کد خبر: 1237654
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: جامعه پرستاری با مشکلات زیادی در جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم مواجه است و از دولت آینده انتظار دارد به این مشکلات به طور ویژه رسیدگی شود.

جوان آنلاین: احمد نجاتیان گفت: حضور موثرتر پرستاران در جایگاه‌های سیاست گذاری نظام سلامت و در زنجیره ارائه مراقبت‌های سلامت، حل مشکل کمبود پرستار، حذف اضافه کاری اجباری، اجرای درست قوانین تعرفه گذاری و مشاغل سخت از جمله مهمترین مطالبات پرستاران از دولت آینده است.

به گزارش فارس، رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره مهمترین انتظارات پرستاران از رئیس جمهوری و دولت چهاردهم افزود:با توجه به روندی که در یک ماه گذشته در انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد و صحبت‌های نامزد‌های این انتخابات به نظر می‌رسد سلامت یکی از محور‌های اصلی فعالیت دولت آینده خواهد بود و فارغ از این که کدام یک از نامزد‌های محترم این انتخابات توسط مردم برگزیده شوند این انتظار وجود دارد که رئیس جمهور آینده حتما به موضوع سلامت و مشکلاتی که در نظام سلامت مردم با آن مواجه هستند توجه کند و برای آن برنامه ریزی داشته باشد.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه که امسال در ابتدای اجرای آن هستیم به طور ویژه به حوزه سلامت توجه شده و تکالیفی برای دولت تعیین شده که اجرای آن‌ها بدون همراهی جامعه پرستاری مقدور نیست.

حضور پرستاران در جایگاه‌های سیاستگذاری سلامتنجاتیان گفت: موضوع‌های مختلفی مثل کاهش هزینه‌های سنگین سلامت مردم، رفع کمبود نیرو، ارائه مراقبت‌های با کیفیت بهتر یا پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و ... در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

هر دولتی بخواهد این اهداف را محقق کند حتما باید به همه اعضای تیم سلامت به طور عادلانه و با حضور آن‌ها در مراجع سیاست گذاری توجه کند و شرایطی ایجاد نماید که همه اعضای تیم سلامت بتوانند خدماتشان را به طور مناسب ارائه کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: جامعه پرستاری با حدود ۳۰۰ هزار نفر افراد دارای دانش تخصصی یکی از تاثیرگذارترین گروه‌ها در بخش‌های مختلف نظام سلامت هستند.

اگر قرار باشد هر هدفی در نظام سلامت محقق شود باید شرایطی فراهم شود که پرستاران بتوانند بدون دغدغه و بدون موانع خدمتی با حداکثر قوای خود ارائه خدمت نماید.

تغییر وضعیت و استخدام پرستاراننجاتیان افزود: به نظر می‌رسد یکی دیگر از موضوعات باید در حوزه سلامت در اولویت دولت چهاردهم قرار بگیرد توجه به کمبود نیروی انسانی پرستاری است. کمبود نیروی پرستار درد مزمنی است که سالهاست ادامه داشته و در سال‌های گذشته با افزایش فضا‌های فیزیکی در نظام سلامت این کمبود خیلی بیشتر شده است و مانع ارائه خدمات سلامت مناسب شده است.

وی گفت: از طرف دیگر با افزایش مهاجرت پرستاران مواجه هستیم که به علت شرایط نامناسب کاری در داخل کشور و جذابیت‌هایی که برای کار در خارج از کشور وجود دارد، بیشتر شده است.

در این شرایط دولت می‌تواند با یک اقدام فوری در کوتاه مدت این مشکل را حل کند و برای حل اساسی آن در میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی و اقدام کند. رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: برای حل مشکلات نیروی انسانی پرستاران یکی از اقداماتی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، تبدیل وضعیت کادر پرستاری است و از دولت آینده انتظار داریم این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: وجود پرستاران شرکتی، قراردادی و غیر رسمی در نظام سلامت یک مشکل بزرگ است، پرستاری در کشور یک شغل حاکمیتی تعریف شده است. معنای آن این است که برای حفظ و نگهداری نیرو‌های پرستاری حتما باید به صورت استخدام رسمی آنان را در بیمارستان‌های دولتی جذب کنیم.

تعداد زیادی از نیرو‌های پرستاری هستند که در دوران کرونا واقعا زحمت کشیدند و فداکاری کردند، اما بعضی از آنان هنوز بلاتکلیف مانده و استخدام نشده اند و حتما باید تعیین تکلیف آنان در دستور کار فوری دولت آینده قرار گیرد.

اضافه کاری اجباری پرستاران باید برچیده شودوی گفت: مشکلات زیادی نیز در زمینه اضافه کاری پرستاران وجود دارد، سازمان نظام پرستاری به طور جد با اضافه کاری اجباری پرستاران مخالف است، موظف هستیم شرایطی را فراهم کنیم که پرستاران بتوانند با یک شیفت کار، زندگی مناسبی داشته باشند. مبالغی هم که برای اضافه کاری پرستاران پرداخت می‌شود اصلا در شأن جامعه پرستاری و یک کارمند تحصیلکرده نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: اقداماتی برای حل مشکل اضافه کاری پرستاران در وزارت بهداشت و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع شده است و امیدواریم در دولت آینده این موانع خدمتی از پیش پای پرستاران برداشته شود.

افزایش نقش پرستاران در نظام سلامتوی ادامه داد: بدون شک یکی از راهکار‌ها برای رفع مشکلات مردم در نظام سلامت مثل افزایش هزینه‌های خدمات سلامت می‌تواند از طریق برنامه ریزی در حوزه پرستاری رفع شود.

به جرئت می‌توان گفت که اگر این فرصت در اختیار پرستاران قرار بگیرد که در نظام ارجاع و پزشکی خانواده نقش آفرینی بیشتری داشته باشند و خدمات گسترده پرستاری در سطح جامعه به درستی تعریف شود، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت رفع می‌شود و مردم می‌توانند خدمات با کیفیت سلامت را با هزینه مناسب دریافت کنند.

نجاتیان گفت: پرستاران متخصص می‌توانند در برخی موارد مانند یک پزشک عمومی ارائه خدمت داشته باشند، در درمان برخی بیماری‌های ساده و مراقبتی نقش آفرین باشند و در کاهش هزینه‌های سلامت کمک کنند.

وی افزود: اگر از توان پرستاران در نظام شبکه بهداشتی کشور به درستی استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات نظام سلامت حل می‌شود. به خصوص در کنترل بیماری‌های غیر واگیر، مراقبت از سالمندان و بیماران مزمن مثل دیابت و بیماران پیشرفته قلبی، پرستاران واقعا خدمات هزینه – اثربخشی دارند. رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: هزینه اثربخشی خدمات مراقبت پرستاری در منزل یا مراقبت‌های بعد از بستری در بیمارستان کاملا تایید شده است و هم مطالعات داخلی و هم خارجی آن را تایید می‌کند.

اگر وزارت بهداشت آینده می‌خواهد بخشی از مشکلات نظام سلامت را حل کند قطعا یکی از راهکار‌های آن توجه به نقش پرستاران در نظام ارائه خدمات سلامت در همه سطوح آن است.

وی ادامه داد: از نظر اجرای قوانین حوزه پرستاری نیز چند قانون وجود دارد که پرستاران نسبت به روند اجرای آن شاکی هستند؛ از جمله قانون مشاغل سخت و زیان آور، واقعیت این است که با تعدد قوانین مرتبط با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران مواجه هستیم.

نجاتیان گفت: به نظر می‌رسد دولت آینده باید تکلیف این قوانین را مشخص کند و این فرصت را که قانون برای پرستاران مهیا کرده که بتوانند زودتر بازنشسته شوند به رسمیت بشناسد و این قوانین را اجرا کند.

البته اجرای این قوانین فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس هم حتما باید کمک کنند، زیرا این مشکل با همیاری بخش‌های مختلف دولت و مجلس قابل حل است.

وی افزود: در مورد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اجرای صحیح آن مشکلات جدی داریم، پیشنهادی برای اجرای این قانون در سازمان نظام پرستاری در حال آماده شدن است که با شروع به کار دولت جدید این پیشنهاد را به دولت آینده ارائه می‌کنیم تا بخشی از مشکلات فعلی نظام پرداخت کارانه پرستاران مرتفع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار