کد خبر: 1238680
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: اگر داوطلبی گروه آزمایشی خود را متفاوت ثبت کرده باشد امکان تغییر آن وجود ندارد. ضمن اینکه امکان تغییر حوزه امتحانی نیز وجود ندارد.

جوان آنلاین: دکتر عبدالرسول پورعباس امشب در یک برنامه تلویزیونی درباره فرآیند برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ افزود: نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ در روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و با توجه به گرمای هوا تدابیر خوبی از سوی وزارت نیرو انجام شده تا حوزه‌های کنکور دچار قطعی برق نباشند و مسائل سرمایشی حوزه‌ها حل شود.

به گزارش مهر، وی یادآور شد: در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ یک میلیون و ۱۵۲ هزار نفر به رقابت پرداختند و در نوبت دوم تعداد داوطلبان به ۹۸۴ هزار نفر رسیده است. نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در ۴۰۸ شهر و در یک هزار و ۷۴۷ حوزه فرعی برگزار می‌شود با توجه به کاهش تعداد داوطلبان ۲۰۰ حوزه کمتر از نوبت اول داریم.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره ظرفیت پزشکی در کنکور گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سالانه ۲۰ درصد باید به ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی اضافه شود که این ۲۰ درصد به شیوه عملیاتی و به صورت ۲۰ درصد واقعی به ظرفیت پزشکی اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: دروس عمومی از سال گذشته از کنکور سراسری حذف شده است و در دو سال اخیر نمره دروس عمومی از سوابق تحصیلی اخذ می‌شود. ضریب دروس سوابق تحصیلی ۵۰ درصد شده است. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۰ اعمال شده است و در سال آینده تأثیر سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد می‌رسد. نمرات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، به صورت قطعی در گزینش دانشجو تأثیر دارند.

پورعباس اظهار داشت: نمره آزمون سراسری برای دو سال معتبر است و هر فرد چهار نمره دارد، ولی سوابق تحصیلی را باید فرد ایجاد کند. فرصتی هم برای ترمیم نمرات فرد داده می‌شود. امسال از نمرات دوازدهم و سال آینده از نمرات یازدهم و دوازدهم سوابق اخذ می‌شود.

وی درباره شروع سال تحصیلی پذیرفته شدگان کنکور ۱۴۰۳ گفت: ترم امسال از مهرماه به دلیل تعویق دو هفته‌ای در برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری شروع می‌شود البته سعی می‌کنیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش نمرات را زودتر ارائه کنیم، ولی نتایج نهایی مهرماه اعلام می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره اعتراض داوطلبان به موضوعات کنکوری و نحوه پاسخگویی سازمان ملی سنجش گفت: هر فردی یک کارپوشه دارد و اگر داوطلبی اعتراضی به نمرات خود داشته باشد می‌تواند در کارپوشه پاسخ خود را دریافت کند.

وی در پاسخ به اعتراض داوطلبان درباره تأثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی یادآور شد: این مصوبه قانونی است و در صورتی که قانونگذار این موضوع را قابل تغییر بداند، تغییر می‌دهد.

پورعباس تاکید کرد: کارت ورود به جلسه برای همه داوطلبان کنکور صادر شده است، اما اگر کسی مشکلی داشته باشد می‌تواند در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه به باجه‌های رفع نقص مراجعه کند تا مشکل اش رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر داوطلبی گروه آزمایشی خود را متفاوت ثبت کرده باشد امکان تغییر آن وجود ندارد. ضمن اینکه امکان تغییر حوزه امتحانی برای هیچ داوطلبی وجود ندارد. امکان تغییر در یک بازه زمانی برای داوطلبان وجود داشته، ولی وقتی این فرصت گذشته است امکان تغییر وجود ندارد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار داشت: شخصی سازی دفترچه‌ها به گونه‌ای است هر دو نفری که کنار هم می‌نشینند چینش سوالات یکسانی ندارند و حتی شخصی سازی دفترچه‌ها به حدی است که در دو حوزه هم شبیه هم نیستند.

وی گفت: همراه داشتن هرگونه وسایل الکترونیکی در کنکور ممنوع است و خوشبختانه زیرساخت مبارزه با تقلب فراهم شده است و دیگر امکان تقلب وجود ندارد. در نوبت اردیبهشت ماه نیز ۳۵ نفر را در جلسه آزمون دستگیر کردیم که همراه خود تجهیزات داشتند، اما نتوانستند از آن استفاده کنند.

پورعباس خاطرنشان کرد: برای داوطلبان یک نوبت امکان ترمیم نمره سوابق تحصیلی براساس مصوبه شورای آموزش پرورش وجود دارد. هر داوطلب کنکور‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ که در چهار نوبت شرکت کرده اند می‌توانند در گروه‌های آزمایشی مختلفی شرکت کرده باشند، اما در زمان انتخاب رشته از داوطلب پرسیده می‌شود که نمره کدام گروه ملاک قرار گیرد. در صورت عدم پاسخ داوطلب آخرین گروه آزمایشی که شرکت کرده ملاک عمل قرار می‌گیرد. زمون‌های سراسری نهایی که در خردادماه برگزار شده اند ملاک عمل هستند.

وی درباره سوال داوطلبان در زمینه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان گفت: قبول شدگان فرهنگیان اگر علاقمند به انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۳ هستند باید در بازه زمانی اعلام شده، از قبولی در فرهنگیان انصراف دهند وگرنه امکان انتخاب رشته در کنکور ندارند. معرفی شدگان گروه فرهنگیان سه برابر ظرفیت پذیرش هستند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره سطح سختی آزمون سراسری گفت: هیچ کس از سطح سختی آزمون سراسری اطلاعی ندارد، چون همه سوالات در قرنطینه است. اما از نظر علمی سیستم روایی داریم که پس از آزمون آن را می‌سنجیم. ضمن اینکه قانونی و منطقی و علمی، سختی آزمون در دو نوبت متفاوت نخواهند بود.

وی افزود: ما نمرات سوابق تحصیلی را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنیم و در بازه زمانی که اعلام می‌شود داوطلبان باید نمرات سوابق تحصیلی خود را مشاهده کنند و با تأیید آن پس از نمره خام نوبت دوم کنکور در اواخر مردادماه، انتخاب رشته در شهریورماه صورت می‌گیرد. انتخاب رشته مجازی در شهریورماه فعال می‌شود و به داوطلبان کمک می‌کند تا بتوانند انتخاب رشته خوبی انجام دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار