کد خبر: 1237642
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
گفت‌وگوی «جوان» با مدیر شرکت دانش‌بنیان فرتاک دانش کویر
صحبت‌کردن از مسئولان یک کار تکراری و بی‌ثمر است. برخی از مدیران نمی‌خواهند هیچ کاری در کشور اتفاق بیفتد. مهم این است که هیچ مقام بالادستی هم به سراغ این مدیران نمی‌رود و وقتی ما اعتراض و انتقادی می‌کنیم به راحتی کنار گذاشته می‌شویم

جوان آنلاین: یکی از ویژگی‌های جوانان تحصیلکرده و متخصص ایرانی این است که کار تحقیق و پژوهش را ادامه داده و می‌خواهند هر طور شده دست به اقدامی بزرگ بزنند. درست مثل شرکت دانش‌بنیان فرتاک دانش کویر که جمعی از متخصصان حوزه‌های مختلف در آن گرد هم آمده و حالا مشغول طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های این شرکت به سراغ مدیرعامل آن یعنی آقای سیدمحمدمهدی رضوی، دانش‌آموخته دکترای مهندسی مکانیک رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 


ابتدا توضیحاتی در مورد شرکت دانش‌بنیان فرتاک و زمینه فعالیت‌های آن بفرمایید. 
شرکت فنی مهندسی فرتاک دانش کویر متشکل از جوانان نخبه در رشته‌های مهندسی پزشکی، مکانیک، الکترونیک و lT می‌باشد. دستان پرتوان مهندسین مجموعه فعل خواستن را با ساخت دستگاه اکسیژن‌ساز تحقق بخشیده است. نخبگان فرتاک به صورت پیوسته در تلاش هستند تا با تحقیق و پژوهش جهت ارتقای محصول یا نوآوری و ساخت محصول جدید نیاز جامعه پزشکی و بهداشت درمان را مرتفع کنند. 

از چه زمانی کارتان را به صورت رسمی شروع کرده‌اید و تاکنون چه موفقیت‌ها و دستاورد‌هایی داشته‌اید؟
شرکت فرتاک دانش کویر در اواخر سال ۱۳۹۹ به طور رسمی فعالیت خود را با هدف دسترسی آسان بیماران به امکانات درمان شروع کرد که در گام اول موفق به اخذ مجوز تولید و بعد از آن تمام مجوزات دیگر شد و عنوان شرکت برتر کشوری را در این حوزه کسب کرده است. 

محصول و خدمات این شرکت فناور چیست؟
شرکت ما در زمینه تحقیق، توسعه، طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت دارد که در حال حاضر موفق به ساخت دستگاه اکسیژن‌ساز شده‌ایم. 

 این دستگاه چه کمکی به بیماران کرده و چه نیازی از مراکز درمانی را مرتفع می‌سازد؟
 ما با تولید این محصول و پیاده‌سازی برخی سیستم‌ها روی آن در تلاش هستیم تا یکی از نیاز‌های اصلی و مشکلات بیماران را برطرف کنیم. با استفاده از این دستگاه در حوزه‌های زیادی می‌توان شاهد اتفاقات خوب بود. مثلاً در بخش‌های حمل و نقل و ارتباط با پزشک، بیماران به دردسر نمی‌افتند. این سیستم، پایش لحظه‌ای و حساسیت بیمار نسبت به کوچک‌ترین آلودگی را نشان می‌دهد و انتقال بیماری در صورت استفاده شخص دیگر از دستگاه اتفاق نمی‌افتد. ضمن اینکه دشواری استفاده معلولان و سالمندان از دستگاه‌های قبلی در این دستگاه وجود ندارد و نیاز همزمان به چندین دستگاه هم از بین رفته است. دستگاه‌های مشابه خارجی قیمت بالایی دارند، اما ما توانسته‌ایم این مورد را هم مدیریت کرده و دستگاهی بسازیم که بسیار به صرفه و اقتصادی است. 

چه نواقص و کمبود‌هایی در راه تجاری‌سازی محصولات فناور و دانش‌بنیان دارید؟
فشار مالی و تأمین نشدن نیاز‌ها در این حوزه مشکلات زیادی را به وجود آورده است، ضمن اینکه نمی‌دانم چرا در ایران موانع موجود در راه مجوزگیری آنقدر زیاد است. وقتی چند جوان می‌خواهند قدمی در راه موفقیت کشور و سربلندی آن بردارند، با قوانین دست و پاگیری روبه‌رو می‌شوند که نه تنها سرعت آن‌ها را می‌گیرد، بلکه در مواقعی موجب دلسردی و بخشیدن عطای کار به لقایش می‌شود. 

آیا از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوطه حمایت شده‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟
صحبت‌کردن از مسئولان یک کار تکراری و بی‌ثمر است. برخی از مدیران نمی‌خواهند هیچ کاری در کشور اتفاق بیفتد. مهم این است که هیچ مقام بالادستی هم به سراغ این مدیران نمی‌رود و وقتی ما اعتراض و انتقادی می‌کنیم به راحتی کنار گذاشته می‌شویم. از مسئولان توقع حمایت چه از نظر معنوی و چه از نظر مادی داریم.
 بنده در چندین کشور شاهد بوده‌ام که دولت‌ها در کنار کارآفرینان و مخترعان و جوانان مستعد می‌ایستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند. آن‌ها می‌دانند هر اختراع و کار مهمی که در کشورشان انجام شود، در نهایت سود دو طرفه‌ای دارد و تمام شهروندان می‌توانند از نتایج و ثمرات آن بهره ببرند. 

برای توسعه و شکوفایی مراکز رشد و واحد‌های تولیدی فناور چه پیشنهادی دارید؟
قبل از هرچیز آقایان مسئول و سازمان‌ها و نهاد‌ها از چوب گذاشتن لای چرخ حرکت جوانان خودداری کنند و بعد از آن زمینه شکوفایی استعداد‌ها و خلق ایده‌های جدید را فراهم کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار