کد خبر: 730021
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

بسياري از ما درباره دانش و انرژي هسته‌اي شنيد‌ه‌ايم اما درك درستي از اين دانش نداريم. دانش تبديل اورانيوم طبيعي كه در طبيعت وجود دارد از طريق شكاف اتم‌ها به اورانيوم غني‌شده كه داراي انرژي بسيار زياد است، فناوري هسته‌اي نام دارد.

فرآيند تهيه سوخت هسته‌اي از اورانيوم، فرآيند بسيار پيچيده و ظريفي است و دانش انجام اين كار از جمله دانش‌هاي پيشرفته بشري است. تبديل اورانيوم غني‌شده، راه‌هاي مختلفي دارد كه دو نوع رايج آن از طريق دستگاه سانتريفيوژ و ليزر است.

داشتن دانش هسته‌اي به معناي داشتن تكنولوژي و قدرت برتر است به همين خاطر هم كشورهاي قدرتمند جهان، دانش هسته‌اي را در انحصار خود گرفته‌اند و به‌راحتي اجازه دسترسي ديگر كشورها به اين دانش را نمي‌دهند. اين در حالي است كه در يك تقسيم‌بندي كلي، كاربردهاي انرژي هسته‌اي در دو بخش نظامي و غيرنظامي با اهداف صلح‌جويانه قرار مي‌گيرد و يكي از مصاديق اهداف صلح‌جويانه، كاربرد آن در علم پزشكي است.

استفاده از انرژي اتمي در رشته‌هاي پزشكي و بيولوژي از سال 1896 ميلادي يعني همزمان با كشف اشعه ايكس شروع شد و در مدت كوتاهي با پيشرفت دانشمندان در شناخت پديده‌هاي اتمي، دامنه كاربرد آن گسترش يافت. مواد راديواكتيو و راديو ايزوتوپ‌ها فصل جديدي از تشخيص و درمان در عرصه پزشكي را گشودند و انقلابي در اين عرصه پديد آمد. راديو ايزوتوپ‌ها امروز نه تنها براي تشخيص بيماري‌ها بلكه براي درمان مورد استفاده وسيع قرار مي‌گيرند.

تحقيقات بيوشيمي و بيوفيزيك در كنار ساير روش‌هاي آزمايشگاهي از ديگر موارد كلي است. در فوريه 1896 ميلادي پرفسور هانري بكرل بة‌طور اتفاقي متوجه شد كه املاح اورانيوم داراي پرتوهايي نامرئي با ضريب نفوذ بالاتر از اشعه (ايكس) است. اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه اشعه‌هاي X سه‌گانه داراي منشأ مشترك راديواكتيويته ولي تفاوت در رفتار و عملكرد مي‌باشند، اشعه آلفا، بتا و گاما از مواد راديو اكتيو منشأ مي‌گيرند.

راديو ايزوتوپ‌ها وسيله بسيار ارزنده‌اي هستند كه براي تحقيقات علمي و آزمايشات عملي در رشته‌هاي پزشكي، بيولوژي (زيست‌شناسي)، بيوشيمي، بيوفيزيك و كشاورزي كاربرد دارند.

طبق آمار پس از كشف خواص معجزه‌آساي اين مواد، ميليون‌ها بيمار به وسيله ايزوتوپ‌ها درمان يا بيماري آنها تشخيص داده مي‌شود. سير تحول بهره‌مندي از اين دانش در چند سال گذشته شگرف بوده و توانسته با تشخيص زودرس و به موقع، جان بسياري از دردمندان را نجات دهد و انقلابي نوين ايجاد كند. استفاده از موارد راديولوژي و تكنولوژي هسته‌اي در پزشكي ايران از جهات مختلفي حائز اهميت است. با استفاده از نشان‌دار كردن مولكول‌ها، مطالعات گوناگون و متنوعي در اعضاي مختلف بدن انجام مي‌شود. كاربرد انرژي هسته‌اي به ويژه استفاده از مواد راديو‌ايزوتوپ براي تصويربرداري و درمان بيماري‌ها در پزشكي هسته‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پزشكي ايران بايد بتواند همچون كشورهاي پيشرفته از تكنولوژي هسته‌اي استفاده كند و اگر فعاليت‌هاي خود را متوقف كند به اين معناست كه پزشكي هسته‌اي ايران، ديگر از كاربري لازم برخوردار نيست و در تشخيص و درمان بيماري‌ها خسران خواهد‌ ديد، لذا توليد مواد هسته‌اي، لازمه پيشرفت در علوم پزشكي است. در دسترس بودن مواد هسته‌اي در بيمارستان‌ها از مهم‌ترين ضروريات علم پزشكي است و نبود منابع داخلي و وابستگي به توليدات ساير كشورها، مشكلات بسياري براي بيمارستان‌ها و آزمايشگاه‌ها ايجاد مي‌كند.

مواد مورد نياز براي تصويربرداري‌هاي‌ راديو‌اكتيوي همواره بايد در اختيار بيمارستان‌ها و آزمايشگاه‌ها و متخصصان پزشكي هسته‌اي باشد. در حالي كه وارداتي بودن اين مواد منجر به كمبودهاي مقطعي اين مواد مي‌شود. اكنون، اندازه كروموزوم‌ها، اسكن تمام اندام‌هاي‌ ريه، دستگاه گوارش، مجاري اداري، بيماري‌هاي استخواني و تشخيص بيماري‌هاي مختلف از طريق مواد هسته‌اي صورت مي‌گيرد. تشخيص دقيق‌تر پركاري تيروئيد، گواتر و سرطان‌هاي اين غده تنها از طريق مواد هسته‌اي امكانپذير است. تشخيص سرطان‌هاي كليوي و مغزي با استفاده از مواد هسته‌اي و دسترسي به درستي روند بيماري و عاقبت آن از ديگر كاربردهاي مواد هسته‌اي در علم پزشكي است. توانمندي و استفاده از پزشكي ‌هسته‌اي در تشخيص تومورهاي‌تيروئيد، غده فوق كليوي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و... كاربرد قابل توجهي دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار