کد خبر: 1239010
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
معاون وزیر تعاون تشریح کرد
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی با اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ماه امسال، گفت: در این طرح بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی در مدت سه ماه توزیع شد.

جوان آنلاین: علیرضا عسگریان صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با عنوان «دولت مردمی، رفاه اجتماعی و آینده نظام بازنشستگی در ایران» عملکرد سه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در حوزه‌های رفاه اجتماعی و طرح‌های حمایتی از جمله طرح کالابرگ الکترونیکی، طرح یسنا و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را تشریح و تبیین کرد.

وی گفت: در دولت سیزدهم به معیشت مردم توجه ویژه‌ای می‌شد و امیدوارم دولت چهاردهم در همین مسیر حرکت کند و آن را ارتقا دهد. مهم‌ترین طرح دولت سیزدهم «کالابرگ الکترونیکی» بود که به واسطه آن شبکه اعتبار شکل گرفت. تا امروز این طرح سه دستور کلی داشته است که یکی از آنها طرح کالابرگ است.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: زیرساخت کالابرگ الکترونیکی باید به گونه‌ای بود که می‌توانست این طرح را اجرا کند. در نوبت اول این طرح در یک استان و پس از آن سه استان و در نهایت در گستره کشور اجرا شد. برای این طرح مشوق‌های زیادی در نظر گرفته شد که از ۸۰ هزار تومان آغاز و به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

عسگریان ادامه داد: مشوق ۲۲۰ هزار تومانی برای «طرح فجرانه» کالابرگ الکترونیکی بهمن ماه سال گذشته و همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اجرا شد که از یک دهک درآمدی آغاز شد و به هفت دهک ارتقا پیدا کرد و ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش داد.

توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی با اجرای طرح فجرانه کالابرگ

وی افزود: میزان استقبال از طرح فجرانه بیش از ۸۶ درصد بود و این استقبال بسیار عجیبی نسبت به قبل از طرح بود. سه دهک اول درآمدی جامعه ۹۰ درصد از این طرح استقبال کردند که بی‌نظیر بود. این استقبال باعث تقویت سیستم زیرساختی داشت و مردم توانستند بدون مشکل خریدهای خود را انجام بدهند، البته در ابتدای طرح مشکلاتی وجود داشت که آنها را سه روزه رفع کردیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: دستاوردهای این طرح باعث شد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی در مدت سه ماه جابه‌جا شد و کمبودی را در این خصوص نداشتیم که نشان می‌داد امنیت کشور در حوزه غذایی بسیار بالا است. در سبد غذایی ۱۱ قلم کالا از جمله گوشت منجمد وجود داشت که گوشت گرم به ان اضافه و نیز توزیع شد.

عسگریان اعلام کرد: با اجرای «طرح فجرانه» کالابرگ الکترونیکی ۱۵۹ میلیون بسته غذایی توزیع شد که یک دستاورد است.

وی تصریح کرد: طرح دیگری که اجرا شد، امنیت غذایی کودکان بود و برای مشمولان این طرح در سه دهک اول یک میلیون تومان و در دهک‌های بعدی ۶۰۰ هزار تومان یارانه تشویقی برای سرپرستان خانوار واریز شد؛ در ابتدا ۱۳۲ هزار کودک شناسایی شده بود، اما امسال ۱۶۷ هزار کودک مشمول این طرح هستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طرح یسنا برای مادران دارای فرزند شیرخوار و باردار اجرایی شد که در این طرح یک میلیون مادر شناسایی شدن و  هر کدام یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای خرید از سبد غذایی ۱۶ قلم محصولات مورد نیاز خود دریافت کرده‌اند.

عسگریان تاکید کرد: پایگاه رفاه ایرانیان بیش از ۷۸ میلیون داده در اختیار دارد که وسع‌سنجی خانوار را انجام می‌دهد. یک رصدخانه نیز برای رصد داده‌های رفاهی ایرانیان تاسیس شده که این داده‌ها را به‌روز بررسی می‌کند.

وی اضافه کرد: زیرساخت قدرتمند دیگری که ایجاد شد پایگاه بهره‌مندی نام دارد که این بخش نشان می‌دهد میزان بهره‌مندی فرد به امکانات رفاهی، فرهنگی و زیرساخت‌هایی مانند جاده چقدر است؛ بر اساس کدپستی این مسئله قابل شناسایی است. در حوزه سیاست‌گذاری کشور باید به مسئله بهره‌مندی توجه ویژه کرد تا عدالت اجتماعی برقرار شود.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کار دیگری که به واسطه پایگاه داده‌های رفاه ایرانیان انجام داد، شناسایی فقرا است. اکنون ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زیر خط فقر هستند که ۶ میلیون نفرشان در دستگاه‌های حمایتی دارای شناسنامه هستند؛ به واسطه دهک‌بندی برای ۱۰ میلیون نفر دیگر پنجره‌های واحدی ایجاد شد که جزئیات زندگی آنها کاملاً مشخص و شفاف و دقیق است و هر بودجه‌ای که برای این افراد در نظر گرفته شود به دلیل شفاف و دقیق بودن آمار قابل برنامه‌ریزی است.

دستور شهید رئیسی برای پوشش کامل افراد زیر خط فقر

عسگریان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ شهید رئیسی دستور داد که افراد زیر خط فقر کاملاً پوشش داده شود. سامانه حمایت تعریف و ۵۰۰ هزار نفر در آن ثبت‌نام کردند که ۵۰ هزار نفر مشمول شدند که همگی به شکل دقیق شناسایی شده‌اند.

وی در مورد حوزه بیمه تامین اجتماعی و اقدامات دیگر، خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال نظام فراگیر بیمه‌ای بودیم و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار بیمه شدند که اقدام شایسته‌ای است. یکی از شاخص‌های ما برای اشتغال بیمه اجباری افراد بود و اکنون ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه اجباری قرار گرفتند و پوشش بیمه‌ای ۴ درصد افزایش پیدا کردند. همچنین مجامع بیمه‌ای وقفه ۵ تا ۶ ساله داشت؛ اما اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد.

معاون وزیر رفاه درباره اقدامات حوزه اقتصادی گفت: در این حوزه برنامه مفصلی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد، البته جهش تولید باید محقق شود، اما اینکه صفت مردمی‌سازی به آن الحاق شده باید با همراهی مردم باشد.

عسگریان ادامه داد: برنامه‌هایی وارد صندوق‌ها و حوزه‌های اقتصادی شدند تا به نتیجه برسند. امسال در وزارت تعاون ۱۲۴ پروژه بزرگ، ۳۴ بازسازی صنعتی و ۱۷ پروژه دانش‌بنیان را در دستور کار داریم. همچنین ۲۹۰ شرکت در حال انحلال، تهاتر یا واگذاری هستند.

بدهی تامین اجتماعی به نطام بانکی پرداخت شد

وی اضافه کرد: تامین اجتماعی ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که در این دولت تسویه شد و دیگر این سازمان یک ابر بدهکار بانکی به حساب نیست. در سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون ۶۶ همت سرمایه‌گذاری انجام داد که نسبت به سال قبل از آن (۱۴۰۰) ۷۰ درصد افزایش یافت و این سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان ۱۰ درصد رشد داشت.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: نخستین دغدغه ما در حوزه اقتصادی فعال بودن خطوط تولیدی بود که در یک پروژه تامین مالی ۴.۲ هزار میلیارد تومان انجام دادیم که در بازار فرابورس نیز بزرگ‌ترین تامین مالی به حساب می‌آید.

عسگریان در حوزه دارو اعلام کرد: ۱۲۰ قلم دارویی جدید داشتیم که ۴۴ قلم آن به عنوان داروی جدید برای نخستین بار به چرخه داروها اضافه شدند.

وی درباره طرح‌هایی که برای امسال برنامه‌ریزی شده است، گفت: مهم‌ترین طرح کالابرگ است که به عنوان کسی که مجری این طرح هستم امیدوارم این طرح ادامه یابد تا تورم به نقطه خوبی برسد. همچنین طرح کودکان نیز ادامه یابد و طرح یسنا که منحصر به مادران است نیز بتواند از شکل پایلوت خارج شده و به شکل کشوری ایجاد شود.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طرح صندوق مادران خانه‌دار از جمله طرح‌هایی است که امیدواریم اجرایی شود. برای شناسایی این افراد به واسطه پایگاه رفاه ایرانیان مشکلی نداریم، اما باید توافق در دولت وجود داشته باشد تا ادامه پیدا کند.

عسگریان گفت: ورود شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بورس و فرابورس، پرداخت بدهی دولت به دستگاه‌ها و صندوق‌های مختلف، گسترش بیمه‌ای برای دهک‌های یک تا سه برای رایگان شدن بخش عمده‌ای از خدمات، پیوست تامین اجتماعی برای تمام طرح‌هایی که وارد مجلس می‌شود نیز از دیگر برنامه‌هایی است که امیدواریم روند اجرایی شدن آن ادامه پیدا کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار