کد خبر: 1239109
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
«حسینیه معلی»، «از سرگذشت»، «با حسین (ع) حرف بزن»، «حسینیه بهشت»، «مجلس واقعه»، «باب الحسین (ع)» و «آن لحظه» از جمله برنامه‌های امسال سیما است که متناسب با حال و هوای عزاداری سالار شهیدان، روانه آنتن شبکه‌های سیما شده است.

جوان آنلاین: همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم و عزا شده است، از همین رو شبکه‌های سیما با تدارک برنامه‌های متنوع در قالب ساختار‌های مختلف برنامه سازی، حسینیه تلویزیونی به وسعت ایران را به تصویر می‌کشند.

«حسینیه معلی»، «از سرگذشت»، «با حسین (ع) حرف بزن»، «حسینیه بهشت»، «مجلس واقعه»، «باب الحسین (ع)» و «آن لحظه» از جمله برنامه‌های امسال سیما است که متناسب با حال و هوای عزاداری سالار شهیدان، روانه آنتن شبکه‌های سیما شده است.

در ادامه این گزارش، محمد حسین کشکولی دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در تشریح برنامه‌های شبکه‌های سیما برای ایام محرم، «آزادگان عالم در خیمه حسین اند» را به عنوان شعار محوری امسال اعلام کرد.

ویژه برنامه‌های شبکه یک در محرم
برنامه‌های شبکه یک سیما همزمان با آغاز ماه محرم با حال و هوای سوگواری امام حسین (ع) تغییراتی خواهد داشت.
برنامه ترکیبی «روضه خانگی» در سری جدید خود در سه بخش تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود. مستند‌های ۱۲ تا ۱۵ دقیقه‌ای که به جای جای کشورمان ایران سفر کرده اند و روضه‌های خانگی شهر‌های مختلف را به تصویر می‌کشد. بخش گفتگو که با حضور چهره‌های سیاسی، هنری، ورزشی و مداح‌های مشهور روی آنتن می‌رود و در بخش سوم این برنامه نیز چهره‌های مختلف راوی روایت قصه‌هایی از روضه‌های خانگی در سال‌های بسیار دور هستند.
«روضه خانگی» از ۲۴ تیرماه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن می‌رود؛ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۳ پخش می‌شود.
سخنرانی‌های مذهبی در دهه ابتدایی محرم هر روز حجت الاسلام عالی ساعت ۰۵:۳۰ صبح و حجت الاسلام سیدعلی خمینی ساعت ۱۹:۲۰ پخش خواهد شد.
برنامه «رخ مادر» روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا به قصه‌هایی ناب و بکر از زندگی شان می‌پردازد. این مجموعه شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲:۴۵ از شبکه یک تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
همچنین یک مستند متناسب با حال و هوای ایام عزاداری ۱۹ تیرماه ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن خواهد رفت.
جمعه ۲۲ تیرماه مراسم سوگواری از حسینیه امام خمینی (ره) از آنتن شبکه یک پخش می‌شود. در ادامه مستند «میراث نورانی» در همان شب ساعت ۲۳:۱۵ نمایش داده خواهد شد.
برنامه «آفتاب شرقی» مانند گذشته پخش خواهد شد و این بار با بررسی و پرداخت واقعه عاشورا هر روز بعد از اذان ظهر روی آنتن می‌رود.
برنامه «جریان» نیز در ایام محرم پخش خود را ادامه خواهد داد و به قرائت سیاسی از واقعه عاشورا خواهد پرداخت.


طنین نوای یا حسین (ع) در شبکه دو سیما
ویژه برنامه «حسینیه بهشت» از شنبه ۱۶ تیر همزمان با شب اول ماه محرم در ۱۲ قسمت حوالی ساعت ۲۱:۲۰ هر شب از شبکه دو سیما پخش می‌شود. در این برنامه شیخ اسماعیل رمضانی به عنوان کارشناس مذهبی همراه با پیرغلامان و شاعران اهل بیت حضور خواهند داشت. تبیین و بررسی قیام امام حسین (ع) و همچنین نوحه و شعر خوانی ذاکران و شاعران اهل بیت از جمله بخش‌های این برنامه است. بازپخش این برنامه روز بعد حوالی ساعت ۱۱ و ۱۷:۳۰ است.
مجموعه نمایشی «سفیر» از یکشنبه هفدهم تیر ماه از یکشنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۱۶:۱۵ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود. این مجموعه نمایشی روایت سفر قیس بن مسهر صیداوی، سفیر امام حسین (ع) به کوفه است؛ که فرامرز قریبیان با ایفای نقش قیس در این مجموعه، یکی از ماندگارترین نقش‌های دوره فعالیت هنری خود را رقم زد.
بازپخش مجموعه «سفیر» روز بعد حوالی ساعت ۱:۵۰ دقیقه بامداد و ۱۶:۳۰ است.
ویژه برنامه «کوی محبت» با اجرای مهدی اعرابی هر شب حوالی ساعت ۲۳:۲۰ به مدت ۱۴ شب روانه آنتن می‌شود. در این برنامه دکتر علی غلامی به عنوان کارشناس مذهبی و نویسندگان کتاب‌های شاخص با موضوع امام حسین (ع) میزبان مخاطبان خواهند بود. بازپخش این برنامه روز بعد حوالی ساعت ۱۴:۳۰ است.
مداحی کربلایی حسین طاهری به مدت ۱۵دقیقه پخش می‌شود و پس از آن، بیانات مقام معظم رهبری در مورد کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» با موضوع آشنایی با زندگی و دوران امامت امام حسین علیه السلام پخش می‌گردد.
«روضه کربلا» با نوای حاج اکبر مولایی از کربلای معلی از یکشنبه ۱۷ تیر به مدت ۱۱ روز حوالی ساعت ۶:۳۰ و همچنین با نوای حاج جواد هاشمی حوالی ساعت ۱۷:۱۵ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.
«چشمه زندگی» با سخنرانی شیخ حسین انصاریان از یکشنبه ۱۷ تیر در ۱۱ قسمت هر روز ساعت ۱۴ میزبان مخاطبان خواهد بود.
ذکر عاشورائیان با مداحی حاج محمود کریمی از یکشنبه ۱۷ تیر به مدت یازده شب هر شب حوالی ساعت ۰۰:۱۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
طنین نوای یا حسین و مداحی سید و سرور شهیدان در ساعات ۱۰:۳۰ حاج محمدرضا طاهری، ۱۵:۳۵ مداحی مداحین اهل بیت علیهم‌السلام، ۲۰:۱۵ کربلایی حسین طاهری و همچنین مداحی‌های مداحین اهل بیت در فواصل برنامه‌های شبکه دو سیما قلب‌های عاشقان اباعبدالله (ع) را با خود همراه می‌کند.

«حسینیه معلی» شبکه سه در محرم
سری جدید برنامه «حسینیه معلی» از ۱۶ تیرماه، شب اول محرم به روی آنتن خواهد رفت. این برنامه با اجرای نجم الدین شریعتی و حضور حاج محمدرضا طاهری، سیدرضا نریمانی، نزار قطری، مهدی رسولی، شیخ مصطفی کرمی در میز مداحان، هرشب ساعت ۲۲:۲٠ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۵ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.
همچنین برنامه «مخاطب خاص» با اجرای رسالت بوذری در روز تاسوعا و عاشورا به صورت زنده از کربلای معلی ساعت ۲۳:۳۰ پخش می‌شود.
برنامه «در آستان خورشید» نیز از شنبه تا پنج شنبه ۲۳ تا ۲۸ تیرماه هرشب به صورت زنده از ساعت ۲۰:۰۰ با اجرای میثم آقابیگی روی آنتن می‌رود.
پخش سخنرانی حجت الاسلام سیدحسین آقا میری هر روز ساعت ۶ صبح و سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی هر روز ساعت ۰۹:۴۵ از دیگر برنامه‌های این شبکه برای ایام محرم است.
بینندگان این شبکه هر روز در ساعت‌های مختلف می‌توانند در موکب ثار الله، بیننده مداحی مادحان اهل بیت علیهم السلام باشند.

«ماجرا»‌ی شبکه چهار در محرم
ویژه برنامه «فصل خروج» از سلسله برنامه‌های «ماجرا»، در دهه اول محرم در ۱۰ قسمت پخش می‌شود.
عنوان فصل برگرفته از کلام امام حسین علیه‌السلام است که فرمودند: «به درستی که من برای اصلاح امت جدم خروج کردم» و در برنامه پیش‌رو، هدف امام حسین علیه‌السلام از قیام، از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
امام حسین (ع) از سال ۴۰ تا ۶۰ هجری، با حضور حجت‌الاسلام جواد سلیمانی؛ امام حسین (ع) و قیام علیه منکر بزرگ، با حضور محمدحسین رجبی دوانی. قیام برای اصلاح با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری؛ انگیزه امر به معروف از منظر فقهای معاصر، با حضور آیت‌الله محسن اراکی برخورد‌های واگرایانه با واقعه کربلا، با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر روستایی؛ خروج امام عدم بیعت یا تشکیل حکومت؟ با حضور محمد اسفندیاری؛ دعوت امام از مردم بصره؛ امام حسین، گفتگو و صلح، با حضور حجت‌الاسلام حامد منتظری مقدم؛ امام حسین علیه السلام شهادت عرفانی، فدیه‌ای و تکلیفی، با حضور سعید طاووسی و هدف از قیام در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای، با حضور حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی؛ عناوین و مهمانان برنامه هستند.
برنامه ماجرا «فصل خروج» از ۱۶ تا ۲۷ تیر، روز‌های شنبه تا چهارشنبه در ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
تهیه کنندگی این برنامه را سید یزدان ملک آبادی و میزبانی آن را حمید سبحانی صدر به عهده دارند.
همچنین فصل جدید برنامه «چهارگاه» به تهیه کنندگی کامران سیف الله و با اجرای امیرحسین مدرس راهی آنتن شبکه چهار سیما می‌شود.
فصل جدید برنامه «چهارگاه» در ۱۴ قسمت، هرشب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار پخش شود.
هوشنگ جاوید جامعه‌شناس و پژوهشگر موسیقی اقوام و سیدمحسن حسینی ردیف‌دان و خواننده آواز ایرانی میزبانان ثابت «چهارگاه» هستند و در هر برنامه با مهمانان این برنامه که از خوانندگان مختلف نواحی و افرادی که در حوزه نغمه‌خوانی‌های عاشورایی فعالیت داشته‌اند، به گفتگو می‌نشینند.
در هر قسمت این ویژه برنامه، یک قطعه معروف عاشورایی و ملی پخش شده و در بخش دیگر به نغمه‌خوانی و عزاداری‌های محلی پرداخته می‌شود.
ویژگی این فصل از «چهارگاه» تفاوت دکور با فصل گذشته است که با تغییراتی خاص، نمایی از گنبد حرم امام حسین (ع) را به نمایش می‌گذارد.

بوی عطر عاشقی در شبکه نسیم پیچید
سری جدید «از سرگذشت» به تهیه کنندگی محسن نجفی سولاری، کامران شهریوری و کارگردانی محمد پیوندی با اجرای علی اکبر قلیچ با دکوری متفاوت هر شب ساعت ۲۱ از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه در قسمت اول با مطرح کردن داستان سوژه اجتماعی و در قسمت دوم با حضور یک سلبریتی که زندگی خودش را مطرح می‌کند و در جایی که نقطه عطفی با سوژه اجتماعی دارد به قسمت دوم برنامه اضافه خواهد شد. در پایان هر قسمت یک کوله به میهمان‌های هر برنامه تقدیم خواهد شد تا در روز اربعین شاید مسافر سیدالشهدا باشند.
«مجلس واقعه» به تهیه کنندگی مصطفی احمدی یک برنامه آیین تعزیه خوانی شهیدان دشت کربلاست که هر شب ساعت ۲۲ از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود و در هر قسمت یک مجلس تعزیه خوانی برپا خواهد شد.
تعزیه یکی از مؤلفه‌های فرهنگی آئینی کشور است، اما نسل جدید با آن آشنایی ندارد و به همین دلیل شبکه نسیم سراغ چنین برنامه ایی رفته است. محور برنامه، نمایش تعزیه است و در آن گفتگو‌هایی هم صورت می‌گیرد.
«باب الحسین (ع)» به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا خوش بیان در شهادت سالار شهیدان هر شب به صورت زنده ساعت ۰۱:۰۰ بامداد از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه با حضور مداحان معروف، کارشناس مذهبی و گفتگو با مادران شهید و ایتم شریک روضه که به مداحان معروفی که در قید حیات نیستند پرداخته می‌شود.
«آن لحظه» به تهیه کنندگی حسن کچویی و کارگردانی محمد گواهی اصفهانی هر شب ساعت ۱۹ از شبکه نسیم در ایام محرم به روی آنتن می‌رود. این برنامه با سبکی متفاوت و تلفیق تئاتر، مستند و گفتگو با کارشناس به مسایل تاریخی و زنان تاثیر گذار از گذشته تا کنون خواهد پرداخت.
«آن لحظه» تعریفی است که چه شد در لحظه دوستداران امام حسین از او جدا شدند و بالعکس افرادی در لحظه به سمت امام حسین برگشتند و کنار او قرار گرفتند.
«من حسین (ع) را دوست دارم» به تهیه کنندگی و اجرای سامان ارس خان و کارگردانی سجاد ساعی هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش خواهد شد. این برنامه در پنج شب اول محرم گفتگو با چهره‌هایی که تمام عمر خود را برای امام حسین گذاشتند خواهد بود و از شب ششم تا سیزدهم محرم به عزاداری‌های یزد پرداخته می‌شود.
«نسیم آوا» به تهیه کنندگی و با اجرای محمدرضا محبی دیگر برنامه تدارک دیده شده ایام ماه محرم این شبکه است که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه نسیم به روی آنتن خواهد رفت.
پخش تیتراژ‌های ماندگار فیلم و سریال‌های محرمی، موسیقی‌های محرمی، حضور خوانندگان جوان، گروه‌های سرود، کارشناس نوحه نواحی اصیل، نوحه خوانندگان معروف کشور در هیت‌ها و ... از جمله بخش‌های این برنامه خواهد بود.
همچنین برگزیده فصل‌های پیشین مجموعه محبوب «با حسین (ع) حرف بزن» هر روز ساعت ۱۷:۰۰ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.


«نوای عاشقی» در شبکه آموزش می‌پیچد
با آغاز محرم حسینی برنامه «نوای عاشقی» با سه بخش مقتل خوانی، نوای عاشقان و گفتگو با عاشقان اهل بیت (ع) روی آنتن می‌رود.
در بخش مقتل خوانی علی همت مومیوند، واقعه جانسوز عاشورا را روایت می‌کند. همچنین در بخش نوای عاشقان، وی آر (واقعیت مجازی واقعه کربلا) با عینک سه بعدی نمایش داده می‌شود.
برنامه «با کربلا» (مدرسه عشق) در ۵۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از هفتم محرم، ۲۳ تیر ماه تا پایان ماه صفر از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود.
این برنامه همزمان از دو استودیو واقع در تهران و کربلا به صورت زنده پخش می‌شود. اجرای استودیو تهران را امجدیان و اجرای استودیو عراق را سیدکاظم احمد زاده عهده دار است. دکور برنامه به صورت کلاس طراحی شده و علاوه بر مجری و میهمانان، دانش آموزان دانشجویان و سایر گروه‌های مردمی در استودیو حضور دارند.
همچنین برنامه به صورت تعاملی است که مخاطبان عکس و فیلم و دلنوشته‌های خود را در این برنامه به اشتراک می‌گذارند.
در این برنامه آداب معنوی زیارت بیشتر در گعده‌های دانش آموزی و دانشجویی و همراهی با آنان در این سفر معنوی با همکاری معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سایر متولیان حوزه فرهنگی و معارفی به تصویر کشیده می‌شود.

تدارک شبکه قرآن و معارف سیما در ماه محرم
برنامه «حسینه معلی» از روز یکشنبه ۱۷ تیر ساعت ۱ بامداد و تکرار آن ساعت ۱۷ بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
برنامه «یا کاشف الکرب» نیز از روز پنج شنبه ۲۱ تیر هر شب از ساعت ۲۳:۱۵ به صورت زنده از کربلای معلی پخش می‌شود.
ویژه برنامه «دم» هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به صورت زنده، برنامه «یاد خدا» با موضوعات مرتبط با ماه محرم هر روز ساعت ۱۹ و بازپخش آن هر روز ساعت ۱۱ روی آنتن می‌رود.
مداحی حاج منصور ارضی هر روز ساعت ۱۱:۳۰ و ۱۵:۳۰ و پخش زنده عزاداری بوشهری هر روز ساعت ۳۰ دقیقه بامداد و «روضه خوانی زنده بانوان» هر روز ساعت ۸:۳۰ صبح و «حسینیه کودک» هر روز ساعت۱۶:۴۰ از حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قاب شبکه قرآن و معارف سیما قرار می‌گیرد.
همچنین مداحی حاج مهدی سلحشور هر شب ساعت ۲۲:۳۰ به صورت زنده برای بینندگان پخش می‌شود.
پخش «محفل قرآنی» هر شب ساعت ۲۲ به صورت زنده از اصفهان، تلاوت یک حزبی قرآن کریم هر شب ساعت ۲۰ به صورت زنده از کربلای معلی و تلاوت مجلسی هر روز ساعت ۸ صبح بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
پخش دو برنامه سخنرانی مذهبی با محوریت ماه محرم هر روز صبح ساعت ۵:۳۰، سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی بعد از اذان ظهر و سخنرانی ایت الله سیدمحمدمهدی میرباقری ساعت ۲۰:۱۵ به صورت زنده از بارگاه ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علی‌ها و مجموعه سخنرانی آیت الله جوادی آملی ویژه ایام محرم با عنوان حماسه و حکمت هر روز ساعت ۱۱:۴۵ از دیگر برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما برای ایام ماه محرم است.


شبکه تهران با «حسینیه تهران» سیاه پوش می‌شود
مجموعه تلویزیونی «جرس» به تهیه کنندگی مشترک محسن فراهانی و سید یوسف هاشمی ثابت و کارگردانی علی فراهانی صدر هر شب ساعت ۱۹ در ده قسمت روی آنتن شبکه تهران سیما می‌رود.
در این مجموعه نمایشی ترکیبی، به معرفی ده نفری که به نوعی در واقعه عاشورا حضور داشتند و در نهایت جزو یاران اباعبدالله الحسین (ع) شدند، پرداخته می‌شود. هر قسمت از این مجموعه، متشکل از سه پرده «قبل از رویارویی افراد با امام حسین (ع)»، «رویارویی آن‌ها با سید و سالار شهیدان» و در نهایت «مبارزه و رجزخوانی‌شان برای لشگر یزیدیان» است.
علیرضا مهران (نافع بن هلال بجلی)، مجید پتکی (عابس بن ابی شبیب شاکری)، جعفر دهقان (حبیب ابن مظاهر)، سیروس کهوری‌نژاد (جون بن حوی)، محیا دهقانی (دلهم همسر زهیر بن قین)، انوش معظمی (حر بن یزید ریاحی)، علیرضا استادی (بریر بن خضیر همدانی)، سید مهرداد ضیائی (مسلم بن عوسجه)، شیوا خسرو مهر (بحریه همسر جناده بن حرث و مادر عمرو بن جناده) و کوروش سلیمانی (وهب بن عبدالله بن حباب کلبی) از جمله هنرمندانی هستند که در این مجموعه تلویزیونی محرمی ایفای نقش می‌کنند.
ویژه برنامه «حسینیه تهران» با هدف معرفی حسینیه‌ها و هیات‌های استان‌های دیگر در تهران و برگزاری مراسم‌های آیینی و مذهبی در آن‌ها با اجرای علی ترابی هر شب ساعت ۲۱ تماشایی می‌شود. حضور پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در برنامه «حسینیه تهران» بخش دیگری از این برنامه معارفی است که هر شب از یک پیرغلام اهل بیت (ع) میزبانی می‌کند و با نوای ماندگار آنها، دل و جان مخاطبان را کربلایی می‌کند.
همچنین در بخش دیگر با به تصویر کشیدن آئین و رسوم هیئت‌های مذهبی مثل نخل گردانی، تشت گذاری و ... در سایر استان‌های کشور مثل زنجان، اردبیل، یزد و ... مردم ولایتمدار و حسینی ایران و تهران را با رسوم اقوام مختلف آشنا می‌کند.
این برنامه کاری است از گروه معارف شبکه تهران سیما به تهیه کنندگی محمد جوادی نژاد و اجرای علی ترابی که در دهه اول ماه محرم هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۵۰ دقیقه روی آنتن شبکه پایتخت می‌رود.
«سدره» ویژه برنامه محرمی شبکه پنج سیما به صورت زنده و مستقیم هر شب حوالی ساعت ۲۴ از کربلای معلی روانه آنتن خواهد شد.
این برنامه در ۶۰ قسمت ۷۵ دقیقه‌ای با اجرای مهیار عبداللهی در ایام محرم و صفر با حضور مهمانان و کارشناسان مختلف به روی آنتن می‌رود.
«سدره» در دهه اول پیرامون وقایع و رویداد‌های مهم در کربلا روی آنتن می‌رود و در ماه صفر نیز حال و هوای زیارت اربعین را نیز به تصویر می‌کشد. قرار است در این برنامه از مهمانانی در حوزه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... همچنین چهره‌های شاخص میزبانی شود.
این برنامه کاری است از گروه معارف شبکه تهران سیما به تهیه‌کنندگی و اجرای مهیار عبداللهی که در ایام محرم و صفر هر شب ساعت ۲۴ چشم‌های مخاطبان و مردم شریف ایران را به تماشای ضریح مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) متبرک می‌کند.
برنامه ظهرگاهی و زنده «تا نیایش» هر روز بعد از اذان ظهر حوالی ساعت ۱۲:۲۰ با اجرای دکتر احمد شفازاده و محبوبه عزیزی روی آنتن می‌رود. این برنامه با حضور کارشناسانی چون: حجج الاسلام سید ناصر موسوی و حاج ابوالقاسم دولابی، دکتر سید محسن میرباقری و دکتر فاطمه منتظری تماشایی می‌شود.
آداب زندگی با الگو پذیری از سیره امام حسین (ع)، تربیت دینی فرزندان با تاسی از اخلاق و روش سید الشهدا (ع) و تبیین عبرت‌ها و پیام‌های قیام و نهضت امام حسین (ع) از جمله موضوعاتی است که برنامه «تا نیایش» با حضور کارشناسان مدعو به آن می‌پردازد.
نماهنگ‌های محرم، میان برنامه‌های محرمی، کلیپ‌های مداحی، با نوای دلنشین مادحین اهل البیت (ع) از دیگر بخش‌هایی است که از گروه معارف شبکه تهران سیما در ماه عزای سالار شهیدان در طول شبانه روز چندین نوبت پخش می‌شود. همچنین سخنرانی مذهبی (ع) ویژه ماه محرم در دهه اول هر روز حوالی ساعت ۱۵:۴۵ تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد.
برنامه «به خانه برمی گردیم» نیز در دهه اول محرم منعطف به موضوع حادثه کربلا، قیام عاشورا و عبرت‌های عاشورایی تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
همچنین تهیه و پخش گزارش‌های مناسبتی از هیات‌های مذهبی در شهر و استان تهران در قالب برنامه «در شهر»، «در استان» از دیگر بخش‌های تماشایی ویژه برنامه‌های ماه محرم شبکه تهران است که دل هایمان را کربلایی می‌کند.

شبکه افق در محرم سیاه پوش می‌شود
ویژه برنامه «راز» ویژه برنامه مناسبتی ایام محرم الحرام ۱۴۰۳ است که این هفته از پنجشنبه مصادف با پنجم محرم ساعت ۲۲ به روی آنتن افق سیما می‌رود. علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این برنامه را روز بعد ساعت ۱۴:۳۰ از قاب افق سیما تماشا کنند.
برنامه «دل نوا» از دیگر برنامه‌های محرمی شبکه افق که به صورت زنده از یکشنبه ساعت ۲۳:۴۰ با موضوع پخش نماهنگ و مداحی مذهبی به روی آنتن این شبکه می‌رود.
همچنین هر شب مراسم عزاداری هیئت فدائیان حسین (ع) با مداحی سید رضا نریمانی حوالی ساعت ۲۱ به صورت زنده و مداحی حاج میثم مطیعی هر روز پس از اذان مغرب به روی آنتن افق سیما می‌رود.
پخش روزانه سخنرانی‌های مذهبی دهه اول محرم، حجت الاسلام عالی ساعت ۱۲:۱۵ و سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان هر روز ساعت ۱۹:۰۰ می‌باشد.
مجموعه تلویزیونی «نجلا ۱» یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی خیرالله تقیانی پور، تهیه‌کنندگی سعید سعدی و نویسندگی مهدی حمزه است که به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۲۳ از قاب شبکه افق پخش می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این مجموعه تلویزیونی را روز بعد ساعت ۶ صبح و ۱۱ صبح از قاب افق سیما تماشا کنند.
در ادامه مستند «خانه‌های نورانی»، به روضه‌های خانگی با قدمت و سابقه طولانی می‌پردازد که توسط پیرغلامان اداره می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را شنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۱۸ و تکرار آن را حوالی ساعت۰۰:۳۰ بامداد و ۱۳ از قاب افق سیما تماشا کنند.

ویژه برنامه‌های شبکه سلامت در ایام محرم
برنامه «یا شافی» به صورت زنده از شنبه ۲۳ تیر ماه از شبکه سلامت ساعت ۲۳ به صورت زنده از حرم مطهر امام رضا علیه السلام پخش می‌شود. همچنین برنامه «طبیب دل ها» ساعت ۱۸:۳۰ پخش می‌شود. این برنامه با پزشکان و کادر درمان در خصوص فلسفه اشک ریختن برای امام حسین (ع) و تداوم نهضت ایشان و ایجاد همدلی در بین جوانان به گفتگو می‌نشیند.
برنامه‌های «تکیه ناشنوایان» و «قهرمانان کربلا» با روایت‌هایی از شخصیت‌های واقعه کربلا بر اساس مقتل با ترجمه ناشنوایان به صورت میان برنامه پخش می‌شوند.
تلاش خواهد شد که از عزاداری جامعه ناشنوایان در ایام محرم نیز برنامه‌هایی تدارک و پخش شود.

«سر سفره خدا» شبکه کودک در ایام محرم
شبکه کودک با برنامه‌های «پاشو پاشو قهرمان» ساعت ۱۱، «منم بچه مسلمان» ساعت ۱۳، «قصه‌های عمو رحمان» ساعت ۱۵:۳۰، «مرحمت» ساعت ۱۵:۴۵ و «سر سفره خدا» ساعت ۱۸ با مخاطبان خود در ایام محرم همراه می‌شود.

تدارک شبکه مستند برای ایام محرم
مستند «حماسه تاج الشعرا» تولید جدید شبکه مستند سیما است که در ۱۵ قسمت ۳۶ دقیقه‌ای در ایام محرم هر شب ساعت ۲۰ و تکرار ساعت ۴ و ۱۰ پخش می‌شود.
این مستند پرتره‌ای از شاعر معاصر و مذهبی مرحوم حاج عباس قلی یحیوی ملقب به تاج الشعرا می‌باشد. عباس قلی یحیوی از شاعران مرثیه سرای آذری زبان ایرانی اهل اردبیل است. اغلب سروده‌های وی به زبان ترکی آذری بوده و در سروده‌های خود از قالب شعری حماسی استفاده نموده‌است. تخلص او ابتدا «احقر» بود که بعدا به نام خانوادگی خود یعنی «یحیوی» تغییر داده است.
مستند «ترکیب بند» یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای است که شنبه ۱۶ تیر ساعت ۱۹ از این شبکه پخش می‌شود.
این مستند روایتی است با موضوع ترکیب‌بند‌هایی که در موضوع عاشورا و مصائب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) سروده شده است که شناخته شده‌ترین آن‌ها ترکیب‌بند محتشم کاشانی است. در ادامه سعی شده از طریق بررسی زندگ ینامه محتشم کاشانی و سیر آثار و ارادت وی به امام حسین (ع) و خاندان نبوت به این مسئله پرداخته شود که چگونه این ترکیب‌بند تا این‌حد ماندگار شده است. این مستند روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.
مستند «دربند» یک قسمت ۵۰ دقیقه‌ای است که پنجشنبه ۲۱ تیر ساعت ۱۸ روی آنتن می‌رود.
این مستند به برگزاری مراسم محرم در شهر دربند قفقاز و روایت آن از زبان ریش سفیدان و شبیه خوان‌ها پرداخته است. همچنین بخش‌هایی از سختی‌های برگزاری مراسم و شعائر عاشورا در زمان حکومت سوسیالیستی شوروی را روایت می‌کند. این مستند روز بعد ساعت ۱۳ تکرار می‌شود.
مستند «نغمه سرا» یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای است که دوشنبه ۱۸ تیر ساعت ۲۲ پخش می‌شود.
این مستند به بررسی ضبط فایل‌های صوتی مراسمات مذهبی و سخنرانی‌های انقلابی در دهه پنجاه می‌پردازد. «نغمه سرا» روز بعد ساعت ۱۵ تکرار می‌شود.
مجموعه مستند «ترمه» در ۳۰ قسمت به معرفی یک اثر هنری و رسانه‌ای در فضایی مذهبی و خانوادگی مردم شهر و روستا می‌پردازد. این مجموعه داستان‌های پشت صحنه تولیدات ماندگار هنری و آئینی، نیات و هنرمند تحت تاثیر اعنقادات مذهبی و زحمات اثری که در جان‌ها نفوذ می‌کند و در تاریخ ثبت را بیان می‌کند.
مستند «قصه‌های اربعین» ویژه برنامه اربعین حسینی شبکه مستند است. این برنامه ۲۵ دقیقه‌ای در ۶ قسمت به تهیه کنندگی و کارگردانی مصطفی دالایی است. در این مستند کارگردان سعی دارد تا در مراسم پیاده روی اربعین به دنبال سوژه‌های مختلفی باشد تا در مسیر برگشت به ایران به سراغ محل زندگی و موقعیت افراد حاضر در سوژه برود و با کارشناسان به بحث و گفتگو بپردازد.
مجموعه مستند «گنجینه» مجموعه‌ای از بهترین مستندات دهه ۴۰ تا ۷۰ به تهیه کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد است که در یک قسمت از این مجموعه مستندی با نام «چتر سبز، نخل جهرم» ساخته دکتر احمد ضابطی جهرمی است که با موضوع نخل برداری در ماه محرم در دهه ۶۰ و در شهرستان جهرم استان فارس فیلبرداری شده است.
همچنین مستند «سیه پوشان» ساخته‌ی شهاب الدین عادل در دهه ۷۰ است که به مراسم‌ها و آئین‌های محرم حسینی در شهر دزفول می‌پردازد.
در شبکه مستند زمان ویژه‌ای نیز برای ناشنوایان در نظر گرفته شده است که منتخبی از مستند‌های عاشورایی را پخش می‌کند.

«نسل قاسم» در محرم به شبکه امید می‌آید
ویژه برنامه «نسل قاسم» در دهه اول محرم به صورت زنده و ترکیبی از شبکه امید پخش می‌شود.
این برنامه به معرفی هییت‌هایی که نوجوان خلاقیت منحصر به فردی ایجاد کردند و نحوه خادمی برای اهل بیت و حس و حال خوب در فعالیت‌های تشکل‌ها و هیات‌های نوجوانانه می‌پردازد.
حضور گروه‌های سرود، مداحان نوجوان، شعرای نوجوان آئینی و همچنین معرفی گروه‌های جهادی که در مساجد و کانون‌های فرهنگی سبب جذب نوجوانان گشته از دیگر بخش‌های این برنامه است. همچنین پخش نماهنگ‌های مناسب ایام و همچنین خواندن پیامک‌های ارسالی نوجوانان و ارتباط تلفنی در فواصل برنامه‌ها و مسابقه و ارتباط زنده از هییت‌های عزاداری در سراسر کشور از بخش‌های اصلی این برنامه است.
برنامه زنده «نسل قاسم» به تهیه کنندگی علی اکبر ذاکری و با اجرای محسن قره شیخلو و محمد صادق تربتیان و با حضور حجت الاسلام دکتر محمد رحمانی به عنوان کارشناس و سردبیر مهمان نوجوانان در دهه محرم روی آنتن می‌رود. این برنامه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ روی آنتن می‌رود.
همچنین مستند‌های «تکیه دولت»، «شمع‌های روشن»، «ترکیب بند»، «مثل سرو» و ... انیمیشن‌های «مردی که خودش را کشت»، «یکی از چهار نفر»، «آزاد مرد»، «ظهر روز دهم» و ... در جدول پخش شبکه امید جانمایی شده اند.
میان برنامه‌های «قطعه‌هایی از یک روایت»، «بعثت خون»، «خیمه خورشید»، «تربت»، «انصارالحسین علیه السلام» نیز در فواصل برنامه‌های روی آنتن شبکه امید می‌رود.

پوشش عزاداری ورزشکاران در شبکه ورزش
شبکه ورزش سیما در ایام محرم با پوشش عزاداری ورزشکاران با برنامه «دوربین ورزش» پیش روی مخاطبان خود خواهد بود.

ویژه برنامه‌های شبکه پیشران فراتر در دهه اول محرم
به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، شبکه فراتر در نظر دارد مجموعه نمایشی «جرس» و سریال داستانی «عشق کوفی» را هرشب از آنتن این شبکه، پخش نماید.
مجموعه نمایشی ترکیبی «جرس» که برای اولین بار از شبکه فراتر پخش می‌شود، کاری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به کارگردانی «علی فراهانی صدر» و تهیه‌کنندگی «عباس دزفولی» و «محسن فراهانی» تولید شده است.
مجموعه نمایشی «جرس» در ده قسمت به معرفی ده نفری که به نوعی در واقعه عاشورا حضور داشتند و در نهایت جزو یاران اباعبدالله الحسین (ع) شدند، می‌پردازد.
علاقمندان می‌توانند هرشب مجموعه «جرس» را در ساعت ۲۰:۳۰ و «عشق کوفی» را در ساعت ۲۱:۳۰ دنبال کنند.

برنامه‌های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم
ویژه برنامه «روز حسین»، به تهیه کنندگی یوسف سلیمی نمین و کارگردانی محسن علم الهدی و از تولیدات گروه معارف و اندیشه دینی شبکه جهانی جام جم از ۲۱ تیر هر شب ساعت ۲۳ به وقت تهران به روی آنتن می‌رود.
«حسنیه معلی» از روز یکشنبه ۱۷ تیر هر روز ساعت ۱ بامداد پخش می‌شود.
«خانه زاد»، برنامه‌ای گفتگو محور است و از یکشنبه ۱۷ تیر همزمان با اولین روز محرم، ساعت ۲:۳۰ بامداد پخش می‌شود. این برنامه هر شب میزبان یکی از خادمین هیات‌های مذهبی است که مشغول خدمت به مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) هستند و درباره تجارب شگرف آن‌ها در زمینه خدمت رسانی گفتگو می‌کند.
سخنرانی مذهبی از ۱۷ تیر، ساعت ۹ صبح به روی انتن جام جم می‌رود.
برنامه گفتگو محور «رواق» که به صورت ویژه با دعوت از صاحب نظران به قیام عاشورا خواهد پرداخت در روز‌های ۹ و ۱۰ و ۱۱ محرم پخش می‌شود.
«نشان ارادت» به تهیه کنندگی پویان هدایتی که با محوریت هنرمندان، چهره‌های به‌نام، سوژه‌های اجتماعی، نخبگان، پیرغلامان و همه کسانی که در طول سال و محرم و صفر در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت دارند؛ از جمله موکب داران، هیئت‌های قدیمی و ... تولید شده است. از ۱۸ تیر (۲ محرم) ساعت ۲۱ تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
سریال «عشق کوفی»، یک مجموعه تلویزیونی ایرانی است که به کارگردانی حسن آخوندپور ساخته شده است؛ و روایت‌گر یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری است که اتفاقات کوفه و کربلا آن را دستخوش تغییراتی می‌کند. این سریال از جمعه ۱۵ تیر هر شب ساعت ۰۰:۰۰ بامداد پخش می‌شود.
سریال «مرضیه»، مجموعه‌ای ملودرام با بن مایه عاشورا و محرم، از پنجشنبه ۱۴ تیر، ساعت ۰۴:۳۰ صبح به روی آنتن می‌رود.
ارتباط زنده و مستقیم با اماکن مذهبی؛ نجف، کربلا، حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و تکیه‌های عاشورایی در داخل و خارج کشور و پخش مراسم عزاداری و آیین‌های مذهبی ایام تاسوعا و عاشورا در کشور‌های مختلف از دیگر برنامه‌های شبکه جام جم است.

مرکز آثار کوتاه سیما (تاک)
مجموعه میان برنامه‌های «چکامه»، «این خانه عزادار حسین (ع) است» و «لحظه» و همچنین «کلیپ‌های سخنان رهبری» از تولیدات مرکز آثار کوتاه سیما است که در ایام محرم از آنتن شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

برچسب ها: محرم ، تلویزیون ، برنامه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار