کد خبر: 1239435
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
پنجاه و ششمین آزمون سراسری تاریخ آموزش عالی کشور از دقایقی قبل با رقابت ۳۹۵ هزار و ۸۷۱ داوطلب در دو گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی آغاز شد.

جوان آنلاین: دومین نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در یک هزار و ۷۴۷ حوزه امتحانی فرعی واقع در ۶۲۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی ۴۰۸ شهرستان کشور در حال برگزاری است.

به گزارش فارس، براساس آمار سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۱۹ نفر برای رقابت در آزمون گروه ریاضی و فنی نوبت دوم کنکور امسال ثبت‌نام کرده‌اند که ۴۴ هزار و ۶ نفر زن (۳۵ درصد) و ۸۱ هزار و ۱۱۳ نفر مرد (۶۵ درصد) هستند.

گروه علوم انسانی نیز ۲۷۰ هزار و ۷۵۲ نفر داوطلب دارد که ۱۷۸ هزار و ۶۴۸ نفر (۶۶ درصد) را زنان و ۹۲ هزار و ۱۰۴ نفر (۳۴ درصد) را مردان تشکیل می‌دهند.

در‌های حوزه‌های امتحانی برای داوطلبان علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در سراسر کشور از ساعت ۷:۳۰ صبح امروز بسته شده و فرآیند آزمون نیز از ساعت هشت آغاز شده است.

در این رقابت علمی، داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی، دو دفترچه سوالات دریافت کرده‌اند که برای ۴۰ سوال مندرج در دفترچه ریاضیات، ۷۰ دقیقه و برای ۶۵ سوال دفترچه فیزیک و شیمی، ۷۵ دقیقه فرصت دارند.

دو دفترچه سوالات نیز در اختیار داوطلبان گروه علوم انسانی قرار گرفته که دفترچه شماره ۱ شامل ۸۰ سوال دروس ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی با ۸۵ دقیقه مدت زمان پاسخگویی است و داوطلبان باید به ۸۰ سوال دفترچه شماره ۲ شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و اقتصاد نیز در ۷۵ دقیقه پاسخ دهند.

آزمون سراسری نوبت دوم برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی نیز بعدازظهر امروز و گروه علوم تجربی، در نوبت صبح فردا جمعه ۲۲ تیرماه برگزار خواهد شد.

نوبت دوم آزمون سراسری امسال قرار بود در روز‌های ۷ و ۸ تیرماه برگزار شود، اما در پی شهادت رئیس جمهوری کشورمان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد (۳۰ اردیبهشت) و هم‌زمانی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، برگزاری نوبت دوم کنکور، دو هفته به تعویق افتاد و به روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ موکول شد.

اولین نوبت آزمون سراسری ۱۴۰۳ با تعداد یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در روز‌های پنجشنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و نوبت دوم این آزمون نیز امروز و فردا، ۲۱ و ۲۲ تیرماه با ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب در پنج گروه آزمایشی برگزار می‌شود.

دلیل کاهش آمار داوطلبان در نوبت دوم

از آنجا که آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در قالب یک دفترچه به همراه آزمون سراسری نوبت اول در اردیبهشت ماه برگزار شد و برخی افراد فقط داوطلب پذیرش در این قالب بودند، آمار کل شرکت‌کنندگان، بیشتر از نوبت دوم آزمون سراسری بود.

نوبت دوم آزمون سراسری امسال، آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم نخواهد داشت بنابراین آمار داوطلبان این آزمون، خود به خود از رقابت‌های نوبت دوم کنکور، کنار خواهد رفت.

تاثیر قطعی ۵۰ درصد سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سوابق تحصیلی به صورت ۵۰ درصد قطعی و با ضرایب تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش محاسبه می‌شود.

آن دسته از داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شرکت کرده‌اند نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) آنان معتبر است، اما نمره کل سوابق تحصیلی با ضرایب جدید و اثر ۵۰ درصدی برایشان محاسبه و لحاظ می‌شود.

برای داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون سراسری امسال، ۵۰ درصد نمره آزمون اختصاصی و ۵۰ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی با ضرایب جدید نمره کل سازی می‌شود و داوطلبانی که در دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و یا سال ۱۴۰۲ در گروه‌های آزمایشی مختلف شرکت کرده‌اند باید گروه آزمایشی اصلی خود را پس از اعلام نتایج اولیه نوبت دوم در اواخر مردادماه مشخص کنند در غیر این صورت آخرین گروه آزمایشی اصلی که حاضر در جلسه آزمون باشند، ملاک عمل قرار می‌گیرد.

اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری در هفته آخر مردادماه

کارنامه اولیه حاوی نمرات خام و نمره آزمون اختصاصی (کنکور) داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری هفته آخر مرداد اعلام خواهد شد و کارنامه نهایی و ملاک عمل دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ به همراه دفترچه انتخاب رشته و نرم افزار انتخاب رشته مجازی در دهه اول شهریور ماه منتشر می‌شود.

نتایج نهایی داوطلبان کنکور در دهه نخست مهرماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org منتشر خواهد شد و پذیرفته‌شدگان از نیمه مهرماه وارد دانشگاه خواهند شد.

کنکور یا آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها از سال ۱۳۴۸ در ایران آغاز و طی سال‌های ۴۸ تا ۵۸، در مجموع ۱۱ دوره آن برای داوطلبان برگزار شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، برگزاری کنکور در سال‌های ۵۹ و ۶۰ به تعویق افتاد و دوره‌های جدید از سال ۶۱ تا امسال به صورت پیاپی برگزار شده است.

همچنین با تصویب و ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) ۲۵ تیر ۱۴۰۱، طی سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ کنکور دو نوبت برگزار شد که با احتساب همه این دوره‌ها نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳، پنجاه‌وششمین دوره کنکور را پشت سرمی‌گذرانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار