کد خبر: 1236769
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
سروستان یکی از شهرستان‌هایی بود که در روز‌های اخیر مقصد متولیان حوزه آب قرار گرفت و پس از بررسی وضعیت آب شرب مردم این منطقه، شرکت آبفای فارس اعلام کرد عملیات اجرایی چند پروژه آبرسانی جدید روستایی در سروستان به زودی آغاز می‌شود.
سجاد مرسلی

جوان آنلاین: سال‌هاست که کاهش بارش‌ها و کم‌آبی گریبان استان پهناور فارس را گرفته و مشکلات زیادی برای آن به بار آورده است. مشکلات آبی فارس آنقدر زیاد است که بارش‌های پاییز و زمستان سال گذشته و باران‌های بهاره سال جاری هم نتوانسته است به داد آن برسد و بحران همچنان ادامه دارد، اما بازی به همین جا ختم نشده و در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام گرفته تا جهت برطرف شدن مشکلات این حوزه اقدامات ریشه‌ای صورت گیرد و با مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب، فرصت برای اجرا و به نتیجه رسیدن طرح‌ها از دست نرود. بر همین اساس طی روز‌های اخیر طرح آبرسانی به ۴۰ روستای فارس شامل اجرای ۱۳۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب، احداث ۳ هزار و ۸۲۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب، حفر و تجهیز هفت حلقه چاه و احداث شش باب ایستگاه پمپاژ نهایی شده و با افتتاح آن‌ها بیش از ۱۷ هزار و ۴۴۱ خانوار از مزایای این طرح‌ها برخوردار شده‌اند.
 
وقتی معضلات حوزه آب استان فارس مطرح شد، در گام اول کمیته پایش و رصد آب شرکت آبفای استان تشکیل شد؛ کمیته‌ای که به منظور بررسی وضعیت منابع آب شهر‌ها و روستا‌ها و اقدامات پیشگیرانه و رفع نیازمندی‌های این حوزه برای گذر از ماه‌های گرم سال تشکیل و مقرر شد این کمیته به صورت روزمره اطلاعات منابع آب شهر‌ها و روستا‌ها را به روزرسانی کند. از دیگر اقدامات برای مدیریت صرفه‌جویی در مصرف آب تسریع در اجرای پروژه‌های تأمین آب در نقاط بحرانی فارس بود. بر همین اساس مدیرعامل شرکت آبفای فارس با سفر به شهرستان‌های مختلف به بازدید از وضعیت آبرسانی این شهرستان‌ها و حل مشکلات دغدغه آبی مردم در مناطق مختلف فارس پرداخت.
سروستان یکی از شهرستان‌هایی بود که در روز‌های اخیر مقصد متولیان حوزه آب قرار گرفت و پس از بررسی وضعیت آب شرب مردم این منطقه، شرکت آبفای فارس اعلام کرد عملیات اجرایی چند پروژه آبرسانی جدید روستایی در سروستان به زودی آغاز می‌شود. همچنین از مجموعه آبرسانی کوهنجان - شورجه نیز بازدید شد و در خصوص حفر یک حلقه چاه جدید برای تقویت این مجموعه تصمیماتی اتخاذ شد.
اجرای خط انتقال آب به روستای کنو و حفر یک حلقه چاه برای مجموعه آبرسانی محمدی و بازدید از روند آبرسانی به مردم روستای مؤمن آباد و صدور دستورات لازم در خصوص تجهیز چاه شماره ۵ این شهر از دیگر اتفاقات خوب در زمینه تأمین آب فارسی‌ها بود.
ناگفته نماند، تعمیر و بازسازی خط انتقال آب سد درودزن به شهر مرودشت از دیگر اقداماتی بود که در سال جاری برای بهبود آبرسانی به مردم فارس صورت گرفت و خط انتقال ۶۰۰ میلیمتری GRP سد درودزن به مرودشت در این شهرستان دچار مشکل شده بود که با تعمیر و بازسازی این خط آبرسانی به مردم این شهر به حالت عادی بازگشت.

 آب به ۴۰ روستا رسید
فارسی‌ها در هفته گذشته شاهد اتفاقات و خبر‌های بسیار خوبی در زمینه تأمین آب در مناطق مختلف استان بودند. روز پنج‌شنبه هفته گذشته بود که همزمان با گشایش طرح سراسری آبرسانی به ۸۱۴ روستای کشور در قالب طرح‌های جهاد آبرسانی، طی مراسمی با حضور محمد مخبر سرپرست دولت سیزدهم و هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که به صورت تصویری با مراسم و محل افتتاحیه ارتباط داشتند، در کنار علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، علی شبانی مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس و جمعی از مدیران عامل صنعت آب و برق استان، طرح آبرسانی به ۴۰ روستای استان فارس با صرف اعتباری بالغ بر ۴۱۸میلیارد تومان در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.
استاندار فارس در این مراسم اقدامات جهاد آبرسانی را یک نهضت خدمت‌رسانی ماندگار توصیف کرد و گفت: «در دولت مردمی شهید رئیسی اقدامات بسیار خوبی در حوزه آب و برق انجام گرفته است.»
محمدهادی ایمانیه، بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۴۸ روستای استان فارس را یک حرکت بزرگ عنوان کرد و افزود: «گشایش این تعداد پروژه و این حجم از فعالیت آبرسانی در کوتاه‌مدت از سوی شرکت‌های آبفای فارس و شیراز، خود برند و نماد فاخری در حوزه خدمت‌رسانی محسوب می‌شود.»
وی در ادامه به بیان اجمالی مشخصات فنی پروژه‌های مورد افتتاح پرداخت و افزود: «همسو با سیاست‌های دولت مردمی ایران قوی مبنی بر ارائه خدمات آبرسانی به مناطق کم‌برخوردار کشور، شرکت آبفای استان فارس از ابتدای دولت سیزدهم از طریق قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) برنامه آبرسانی به ۳۷۲ روستا را در دستور کار خود قرار داد.»
ایمانیه ادامه داد: «از این میزان، عملیات آبرسانی به ۱۱۰ روستا در سال اول فعالیت دولت شهید آیت‌الله رئیسی به سرانجام رسید. در سال دوم این برنامه نیز پروژه‌های آبرسانی به ۱۲۵ روستا گشایش یافت. از روز شهادت رئیس جمهور شهید و همراهان تاکنون هم طرح آبرسانی به ۴۰ روستای دیگر استان آماده بهره‌برداری شده است.»
به گفته استاندار فارس، طرح آبرسانی به ۴۰ روستای فارس شامل اجرای ۱۳۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب، احداث ۳ هزار و ۸۲۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب، حفر و تجهیز هفت حلقه چاه، اجرای قریب به ۱۴ کیلومتر خط انتقال برق و احداث شش باب ایستگاه پمپاژ است.
وی تصریح کرد: «با بهره‌برداری از طرح مزبور که با اعتباری بالغ بر ۴۱۸ میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری رسیده است، بیش از ۱۷هزار و ۴۴۱ خانوار از مزایای آن برخوردار شدند.»

 اجرای برنامه ایمنی آب
در استان فارس مدیریت مصرف آب همچنین برنامه ایمنی آب، طبق برنامه‌ریزی مستمر و مدون در حال اجراست؛ برنامه‌ای که بر اساس یک برنامه جهانی و بنا بر دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت نیرو از سال ۱۳۹۳ با هدف حفظ بهداشت و سلامت آب از حوضه آبریز تا نقطه مصرف در استان‌های کشور با همکاری ارگان‌های ذیربط آغاز شده است.
این برنامه در سه شهر و دو روستای فارس شامل شهر‌های نی ریز، زرقان، فسا و روستا‌های علی آباد شهرستان اقلید و دالین شهرستان سپیدان به طور کامل اجرایی شده و افزون بر تأیید ممیزین کشوری، گواهینامه اجرای این برنامه در شهر‌ها و روستا‌های مذکور از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعطا شده است. در شهر‌های اقلید، استهبان و روستای جوی سفید شهرستان بوانات نیز اجرای این برنامه انجام شده که پس از دو مرحله ممیزی در شرف اخذ گواهینامه ایمنی آب هستند. همچنین در سال جاری اجرا و پیاده سازی این برنامه در شهر ارسنجان و روستای دهنو شهرستان خنج آغاز شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار