کد خبر: 1237001
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
به مناسبت فرارسیدن سالگرد بمباران شیمیایی سردشت؛
سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: دادخواهی از عاملان، معاونان و مباشران کاربرد سلاح شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ روی مشمول مرور زمان نخواهد شد و محاکم ملی و بین‌المللی باید به مسئولیت خود در پاسخگو کردن جنایتکاران و استیفای حقوق معنوی و مادی قربانیان شیمیایی عمل کنند.

جوان آنلاین: علی باقری کنی روز شنبه در پیامی به مناسبت فرارسیدن هفتم تیر ماه سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت افزود: ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خدمت، شهید آیت الله دکتر رئیسی، شهید دکتر امیر عبداللهیان و همراهان ایشان، از صمیم قلب به شهدای حملات شیمیایی به ویژه شهیدان حمله ناجوانمردانه شیمیایی به شهر سردشت ادای احترام نموده و از خداوند متعال سلامتی و عافیت جانبازان سرافراز شیمیایی را که صبورانه آلام و رنج‌های ناشی از کاربرد این سلاح‌های غیرانسانی را تحمل می‌کنند، مسألت می‌کنم.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: هدف از انتخاب سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت به عنوان روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی تبیین این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران هم بزرگترین قربانی استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر است و هم دارای اراده‌ای قاطع در مخالفت جدی با این سلاح‌ها است. گستردگی حملات شیمیایی رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی که با حمایت و پشتیبانی برخی قدرت‌های غربی و سکوت مرگبار سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفت به نحوی بود که در تاریخ معاصر مثال مشابهی را نمی‌توان برای آن یافت. صد‌ها حمله شیمیایی علیه نیرو‌های نظامی و مردم غیر نظامی در شهر‌ها و روستا‌های جمهوری اسلامی ایران منجر به شهادت و مصدومیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر گردید. سکوت تلخ مجامع بین المللی در برابر به کارگیری این نوع تسلیحات کشتار جمعی علیه شهروندان عادی و رزمندگان در جبهه‌های جنگ تحمیلی از برجسته‌ترین نشانه‌های مظلومیت ایران در این مصاف نابرابر بود در مقابل جمهوری اسلامی ایران به تقیدات انسانی اخلاقی و اعتقادی خود پایبند ماند و از انجام هر گونه اقدام متقابل در برابر استفاده از این سلاح‌های دهشتناک خودداری ورزید.

سرپرست وزارت امور خارجه افزود: استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم صدام در طول هشت سال دفاع مقدس با اتکا به حمایت‌های موثر مادی علمی و فنی برخی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی به ویژه آلمان، هلند و انگلیس و حمایت‌های گسترده سیاسی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا و انگلیس از ماشین جنگی رژیم صدام میسر گردید. امروزه اسناد و مدارک معتبر ثابت می‌کنند که بدون کمک‌های مالی گسترده، صادرات دانش فنی و مهندسی، مواد و تجهیزات لازم برای ساخت و کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط دولت‌های اروپایی و آمریکا به عراق، صدام قادر به تولید و استفاده از این سلاح‌های هولناک نبود. علیرغم اینکه کارشناسان سازمان ملل کاربرد مداوم تسلیحات شیمیایی علیه نظامیان و شهروندان ایرانی را راستی‌آزمایی و تایید کردند، همین کشور‌های غربی ضمن اعمال تحریم رسانه‌ای و خبری جدی در این زمینه از هیچگونه حمایت سیاسی، دیپلماتیک و نظامی از رژیم صدام فروگذار نکردند. آن‌ها حتی در نهاد‌های بین‌المللی مسئول و مراجع حقوقی بین‌المللی نیز مانع از شنیده شدن صدای اعتراض ملت ایران و اثبات حق و مظلومیت قربانیان شیمیایی کشورمان شدند. چنین اقدامات غیر انسانی و غیر قانونی هرگز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد.

باقری تاکید کرد: دادخواهی از عاملان معاونان و مباشران کاربرد سلاح شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ روی مشمول مرور زمان نخواهد شد و علاوه بر محاکمه جنایتکاران در دادگاه وجدان و افکار عمومی بشری محاکم ملی و بین‌المللی نیز باید به مسئولیت خود در پاسخگو کردن جنایتکاران و استیفای حقوق معنوی و مادی قربانیان شیمیایی عمل نمایند. انجام این‌گونه اقدامات از جمله برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده ضروری است. دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب صلاحیت حمایت دیپلماتیک از شهروندان خود از اقامه دعوا و دادخواهی علیه اتباع و شرکت‌های سایر کشور‌های شریک جرم رژیم صدام پشتیبانی بعمل خواهد آورد.

وی افزود: طی چهار دهه گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به قربانیان سلاح‌های شیمیایی جهت کاهش آلام آنان فروگذار نکرده است. با این حال طی سال‌های اخیر تامین برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز جهت درمان جانبازان شیمیایی به دلیل تحریم‌های یکجانبه غیر قانونی و ظالمانه کشور‌های غربی بویژه آمریکا با مشکلات عدیده‌ای رو برو شده است. در این زمینه مایلم تأکید کنم که ادعای تکراری آمریکا مبنی بر معافیت اقلام بشر دوستانه از شمول تحریم‌ها یک دروغ آشکار بوده و کاملاً نادرست است و این موضوع در گزارش گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه نیز مورد تأیید قرار گرفته است. جانبازان شیمیائی به عنوان قربانیان سلاح‌های شیمیایی تأمین شده توسط کشور‌های غربی، امروزه نیز قربانی تحریم‌های غیرانسانی این کشور‌ها هستند.

باقری تصریح کرد: البته اینگونه اقدامات بخشی جدایی ناپذیر از ماهیت برخی دولت‌های غربی است و نسل‌کشی گسترده رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه که طی حدود نه ماه اخیر جریان دارد یک نمونه بارز آن است. همان کشور‌هایی که کاملاً از صدام برای تولید و استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران از جمله زنان و کودکان مظلوم شهر سردشت حمایت کردند، امروز حامی تمام عیار و شریک مستقیم نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت رژیم اسرائیل در غزه هستند. همان کشور‌هایی که با تحریم مانع دسترسی جانبازان شیمیایی ما به دارو می‌شوند، عملاً و آشکارا از اقدام رژیم اسرائیل در ممانعت از ارسال غذا و دارو به مردم غزه و استفاده این رژیم از گرسنگی به عنوان یک روش جنگی حمایت می‌کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه در این پیام افزود: جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی برای تحقق اهداف و مقاصد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و نیل به جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی قائل است و کماکان به تلاش‌های خود برای اجرای کامل، موثر، متوازن و بدون تبعیض کلیه مفاد آن بویژه جهت ارتقا همکاری بین‌المللی در زمینه کاربرد‌های صلح آمیز علم و مواد شیمیایی و کمک و حفاظت در برابر سلاح‌های شیمیایی ادامه خواهد داد. میزبانی یازدهمین دوره بین المللی پزشکی کمک و حفاظت در برابر سلاح‌های شیمیایی که در مهر سال ۱۴۰۲ با همکاری دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با هدف افزایش ظرفیت و آمادگی دولت‌های عضو کنوانسیون در مواجهه با کاربرد سلاح شیمیایی و سوانح شیمیایی صنعتی برگزار شد، یکی از اقدامات اخیر جمهوری اسلامی ایران در این راستا بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در پایان بار دیگر یاد و خاطره تمامی شهدای جنگ تحمیلی به ویژه شهدای حمله شیمیایی به شهر سردشت را گرامی داشته و از درگاه خداوند متعال عافیت و طول عمر جانبازان شیمیایی را مسالت می‌نمایم.

رژیم بعث عراق در هفتم تیر سال ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گاز‌های سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزار‌های شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شده است.

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده و ۸۵۶ شهید و بیش از چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار