کد خبر: 1228916
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰
ایجاد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی در سطح استان مازندران که به عنوان الگو معرفی می‌شوند، نقش بسزایی در ترویج شیوه‌های صحیح تولید دارد. علاقه‌مندان به این عرصه می‌توانند با مراجعه به این مراکز و شرکت در دوره‌های توانمندسازی، مهارت و دانش لازم را در خصوص ایجاد مشاغل کسب کنند
محمد‌رضا هادیلو

جوان آنلاین: اواسط سال گذشته و در هفته دفاع مقدس بود که به همت جهادگران سازمان بسیج سازندگی استان مازندران، ۳۰۸عنوان پروژه عمرانی در قالب مسکن محرومان، راه روستایی، جاده بین مزارع، آب شرب روستایی، طرح و زیرساخت اشتغال، پل روستایی، ساماندهی بستر رودخانه و سالن ورزشی به ارزش ۱۷۶میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. بعد از آن و در کنار پروژه‌های عمرانی، تعداد ۶۲‌هزار بسته حمایتی شامل جهیزیه، نوشت‌افزار و سبد معیشتی با همکاری سپاه کربلا، نهاد‌های حمایتی، خیرین، پایگاه‌های مقاومت بسیج و گروه‌های جهادی به نیازمندان سراسر استان اهدا شد. در همان زمان اعلام شد سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران با اجرای هزارو ۴۱۱‌میلیاردتومان پروژه عمرانی و زیرساختی، در خط‌مقدم محرومیت‌زدایی استان قرار دارد. 

سپاه کربلا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین نهادی، تلاش می‌کند با سرعت به رفع محرومیت‌های استان، به ویژه در حوزه عمرانی و زیرساختی کمک کند، به همین خاطر هم اکنون سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا، به عنوان بازوی توانمند این نیرو و همراهی گروه‌های جهادی‌اش در جبهه‌های گوناگون در حال فعالیت است. بسیاری از ابرپروژه‌های استان مازندران با حسن‌نظر دولت و حمایت‌های فرمانده سپاه کربلا، برای اجراشدن و رسیدن به مرحله خدمات‌دهی به سازمان بسیج سازندگی واگذار شده است؛ اعتمادی که منجر شده است ساخت نیروگاه زباله‌سوز ۴۵۰تنی ساری، احداث ورزشگاه بزرگ جویبار، اجرای طرح بسیج آبرسانی، احداث و مرمت بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ واحد مسکونی و ده‌ها پروژه و طرح دیگر از سوی سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا یا به اجرا درآمده و به اتمام رسیده‌اند یا هنوز در حال انجام هستند و تا ماه‌های آینده می‌توان شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آن‌ها بود. 
اما آنچه قبل از هر چیز حائز اهمیت است، اینکه سپاه کربلای مازندران اعلام کرده این پروژه‌ها به عنوان هدیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، تقدیم هموطنان و مازنی‌ها می‌شود تا طعم شیرین آبادانی و پیشرفت در کام آنان بنشیند. 


 صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا
یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بسیج سازندگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی و کمک به تولید و اشتغال‌زایی در عرصه‌های مشاغل خانگی است. 
سرهنگ پاسدار محمدمهدی اقبالپور، مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا در این باره می‌گوید: برای بالابردن سطح مهارت‌ها و آشنایی افراد با حرفه و فنون مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی و کمک به تولید و اشتغال‌زایی در عرصه‌های مشاغل خانگی در دستور کار این سازمان است. در این راستا سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا با داشتن حدود ۳ هزار گروه جهادی تخصصی در حوزه برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی در عرصه‌های مختلف مشاغل خانگی شامل پرورش دام سبک و سنگین، پرورش طیور و ماکیان، پرورش زنبورعسل، کشت گلخانه‌ای (گل و گیاه و سبزی و صیفی)، پرورش آبزیان، کشت شالی و مرکبات، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، انواع صنایع دستی و خیاطی در سطح بیش از ۴ هزار پایگاه مقاومت بسیج روستایی و شهری در سراسر استان فعالیت کرده و سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر را با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه‌های علوم کشاورزی و جامع علمی- کاربردی آموزش می‌دهند، بنابراین به منظور حمایت مالی، تأمین نقدینگی و رونق تولید و اشتغال‌زایی، این سازمان در سال ۱۴۰۱ از محل جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ اقدام به پرداخت مبلغ ۲۹۱‌میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به ۳ هزارو ۴۰۰ واحد تولیدی با اولویت اعضای صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا کرده که منجر به ایجاد اشتغال مستقیم برای ۵ هزارو ۱۰۰ نفر شده است.
 بسیج سازندگی مازندران از سال ۱۳۹۷ تاکنون با هدف استفاده از سرمایه‌های خرد مردم و پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی قرض‌الحسنه از سوی صندوق‌ها بدون ضوابط سختگیرانه بانک‌ها، اقدام به تشکیل هزارو ۴۲۷ صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا کرده که بالغ بر ۶۲‌هزار نفر عضو و گردش مالی بیش از ۳۷‌میلیاردتومانی دارند و تعداد ۵ هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده که به ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۷ هزارو ۵۰۰ نفر منجر شده است. 
در سال ۱۴۰۲ نیز با هماهنگی به عمل آمده با استانداری مازندران، مقرر شد حداقل ۳۰‌درصد از تسهیلات اشتغال‌زایی جزء ۳ بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور حدود ۵۰۰‌میلیاردتومان به این سازمان اختصاص یابد که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، حدود ۶ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند و به ایجاد اشتغال مستقیم برای ۹ هزار نفر منجر شده است. 


 حسینیه‌ای در خدمت خانواده‌های کم‌برخوردار
راه‌اندازی و آغاز فعالیت حسینیه جهادگران در مازندران کار بزرگی بود که مورد توجه بسیاری از استان‌ها قرار گرفته است. 
در مورد این حسینیه همین بس که برای نخستین بار و به ابتکار جهادگران استان مازندران، سال گذشته با محوریت شهرستان بابلسر برگزار شد. 
در همین رابطه دبیر برگزاری حسینیه جهادگران مازندران با اشاره به راه‌اندازی نخستین حسینیه جهادگران برای خدمت‌رسانی به افراد کم‌برخوردار جامعه در شهرستان بابلسر می‌گوید: در این حسینیه محور خدمات جهادی است و همه اینجا به طریق و سلوک جهادی عزاداری می‌کنند.
حجت‌الاسلام میکائیل محمدپور ادامه می‌دهد: این حسینیه سال گذشته با هدف خدمت‌رسانی به عموم عاشقان به حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) به ویژه افراد کم‌برخوردار و کم‌توان جامعه، ارائه خدمات جهادی و فرهنگی و با پشتیبانی خیرین و جهادگران، قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع)، مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی، مجمع جهادگران استان، دفتر امام جمعه، فرمانداری، سپاه، کمیته امداد، شورای جهادی، اداره تبلیغات اسلامی و دیگر همراهان راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت حسینیه در دهه اول محرم سال ۱۴۰۲ عصر‌ها از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در مصلای بزرگ المهدی انجام شد، گفت: این موکب‌های چندمنظوره با شعار «همه میهمان امام حسین (ع) هستید» به عاشقان و دلدادگان اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) خدمت‌رسانی کردند. این مسئول با اشاره به اینکه عزاداری به سلوک جهادی در قالب ۳۰عنوان برنامه در این حسینیه اجرا شده است، ادامه می‌دهد: مواکب درمانی، تخصصی و عمومی، مشاوره، اشتغال، مهارت آموزی، اورژانس برادران و خواهران، آزمایشگاه، موکب پذیرایی و اطعام‌دهی، کلاس‌های مشاوره، مهارت‌آموزی، اشتغال، خدمات اداری با حضور مدیران کل استان، مشاوره‌ای، اهدای خون و عضو، آزادسازی چند زندانی غیرعمد، تهیه و اهدای جهیزیه به نیازمندان، غرفه عکاسی، غرفه رادیومحرم، ایستگاه روشنگری با حضور چهره‌های سیاسی استان و ملی، موکب فرهنگی، حسینیه و مهدکودکان، ایستگاه خط‌نویسی محرم، ویژه‌برنامه شیرخوارگان حسینی و سه ساله‌های حسینی در روز سوم محرم از جمله ویژه برنامه‌های این حسینیه بود.
آبرسانی به روستا‌های محروم و دوردست استان مازندران هم از اولویت‌های اصلی سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلاست که مسئول این سازمان درباره آن می‌گوید: با توجه به تنش آبی به‌وجود آمده در کشور، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با مشارکت شرکت مادرتخصصی آب و فاضلاب کشور، در قالب طرح بزرگ بسیج آبرسانی، به دنبال رفع مشکلات آب شرب مناطق محروم کشور است که توفیقات خوبی در این خصوص حاصل شده است. وی می‌افزاید: در استان مازندران، این مأموریت خطیر به سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا واگذار شده که به عنوان مجری طرح، مشغول فعالیت است. مازندران نیز از جمله استان‌هایی است که توانسته بخش اعظم تعهدات خود را در این طرح اجرا کند که این مهم، با همراهی استاندار، فرمانده سپاه کربلا و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان محقق شده است. سرهنگ اقبالپور خاطرنشان می‌کند: با همت خیرین، گروه‌های جهادی تخصصی و همچنین مشارکت قابل تقدیر مردم فهیم استان، می‌توان چشم‌انداز بسیار روشنی برای این طرح متصور بود و در آینده نه چندان دور، تمامی این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.
گفتنی است طرح بسیج آبرسانی استان مازندران، از زمستان سال ۱۴۰۰ آغاز شده که شامل ۱۹ مجتمع اصلی و ۲۰۰ روستای محروم استان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار