کد خبر: 1207608
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
سرچ‌کردن امروزه برای اکثر ما به فعالیتی روزمره تبدیل شده است. تا حدی که پژوهشگرانی مانند ست استیونز دیویدویتس معتقدند بررسی سابقه سرچ‌های انسان‌ها بیشتر از هر منبع دیگری درباره آن شخص به ما اطلاعات می‌دهد، چراکه افراد معمولاً حتی چیز‌هایی را که خجالت می‌کشند با دیگران مطرح کنند، از موتور‌های جست‌وجو می‌پرسند

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «ترجمان» بخش‌هایی از مقاله کوین اسلیت و همکارانش را با عنوان «سرچ‌های آنلاین درباره اطلاعات نادرست می‌تواند تصور صحت آن‌ها را افزایش دهد» به اشتراک گذاشت. در این مقاله می‌خوانیم: سرچ‌کردن امروزه برای اکثر ما به فعالیتی روزمره تبدیل شده است. تا حدی که پژوهشگرانی مانند ست استیونز دیویدویتس معتقدند بررسی سابقه سرچ‌های انسان‌ها بیشتر از هر منبع دیگری درباره آن شخص به ما اطلاعات می‌دهد، چراکه افراد معمولاً حتی چیز‌هایی را که خجالت می‌کشند با دیگران مطرح کنند، از موتور‌های جست‌وجو می‌پرسند.
بدین‌ترتیب شاید بتوانیم بگوییم موتور‌های جست‌وجو صمیمی‌ترین دوستان آنلاین ما هستند و چیز‌هایی درباره ما می‌دانند که هیچ‌کس دیگری نمی‌داند. پژوهشگران سواد رسانه‌ای عموماً سرچ‌کردن را عادتی مفید می‌دانند که باعث می‌شود فرد در معرض منابع اطلاعاتی گوناگونی قرار بگیرد و با مقایسه آن‌ها کمتر در دام اطلاعات گمراه‌کننده بیفتد. با این‌حال، پژوهشی جدید که نتایج آن در مجله نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که سرچ‌کردن همیشه ما را به افرادی آگاه‌تر تبدیل نمی‌کند بلکه برعکس، ممکن است باعث شود زودتر اخبار جعلی یا اطلاعات گمراه‌کننده را باور کنیم.
کوین اسلیت و همکاران او در دانشگاه فلوریدا برای سنجیدن اثر سرچ در باور به اخبار جعلی، تحقیقی پنج مرحله‌ای را طراحی کردند که طی آن مشارکت‌کنندگان درباره دو دسته از اطلاعات، در فواصل زمانی گوناگون، سرچ می‌کردند. یک دسته از این اطلاعات درست بودند و دسته دیگر را اخبار جعلی و گمراه‌کننده تشکیل می‌داد. آن‌ها اطلاعاتی راجع به همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون و اقدامات دونالد ترامپ را به مشارکت‌کنندگان دادند تا با استفاده از سرچ تعیین کنند که درست هستند یا جعلی.
نتایج این تحقیق بسیار نگران‌کننده بود، زیرا پیوستگی معناداری بین میزان استفاده از موتور‌های جست‌وجوی اینترنتی و باور به جعلیات دیده می‌شد. نویسندگان این تحقیق می‌گویند احتمالاً مقصر اصلی را باید الگوریتم‌های هدایت‌کننده موتور‌های جست‌وجو دانست، زیرا این الگوریتم‌ها اهمیت اندکی به اعتبارسنجی نتایجی می‌دهد که برای کاربران خود پیدا می‌کنند و تکیه آن‌ها بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجال‌برانگیز است.
آن‌ها به‌جای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالب‌ترین» نتایج را به او نشان می‌دهند. الگوریتم‌های شخصی‌سازی نتایج در موتور‌های جست‌وجو نیز می‌توانند این شرایط را بدتر کنند، چراکه در نتیجه آن‌ها به شکلی گریزناپذیر به ردپا‌های دیجیتال خود می‌چسبیم و احتمال دریافت داده‌ها یا تحلیل‌های متفاوت کاهش می‌یابد. پیش از این، متخصصان هشدار‌های جدی درباره اتکا به سرچ‌های اینترنتی در حوزه‌هایی مانند سلامتی روانی یا مصرف دارویی داده‌اند، اما تحقیق اسلیت و همکارانش نشان می‌دهد که باید این مسئله را در ابعادی بزرگ‌تر نگریست.
در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم درباره خیلی چیز‌ها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیک‌های دیگر سواد رسانه‌ای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار