کد خبر: 1235031
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰
گفت‌وگوی «جوان» با معاون هماهنگ کننده سپاه روح الله در استان مرکزی 
در ساخت خانه‌های روستایی، تمام ظرفیت‌ها در راستای کاهش قیمت تمام شده به یک چهارم به کارگیری شده که حضور جهادگران برای رسیدن به این هدف بسیار تأثیرگذار است. 

جوان آنلاین: بسیج از جنس مردم و برای مردم و در کنار مردم در راستای تأمین رفاه و سازندگی کشور فعالیت می‌کند و در این مسیر طیف‌های مختلفی نظیر اصناف، پزشکان، جامعه دانشگاهی، دانشجویان، دانش‌آموزان و... در قالب گرو‌های جهادی به هموطنان کم‌برخوردار و نیازمند در نقاط مختلف کشور خدمت‌رسانی می‌کنند. برای آگاهی از وضعیت و برنامه‌های گروه‌های جهادی در استان مرکزی به سراغ سرهنگ محمد گودرزی، معاون هماهنگ کننده سپاه‌روح‌الله رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 

در حال حاضر چند گروه جهادی در استان مرکزی به صورت رسمی ثبت و ساماندهی شده است؟
تا آخر سال گذشته در استان مرکزی هزارو۳۰۰گروه جهادی سازماندهی شده که با توجه به تخصصی بودن تعداد زیادی از آنها، در مناسبت‌های مختلف به ارائه خدمت می‌پردازند. 

آیا آماری هم از تعداد جهادگران استان دارید؟
با توجه به اینکه تعداد نفرات گروه‌های جهادی متغییر است و در برخی از ایام سال، جهادگران به همراه دوستان‌شان در اردو‌های جهادی حاضر می‌شوند، اما به صورت میانگین هر گروه بین ۱۰ تا ۱۲ عضو دارد و گروه‌های دیگری هم هستند که به صورت خودجوش دست به انجام کار‌های خیر می‌زنند. 

شاخص‌ترین اقدام گروه‌های جهادی از نظر شما چیست؟
به نظر من، چون گروه‌های جهادی به صورت خودجوش تشکیل می‌شوند و جهادگران در حین انجام کار‌ها هیچ توقعی از هیچ‌کس ندارند؛ باید هر حرکت و اقدام آن‌ها را شاخص دانست. با این حال گروه‌های جهادی در بحث تأمین جهیزیه، ساخت مسکن روستایی، کانال‌کشی، درختکاری، ساخت استخر‌های ذخیره آب در زمین‌های کشاورزی حضور دارند و بسیج سازندگی را در پیشبرد امور یاری می‌کنند. جالب است بدانید در سال گذشته، با کمک گروه‌های جهادی و با مساعدت دولت و برنامه‌ریزی بسیج سازندگی به ۴۸‌روستا آب‌رسانی شد. 

جهادگران در ساخت مسکن برای محرومان چه کمکی می‌کنند؟
در ساخت خانه‌های روستایی، تمام ظرفیت‌ها در راستای کاهش قیمت تمام شده به یک چهارم به کارگیری شده که حضور جهادگران برای رسیدن به این هدف بسیار تأثیرگذار است. 
چند سالی می‌شود که با فرمان مقام‌معظم رهبری کمک‌های مؤمنانه آغاز شده اگرچه تا مدتی همه دستگاه‌ها پای کار بودند، اما این طرح همچنان در مناسبت‌های مختلف مانند آغاز سال تحصیلی و سال نو و اعیاد و مناسبت‌های دیگر از سوی گروه‌های جهادی به قوت خود باقی است.

آیا از ظرفیت گروه‌های جهادی برای برگزاری اردو‌های راهیان نور و پیشرفت هم استفاده می‌شود؟
 بسیج شبکه مویرگی است که در سراسر کشور فعالیت دارد. برگزاری اردو‌های راهیان نور و راهیان پیشرفت از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی است. بر همین اساس در سال گذشته ۹۵هزار نفر روز در قالب اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند و به طور حتم چنانچه ارگان‌های دیگر حمایت‌های مالی در این راستا داشته باشند آمار راهیان نور رقمی به مراتب بالاتر از این خواهد رسید. 
در طرح اردوی راهیان پیشرفت، طیف‌های مختلف مردم حضور دارند که امسال هم به شهر‌های تهران، کاشان، اراک و راهیان نور به غرب و جنوب کشور اعزام صورت خواهد گرفت. 

اگر قرار باشد کمکی از سازمان‌ها و نهاد‌ها بگیرید، بیشتر از چه بخشی برای این کار انتظار دارید؟
به نظر ما، ایران یک خانه بزرگ است که برای آبادانی آن باید همه دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم. ما انتظار داریم رسانه‌ها ضمن انعکاس اقدامات نظام و پیگیری مطالبات مردم، در راستای ایجاد امید آفرینی در جامعه که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گام‌های مؤثری بردارند. از نظر ما اتحاد جهادگران و فعالان عرصه رسانه می‌تواند شور و شوق و امید را به جامعه بازگرداند و مردم از اقدامات صورت گرفته مطلع شوند. 

 اگر قرار باشد گزارشی از عملکرد بسیج سازندگی سپاه روح الله ارائه کنید به چه اقداماتی اشاره می‌کنید؟
 بهترین گزارش این است که از ابتدای دهه ۹۰ را مورد بررسی قرار دهیم. در این بازه زمانی حدود ۱۲ سال، اجرای ۳۲۰ کیلومتر طرح آبرسانی، احداث و مرمت هزارو۸۰۰ واحد مسکونی، تهیه و تأمین هزارو۸۹۶ سری جهیزیه، تأمین ۴هزارو۵۰۰ تن قیر برای جاده‌ها و محور‌های مزارع روستایی، بهسازی و مرمت ۲۲۵ مدرسه، احداث ۱۱۰ کیلومتر راه و پل روستایی، لایروبی ۵۲ نهر و قنات به طول ۴۰ کیلومتر، اجرای ۲۵۰ کیلومتر کانال آب کشاورزی، توزیع ۷۰۰هزار بسته کمک معیشتی، ۲۱۰ هزار استخر آب کشاورزی، مرمت ۲۴۷ مسجد و حسینیه، ۲۸ المان یادمان شهدا، ساخت ۳۲ سالن ورزشی و کتابخانه در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار و تهیه و توزیع بیش از ۲میلیون پرس غذای گرم به صورت رسمی ثبت شده که تنها بخشی از فعالیت‌های انجام شده به شمار می‌آید. 
اگر اقدامات قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی را در همین مدت مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگویم، راه‌اندازی ۸۱۲ صندوق قرض‌الحسنه با عضویت ۴۱هزار نفر و پرداخت ۱۲هزار و ۸۰۰ فقره تسهیلات، حمایت و پشتیبانی از ۵۰ تعاونی، ایجاد ۱۵هزار فرصت شغلی با پرداخت ۲هزارو۲۰۰ فقره تسهیلات، برگزاری ۴۰۰ عنوان نمایشگاه اقتصادمقاومتی، برگزاری ۲هزارو۸۰۰ دوره آموزش اشتغال برای ۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر از جمله اقدامات انجام شده است. 
همچنین سازماندهی ۲۹هزار جهادگر در هزارو۳۰۰ گروه جهادی، اجرای ۳هزار طرح محرومیت زدایی بخشی از خدمات جهادگران استان طی ۱۲ سال اخیر بوده است. 
برگزاری جشنواره‌های هنری ویژه جهادگران، تعمیر ۳هزارو۳۵۰ دستگاه لوازم خانگی سیل‌زدگان، ایجاد ۴۵ قرارگاه جهادی، پهنه‌ای، منطقه‌ای و محلی؛ برگزاری سه دوره انتخابات و مجمع جهادگران استان، اجرای رزمایش‌های بزرگ جهادی با بیش از ۴۵هزار نفر_روز، فعالیت ساخت و نصب هزارو۵۰۰ اسکلت برای منازل محرومین، برپایی ۱۲ نمایشگاه دستاورد‌های برتر و... از دیگر اقدامات اجرایی بوده است. 
ساخت ۲۹استخر ذخیره آب کشاورزی، ساخت ۱۰ یادمان شهدا، تأمین ۲۳۰ سری جهیزیه، ساخت ۳۰واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی بخشی از پروژه‌هایی است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط اجرا شده است. 
تأمین ۲هزارو۵۰۰ تن قیر برای ۳۵۰هزار مترمربع جاده روستایی، اجرای پروژه آبرسانی، حفر چاه و اجرای مخزن آب شرب به روستا‌های کمیجان و ساوه، مرمت و بازسازی ۵۰ منزل محروم و اجرای ۱۹ پروژه کانال انتقال آب کشاورزی از کار‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار