کد خبر: 1201378
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
به دنبال انتشار آمار‌های تکان دهنده از وضعیت وخیم انسانی در غزه، دو نفر از گزارشگران مستقل ویژه سازمان ملل ضمن تاکید بر لزوم پیگیری جنایات صورت گرفته در این باریکه، کشور‌های جهان را به همکاری برای پیگرد جنایت کاران فراخواندند.

جوان آنلاین: در چهارمین روز از آتش‌بس موقت بشردوستانه میان تل‌آویو-حماس، موریس تیدبال بینز گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه اعدام‌های غیرقانونی و آلیس جیل ادواردز گزارشگر ویژه حوزه شکنجه در بیانیه مشترکی بر نیاز به انجام تحقیقات سریع، شفاف و مستقل و مجازات تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «باید منابع، پشتیبانی و دسترسی لازم برای انجام تحقیقات سریع، جامع و بی‌طرف در مورد جنایاتی که گفته می‌شود دو طرف درگیر مرتکب شده‌اند، در اختیار بازرسان مستقل قرار بگیرد.»

به گفته کارشناسان، وظیفه رسیدگی به جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت از جمله هرگونه اعمال قتل‌عام غیرقانونی، شکنجه یا سایر حملات به کرامت انسانی یک تعهد قانونی اساسی است. به این ترتیب، دادگاه‌ها در هر کشوری می‌توانند مقصران را بدون توجه به ملیت و مکانی که این جنایات در آن انجام شده‌اند، محاکمه کنند. این کارشناسان از همه کشور‌ها خواستند نقش فعالی در شناسایی عاملان اصلی ایفا کنند. این اظهارات از این جهت اهمیت دارد که کارشناسان مستقل را شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب می‌کند و این افراد به نمایندگی از سازمان ملل صحبت نمی‌کنند.


دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد که در پی جنگ غزه، بیش از ۱۵ هزار فلسطینی از جمله بیش از ۶۱۵۰ کودک و چهار هزار زن شهید و بیش از ۳۶ هزار نفر زخمی شدند. این نشان می‌دهد که ۷۵ درصد قربانیان زن و کودک هستند. در بیانیه این نهاد آمده است: «همچنان ۷۰۰۰ مفقود در زیر آوار هستند یا سرنوشتشان نامشخص است؛ که بیش از ۴۷۰۰ نفر از آن‌ها زن و کودک هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ارتش اسرائیل ۱۰۳ مقر دولتی و ۲۶۶ مدرسه را تخریب کرد. ۸۸ مسجد به طور کامل تخریب و ۱۴۷ مسجد آسیب دیدند. سه کلیسا نیز هدف قرار گرفتند. ۵۰ هزار واحد مسکونی به طور کامل و ۲۴۰ هزار واحد به صورت جزئی آسیب دیدند. فعالیت ۲۶ بیمارستان و ۵۵ مرکز بهداشتی متوقف شده و ۵۶ آمبولانس منهدم شدند.» اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت غزه بخشی از جنایات صهیونیست‌ها را تائید می‌کند. وی گفت: «خسارت‌های وارد شده به بخش بهداشت در پی حملات رژیم صهیونیستی به میلیون‌ها دلار رسیده است. ما از نهاد‌های بین‌المللی می‌خواهیم تا اقداماتی جدی برای حمایت از سیستم بهداشتی در غزه اتخاذ کنند. ما توانستیم با امکانات محلی خود بخش دیالیز در بیمارستان الشفا را راه‌اندازی کنیم.

در حال حاضر تنها سه بیمارستان در شمال غزه فعال هستند.» سخنگوی وزارت بهداشت غزه افزود: «کمک‌های پزشکی که طی روز‌های گذشته به دست ما رسیده، بسیار محدود است. ما خواهان فشار بر رژیم صهیونیستی برای ورود کمک‌های پزشکی به شمال غزه هستیم.» سخنگوی آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد: «اوضاع در غزه بسیار دشوار است و کمک‌هایی که وارد این شهر می‌شود به اندازه نیاز‌های مردم غزه نیست. لازم است که برای دو ماه متوالی هر روز ۲۰۰ کامیون کمک وارد نوار غزه شود. روزانه تنها ۵۰ کامیون کمک وارد نوار غزه می‌شود. یک میلیون و صد هزار آواره در نوار غزه هستند و پناهگاه‌ها نیز شاهد ازدحام بی‌سابقه هستند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار