صورتی که اشکال دید کودک، قبل از پنج سالگی تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد، با درمان بموقع، بینایی کامل به دست می‌آید. بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر پنج‌سالگی است. هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تأخیر بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود، به طوری که پس از هفت تا ۱۰سالگی، درمان تأثیری در بینایی نخواهد داشت. 
مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم طی سال۱۴۰۲ در تمامی مناطق شهری و روستایی و عشایرنشین اجرا شد و ۳میلیون‌و۵۱۵هزارو۷۰۰ کودک سه تا شش ساله در برنامه مورد غربال قرار گرفتند، این رقم معادل ۸۵درصد گروه هدف است. 
به گفته وی، از تعداد مذکور، ۷۰هزارو۷۹۵کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند که ۱۶هزارو۶۱کودک، مبتلا به آمبیلیوپی (تنبلی چشم) بوده‌اند که برای مداخلات درمانی مورد پیگیری قرار گرفتند. 
مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بعد از شناسایی این کودکان، اقدامات درمانی آن‌ها آغاز و به پزشک متخصص ارجاع شدند، تأکید کرد: پیگیری وضعیت کودکان مبتلا به آمبیلیوپی تا ۱۰سالگی کودک ادامه دارد. 
صفاری‌فرد خاطرنشان کرد: تمامی کودکان نیازمند مبتلا به اختلالات بینایی برای تأمین عینک و انجام عمل جراحی مورد حمایت مالی سازمان قرار گرفته‌اند، به طوری که برای ۷ هزارو ۲۰۰ کودک عینک تأمین و به ۱۱۰کودک کمک‌هزینه جراحی پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز ۸۵درصد کودکان گروه هدف تحت پوشش برنامه قرار گیرند. وی در خصوص میزان پرداخت کمک‌هزینه عینک و اعمال جراحی مربوط یادآور شد: کمک‌هزینه خرید عینک طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی در این زمینه برای یک بار در سال حدود ۵۰۰هزار تومان و در خصوص جراحی‌تا ۱۰میلیون تومان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار