کد خبر: 1237612
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
رضا مراد صحرایی

متحول‌ترین دوره نظام آموزش و پرورش دوران شهید جمهور بود. اقدامات تحولی فراوانی در این دوره شروع شد و به ثمر نشست که به گزیده‌ای از آن‌ها اشاره می‌شود: 
۱- اجرای واقعی سند تحول بنیادین
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حدود ۱۲ سال پیش به تصویب رسید و در سه دولت گذشته فراز و فرود‌های فراوانی را تجربه کرد به ویژه در دوره‌ای به دلیل قرار گرفتن سند ۲۰۳۰ در کنار آن کم فروغ شد. در دولت سیزدهم بنا بر دستور رئیس‌جمهور شهید این سند به اصلی‌ترین مبنای برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت تبدیل شد. برای نگاشت نهادی، نگاشت رسانه‌ای، نگاشت حقوقی و نگاشت گفتمانی تهیه شد. نقشه راه آن که در ۱۰ سال گذشته مورد تأکید مقام معظم رهبری بود تهیه شد و در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. دستور‌العمل مدرسه در تراز سند تحول نیز در این دوران نوشته و برای اجرا ابلاغ شد.
۲- عمل به وعده رتبه‌بندی معلمان 
 طرح رتبه‌بندی معلمان از یک دهه گذشته مطرح بود و همواره مورد بحث و نقد قرار می‌گرفت و معلمان قول‌های زیادی درباره اجرای آن شنیده بودند، اما در آغاز سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور شهید به قولی که داده بود عمل کرد و اجرای آن را در دستور کار قرار داد. بهبود معیشت معلمان فقط یکی از اهداف اجرای این قانون بود و دو هدف دیگر یعنی ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و اصلاح ساز و کار‌های ارتقای معلمان تا اندازه قابل توجهی محقق شد. 
۳- تقویت مدارس دولتی
ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی با اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که یکی از نتایج آن افزایش راهیابی دانش‌آموزان مناطق محروم به دانشگاه‌هاست در این دولت پیگیری شد. 
۴- احیای امور تربیتی 
احیای حقیقی امور تربیتی و فعالیت‌های پرورشی در دولت شهید رئیسی در دستور کار قرار گرفت و در این دوره معاونت پرورشی به معنای واقعی احیا شد. تأسیس بیش از ۷۰۰ مرکز مشاوره، تقویت اردوگاه‌های کشور، رشد بودجه فعالیت‌های پرورشی و تربیتی، تأسیس بیش از ۲هزار و۶۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای و احیای مسابقات و رویداد‌های فرهنگی و پرورشی در سراسر کشور، بخشی از فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی است. 
۵- جذب نیروی انسانی با کیفیت
در دولت شهید جمهور بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که ۱۲۰ هزار از این ردیف‌ها در قالب آزمون استخدامی و ۶۰ هزار نفر آن از طریق دانشگاه فرهنگیان محقق شد. هم اکنون در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو معلم در حال تحصیل هستند. 

۶- احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان و اصلاح اساسنامه سمپاد 
توجه به نخبگان همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. در سال‌های دهه ۹۰ باشگاه دانش‌پژوهان رو به تعطیلی رفت و در دولت سیزدهم ضمن اصلاح اساسنامه و استقلال ساختاری آن المپیاد‌ها تقویت شد به طوری که در دوسال اول دولت سیزدهم ۳۰ مدال طلای جهانی المپیاد کسب شد در حالی که در چهار سال قبل‌تر تنها ۲۶ مدال کسب شده بود. 
اساسنامه سمپاد نیز اصلاح و فرآیندی برای ارتقای سازوکار‌های تربیتی آن به تصویب هیئت امنا رسید و به موجب آن دوره تحصیل در مدارس سمپاد به یک دوره پیوسته شش ساله تبدیل شد و یک نظام نامه تربیتی نیز برای دانش‌آموزان این مدارس در نظر گرفته شد. 
۷- تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک 
سازمان تعلیم و تربیت کودک که متولی تربیت اوان کودکی است یکی از راهبردی‌ترین سازمان‌های کشور است. ساماندهی بیش از ۳۲ هزار مهد‌کودک، تهیه آیین نامه تربیت اوان کودکی و تهیه نظام جامع تربیت دوران کودکی از جمله دستاورد‌های تشکیل این سازمان مهم است.

وزیر آموزش و پرورش

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار