جوان آنلاین: امیرماهان محمدی یکتا: محور قلعهنو به عنوان یکی از شریانهای اصلی تردد بین پایتخت و شهرهای جنوب شرقی همچون قرچک و ورامین، سالها است، شاهد ترافیک سنگین به ویژه در ساعات آغازین روز به سوی تهران و ساعات پایانی روز در مسیر بازگشت است.
به گزارش مهر، این محور بهعنوان یکی از مسیرهای اصلی ارتباطی میان دشت ورامین و شهر تهران، سالهاست که با معضل ترافیک سنگین بهویژه در ساعات آغازین روز به سمت تهران و ساعات پایانی روز به سوی قرچک و ورامین مواجه است.
این مشکل که به گفته کارشناسان و مقامات محلی، قابلیت تبدیل شدن به یک بحران غیرقابلکنترل را دارد، زندگی روزمره ساکنان این مناطق را تحت تأثیر قرار داده و نیازمند توجه جدی و اقدامات فوری است.
این معضل ناشی از افزایش حجم خودروها، کمبود زیرساختهای حملونقلی و برخی عوامل فصلی است که موجب نارضایتی شهروندان و تأخیر در سفرهای روزانه شده است.
قلعهنو به سمت تهران، از ساعت ۵:۳۰ تا ۹:۳۰ صبح، شاهد حجم بالایی از خودروهای شخصی و وسایل نقلیه عمومی است که عمدتاً متعلق به کارمندان، کارگران و دانشجویانی است که به تهران تردد میکنند.
این ترافیک نهتنها زمان زیادی از ساکنان را هدر میدهد، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و فشار روانی بر رانندگان شده است.
گزارشهای میدانی حاکی از آن است که در برخی نقاط، به ویژه نزدیکی پلها و تقاطعهای اصلی، ترافیک به حالت تقریباً ایستا درمیآید و به طور تقریبی از ۲ کیلومتر بعد از پلیس راه قرچک تا قلعه نو با این ترافیک سنگین روبهرو هستیم.
اوج ترافیک در روزهای پایانی هفته
یکی از شهروندان ورامینی که تقریباً دو سال است، به تهران تردد میکند، در خصوص علل ترافیک صبحگاهی در قلعه نو به خبرنگار مهر گفت: افزایش ساختوسازهای مسکونی در اطراف قلعهنو و مهاجرت جمعیت به این منطقه و عدم توسعه حمل و نقل ریلی به ویژه مترو و یا قطار شهری از مهمترین دلایل این ترافیک است.
حیدری افزود: در این بین تصادفات جزئی که گاه به دلیل عدم رعایت فاصله ایمنی، به وقوع میپییوند، نیز موجب تشدید ترافیک میشود.
وی گفت: کمبود زیرساختهای حملونقل عمومی، عدم تحقق وعده مترو ورامین و پیشوا و شهرهای اطراف و ناکافی بودن تعداد اتوبوسهای بین شهرستانی را نمیتوان در این خصوص نادیده گرفت.
حیدری اظهار داشت: هر روز صبح برای رسیدن به محل کارم در تهران، باید حداقل یک ساعت و نیم زودتر از خانه خارج شوم، در حالی که در شرایط عادی این مسیر کمتر از ۴۵ دقیقه طول میکشد.
عصرها، نیز ترافیک از تهران به سمت قرچک و ورامین افزایش مییابد و از ساعت ۱۶ تا ۲۰، مسیر بازگشت به سمت قرچک و ورامین با ترافیک سنگینی مواجه میشود.
این معضل در روزهای پایانی هفته (چهارشنبه و پنجشنبه) به اوج خود میرسد، چرا که بسیاری از شهروندان برای گذراندن تعطیلات به شهرهای اطراف میروند.
راهکار رفع ترافیک سرسام آور قلعه نو چیست
یک فعال رسانهای مطلع در جنوب شرق استان تهران در گفتوگو با خبرنگار مهر رشد سریع جمعیت در مناطق جنوب شرقی تهران به دلیل قیمت پایینتر مسکن، فقدان مدیریت هوشمند ترافیک، نصب نشدن چراغهای هوشمند در تقاطعهای اصلی و کمبود حضور پلیس راهور به میزان کافی در ساعات اوج را از عوامل تشدید ترافیک دانست و افزود: محور قلعه نو بیش از چهار دهه تنها محور تردد مردم به سوی تهران بوده است، در حالی که در این مدت جمعیت منطقه رشد چندین برابری داشته است، این محور برای حجم فعلی خودروها طراحی نشده است.
رضا دهقان گفت: در فصل زمستان نیز، بارش برف و باران موجب کاهش سرعت خودروها و افزایش ترافیک میشود.
وی اضافه کرد: تسریع در احداث خط متروی تهران-ورامین و یا حتی اجرای طرح زوج و فرد در ساعات اوج ترافیک از راهکارهایی است، که باید برای رفع این معضل جدی گرفته شود و در عین حال به سوی احداث کمربندی وعده داده شده گام برداشت.
هر روز مجبورم ساعت ۵ صبح از خانه خارج شوم
محمد یکی از رانندگان تاکسی خطی مسیر ورامین-متروی ری به خبرنگار گفت: بعضی روزها بیش از یک ساعت در ترافیک میمانیم و مسافران خسته میشوند.
وی در این باره میگوید: در ساعات عصر، بهخصوص در روزهای پایانی هفته، ترافیک در مسیر بازگشت به ورامین گاهی به حدی سنگین میشود که حرکت خودروها به کندی صورت میگیرد، این وضعیت نهتنها خستهکننده است، بلکه گاهی باعث تأخیرهای طولانی میشود.
فاطمه محمدی، دانشجویی که هر روز از قرچک به تهران میآید، نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: اگر مترو راه اندازی شده بود، حداقل یک ساعت از وقت من ذخیره میشد، الان مجبورم هر روز ۵ صبح از خانه بیرون بزنم تا به موقع به دانشگاه برسم و این زمان پذیرفتنی نیست.
پیگیری احداث کمربندی قلعه نو در سطح وزیر، رئیس جمهور و معاون اول
نماینده مردم شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی بارها از تلاشها برای رفع مشکل ترافیک سنگین در محور قلعهنو خبر داده و عنوان کرده است: این موضوع در سطح مدیران ارشد کشور، از جمله معاون اول رئیسجمهور و وزرای راه و کشور، در حال پیگیری است.
علی خزایی همچنین گفته که خود او نیز مانند سایر مردم، ترافیک سنگین صبح و عصر در این محور را تجربه کرده و مصمم به حل این مشکل است.
به گفته این نماینده مجلس دو راهکار کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش ترافیک قلعه نو وجود دارد، راهکار کوتاهمدت شامل اصلاحات عمرانی در داخل شهر قلعهنو است که میتواند مسیرها را بازتر و تردد را آسانتر کند. اما راهکار اصلی، تکمیل کمربندی قلعهنو است.
پیشرفت ۱۵ درصدی کمربندی قلعه نو
از سویی دیگر معاون مهندسی و ساخت مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفتوگو با خبرنگار مهر با بیان این که کمربندی «قلعه نو» در جنوب تهران پیشرفت ۱۵ درصدی داشته است، عامل کندی عملیات اجرایی را کمبود بودجه دانسته و به خبرنگار مهر گفته است: شورای ترافیک استان تهران دو سال پیش مصوب کرد که برای کاهش بار ترافیکی، کمربندی در بخش جنوبی این محور احداث شود.
امیرحسین آزاددوار توضیح داد که برای تکمیل این طرح به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است، اما تا به حال تنها ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی هزینه شده و حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. همچنین، در روزهای پایانی سال گذشته، تخصیص دیگری حدود ۱۰ میلیارد تومان دریافت شد که مجموع اعتبارات را به حدود ۴۰ میلیارد تومان رساند.
وی با بیان این که پیشرفت پروژه به دلیل کمبود اعتبارات با کندی مواجه شده است، اعلام کرد که تاکنون پروژه حدود ۱۵ درصد پیشرفت داشته است.
وعده وزیر برای تسریع در اجرای کمربندی قلعه نو
فرزانه صادق که ۱۲ فروردین ماه سال جاری به شهرستانهای جنوب شرق استان تهران سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: کمربندی قلعه نو که مدتهاست با موانع تملک و اجرا روبهرو بوده، در اولویت قرار دارد و امیدواریم با سرعتبخشی به این پروژه، بخشی از مشکلات ترافیکی منطقه کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به اهمیت خطوط ریلی اشاره کرد که این شهرها و روستاها را به تهران و مشهد متصل میکند، اما افزود که مشکلات دسترسی در برخی نقاط، بهویژه در حوزه صنعت و کشاورزی، همچنان پابرجاست.
کمربندی قلعه نو قرار بود برای کاهش ترافیک سرسام آور قلعه نو در کمتر از یکسال اجرایی شود که حالا متوقف شده است جالب است در زمان کلنگ زنی این کمربندی بین طرفداران برخی مسئولین دعوا بر سر این بود که چه کسی منجی حل مشکلات مردم شده است، حالا که این پروژه ناکام مانده است، هیچکس جوابگوی این موضوع نیست.
در سالهای اخیر، تلاشهایی برای کاهش بار ترافیکی در این محور صورت گرفته، اما این اقدامات تاکنون نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است. به عنوان مثال، عملیات خطکشی محوری و رنگآمیزی بلوکهای عابر پیاده در برخی مناطق اطراف در نظم دادن به حرکت وسایل نقلیه و عابران پیاده و افزایش ایمنی رانندگان مؤثر بوده، اما با این حال، این اقدامات به تنهایی نمیتوانند مشکل ترافیک سنگین در محور قلعهنو را حل کنند.
ترافیک سنگین محور قلعهنو نهتنها زمان شهروندان را تلف میکند، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز میشود. با توجه به رشد جمعیت در این مناطق، نیاز به اقدامات فوری مانند توسعه مترو و بهبود مدیریت ترافیک بیش از پیش احساس میشود. در غیر این صورت، این معضل در سالهای آینده به بحرانی بزرگتر تبدیل خواهد شد.