کد خبر: 1257241
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
نوجوانان و جوانان اقدامات، رفتارها، هدفگذاری و انگیزه خود را با متر و خط‌کش ملاک کامیابی تعیین می‌کنند و انجام می‌دهند. چند دهه‌ای است که موفقیت در رسانه‌ها و پس از آن در مدرسه و خانواده به عنوان ملاک کامیابی مطرح می‌شود و عموماً موفقیت به معنای شغل مناسب، درآمد خوب، کسب مقام و شهرت، پست مدیریتی و مانند آن نشان داده می‌شود

 جوان آنلاین: مسعود عالمی نیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) در کانال شخصی خود در پیام‌رسان «بله» نوشت: یکی از کارکرد‌های مهم نظام تعلیم‌وتربیت تعریف صحیح ملاک کامیابی است. نوجوانان و جوانان اقدامات، رفتارها، هدفگذاری و انگیزه خود را با متر و خط‌کش ملاک کامیابی تعیین می‌کنند و انجام می‌دهند. چند دهه‌ای است که موفقیت در رسانه‌ها و پس از آن در مدرسه و خانواده به عنوان ملاک کامیابی مطرح می‌شود و عموماً موفقیت به معنای شغل مناسب، درآمد خوب، کسب مقام و شهرت، پست مدیریتی و مانند آن نشان داده می‌شود. این‌ها خوب هستند، اما ملاک کامیابی نیستند، زیرا ابزار هستند، ابزاری برای یک هدف. آن هدف سعادت است. ملاک صحیح کامیابی سعادت است و نه موفقیت. اگر این ملاک به درستی تعریف شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که افراد در آینده به سعادت نزدیک‌تر خواهند بود، اما اگر صحیح تعریف نشود، ممکن است موفقیت را به دست آورند، اما سعادتمند نمی‌شوند، چون یاد نگرفته‌اند که این ابزار را برای کدامین هدف استفاده کنند. وقتی ملاک کامیابی سعادت باشد، آن وقت برای نوجوانان و جوانان اهداف تعریف و تبیین می‌شوند؛ اهدافی، چون تأثیرگذاری و ارائه خدمت مشخص به دیگران. در آن صورت مشخص می‌شود که این پول یا موقعیت مدیریتی باید صرف چه چیزی شود؟! اما وقتی ملاک کامیابی موفقیت باشد، تنها ابزار‌ها و رسیدن به آن‌ها تعریف و تبیین می‌شوند و افراد اهداف را گم می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار