کد خبر: 1239123
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
هدف‌گذاری تولید یک‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار خودرو در سال جاری
در این مدت خودروسازان تلاش کردند دولت مردمی با آزادسازی قیمت‌ها موافقت کند، اما این اتفاق نیفتاد. در مقابل سالی دو تا سه بار قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف گران شد. اکنون در روز‌های پایانی دولت سیزدهم فشار‌ها به وزارت صمت برای گرانی قیمت‌ها افزایش یافته است و با این بهانه که عوامل تولید گران شده، خودروسازان بر آزادسازی و افزایش قیمت‌ها اصرار دارند. 
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو در سه سال گذشته به ثمر ننشست. اکنون که دولت مردمی روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند، فشار‌ها برای افزایش قیمت خودرو و آزادسازی قیمت‌ها افزایش یافته است، به طوری که وزیر صمت راه نجات صنعت خودرو را آزادسازی قیمت‌ها عنوان می‌کند و رئیس انجمن خودروسازان بر افزایش قیمت‌ها پیش از شروع به کار دولت جدید اصرار دارد و افزایش قیمت خودرو را کار سختی برای دولت چهاردهم می‌داند. 
 
اینکه بعد از پنج دهه فعالیت، هنوز نتوانسته‌ایم مصرف سوخت خودرو‌های داخلی را کاهش دهیم و متولی صنعت همچنان بر حمایت از این صنعت تأکید دارد، بسیار دردناک است. 
در سه سال گذشته شهید رئیسی هشت فرمان برای صنعت خودرو صادر کرد که جز یک تا دو بند، مابقی به مرحله اجرا نرسید. 
در این مدت خودروسازان تلاش کردند دولت مردمی با آزادسازی قیمت‌ها موافقت کند، اما این اتفاق نیفتاد. در مقابل سالی دو تا سه بار قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف گران شد. اکنون در روز‌های پایانی دولت سیزدهم فشار‌ها به وزارت صمت برای گرانی قیمت‌ها افزایش یافته است و با این بهانه که عوامل تولید گران شده، خودروسازان بر آزادسازی و افزایش قیمت‌ها اصرار دارند. 
پنج دهه است صنعت خودروی ایران فعالیت می‌کند، اما همچنان مصرف سوختش بالاست و از کیفیت خوبی برخوردار نیست. 
وزارت صمت برای رفع مشکل عرضه خودرو، در یک سال گذشته واردات خودرو‌های برقی را کلید زد تا شاید مصرف بنزین، اندکی کاهش یابد، اما آنچه اتفاق افتاد، چندان رضایت‌بخش نیست. 
متأسفانه خودرو‌های برقی به دست مصرف‌کنندگان واقعی نرسید و در حال حاضر سایت‌ها پر از حواله‌های فروش خودرو‌های برقی است که به دست دلالان افتاده است. 
علاوه بر این واردات خودرو نیز آنطور که انتظار می‌رفت سرعت نگرفت و به جای خودرو‌های اقتصادی، خودرو‌های میلیاردی و لوکس وارد کشور شد، هرچند در روز‌های پایانی دولت، تصاویری از پارکینگ گمرکات و دپوی ده‌ها خودروی وارداتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اما به دلایل نامعلومی همگی در انتظار عرضه در سامانه یکپارچه خودرو هستند و تحویل خودرو‌ها به مشتریان سرعت نمی‌گیرد. 
متولی صنعت خودرو که موظف بود در این فرصت صنعت خودرو را ساماندهی کند، همه انرژی خود را بر واردات خودرو‌های برقی متمرکز کرد. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت که ظاهراً توان مقابله با واردکنندگان خودرو‌های لوکس را نداشت، بعد از گذشت یک سال در گرامیداشت روز صنعت و معدن از واردات این خودرو‌ها گلایه کرد، در حالی که این گلایه‌ها و نقد‌ها باید از موضع بالا در جلسات خصوصی وزیر با واردکنندگان و شرکت‌های خودروسازی خصوصی مطرح و با قاطعیت از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شد. 

 صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم
علی‌آبادی در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، راه نجات صنعت خودرو را آزادسازی قیمت‌ها و حمایت‌های بیشتر از خودروسازان دانست و از ناترازی بنزین و مصرف بالای سوخت در کشور سخن گفت. 
به گزارش صداوسیما، سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم، گفت: معتقد نیستم خودروسازان ما خیلی خوب هستند، اما از سویی هم نمی‌گویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودرو‌های روز و آینده حرکت کنیم. صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم. وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه در سال۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳ هزارو ۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰‌هزارمیلیارد تومان بوده است و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور خاطرنشان کرد: ۶۰صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید. 
وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷خودروساز کشور در مجموع یک‌میلیون‌و۳۳۵‌هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم، اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال۱۴۰۳ نیز تولید یک‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدوار هستیم، محقق شود. در حال حاضر ۹۰۰‌هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲‌درصدی در ارزش افزوده کشور دارد، رتبه ایران در تولید خودرو طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از ۱۸ به ۱۶ رسید، چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه ۱۵ دست خواهیم یافت. 
وزیر صمت در رابطه با موضوع تخصیص ارز تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح‌شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است، در حال حاضر ارز چندنرخی عملاً لایه‌به‌لایه سبب ایجاد فساد می‌شود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد. 
علی‌آبادی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود، به طور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده و اعلام می‌کند که ۲۰‌درصد داخلی‌سازی داشته است، این اصلاً درست نیست، موضوع ساخت داخل باید عمقی بررسی شود. 
وزیر صمت ضمن اشاره به راهبرد‌های اصلی در صنعت خودرو تصریح کرد: برقی‌سازی راهی است که حتماً باید به سمت آن حرکت کنیم، در حال حاضر روزانه ۱۲۰میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید ۷ میلیون لیتر آن را وارد کنیم، بنابراین برقی‌سازی، راه‌حلی مناسب برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال حداقل ۳ هزار ایستگاه جدید شارژ خودرو‌های برقی ساخته خواهد شد. 
وی در رابطه با داخلی‌سازی خودرو‌های برقی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی‌سازی کرد، گفت: در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.
 
 فشار انجمن خودروسازان بر افزایش قیمت خودرو!
تلاش دولت سیزدهم برای لطمه نخوردن به سفره مردم در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با رسانه‌ها از افزایش فشار بر وزارت صمت برای صدور مجوز افزایش قیمت‌ها سخن گفته و تأکید کرده است از ابتدای سال جاری تاکنون چهار نامه به وزیر صمت نوشته و در آن نامه‌ها نسبت به وضعیت نامطلوب تخصیص و تأمین ارز به خودروسازان هشدار داده است که اگر با همین رویه پیش رویم به تولید سال۱۴۰۲ هم نمی‌رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار