کد خبر: 1269568
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک» مطرح شد
بودجه ما در معاونت هنری کمتر از بودجه نمایشگاه کتاب امسال است. این بودجه برآورده‌کننده نیاز‌ها نیست. حتماً باید از مجموعه‌های دیگر کمک بگیریم. دولت به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشایی کند و حتماً باید بخش خصوصی را به یاری گرفت
مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: مدیر کل هنر‌های نمایشی با اشاره به اینکه ما در یک فضای گل و بلبل جشنواره برگزار نمی‌کنیم و بر اساس بودجه‌مان سعی کردیم انتخاب‌های با کیفیتی در بخش بین‌الملل داشته‌باشیم جشنواره عروسکی را دروازه‌ای برای شناسایی استعداد‌های این حوزه دانست. 
نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روز گذشته در سالن کنفرانس معاونت امور هنری برگزار شد. نادره رضایی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: ما نهاد سیاستگذار و برنامه‌ریز و حامی هستیم. حضور ما در اجرا ما را از مأموریت اصلی‌مان دور کرده‌است. ما با توجه به بودجه و امکانی که داریم سال آینده باید کار‌ها را بیشتر واگذار و برون‌سپاری کنیم. 
رضایی با بیان اینکه باید از تجربیات دوره‌های قبلی کمک بگیریم، گفت: بودجه ما در معاونت هنری کمتر از بودجه نمایشگاه کتاب امسال است. این بودجه برآورده‌کننده نیاز‌ها نیست. حتماً باید از مجموعه‌های دیگر کمک بگیریم. دولت به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشایی کند و حتماً باید بخش خصوصی را به یاری گرفت. 

 صدا و سیما و پلتفرم‌ها ما را رصد کنند
حمید نیلی، مدیر کل هنر‌های نمایشی در بخش دیگری از این نشست خبری حضور کشور‌های خارجی را قابل دفاع دانست و بیان کرد: در حوزه بودجه با مشکلاتی مواجه بودیم؛ ولی دوستان غیرتمندانه جشنواره را به اینجا رساندند. جشنواره عروسکی دروازه‌ای است که استعداد‌های این حوزه را شناسایی می‌کند و به همین دلیل صداوسیما و پلتفرم‌ها باید این جشنواره را رصد کنند. 
نیلی درباره چرایی اجرا نشدن اجرا‌های خیابانی در فضای پیرامون تئاتر شهر، یادآور شد: یکی از دغدغه‌های ما حریم تئاتر شهر است. با توجه به ساخت و سازی که شده فارغ از اینکه با آن موافق هستم یا نه، امیدوارم برای جشنواره تئاتر فجر بتوانیم این فضا را داشته باشیم. 
وی افزود: من تشکر ویژه‌ای از دوستان شهرداری در اراضی عباس‌آباد دارم که امسال کنار جشنواره هستند. باغ کتاب مناسب‌ترین مکانی است که می‌شود در آن اجرا داشت. آنها در حوزه پشتیبانی و مالی به ما کمک کردند. برآورد این جشنواره برای ما ۱۵ میلیارد تومان است و امیدوارم بتوانیم کمک هزینه همه گروه‌ها را پرداخت کنیم. ما تا الان تعهدات خودمان را انجام داده‌ایم. ما در یک فضای گل و بلبل جشنواره برگزار نمی‌کنیم. با وضعیت کنونی بودجه، باید در انتخاب‌ها مدیریت شود. همیشه دغدغه‌ام کیفیت است. بر اساس بودجه‌مان سعی کردیم انتخاب‌های با کیفیتی در بخش بین‌الملل داشته باشیم. 
مدیر کل هنر‌های نمایشی تأکید کرد: تعداد جشنواره‌های تئاتری زیاد است و باید کاهش یابد، ولی در جشنواره عروسکی مثل جشنواره فجر تولید شکل می‌گیرد و باید به آن پرداخت. اگر خواستار فرهنگ‌سازی هستیم باید به دو جشنواره کودک و نوجوان و عروسکی توجه داشته‌باشیم. 
وی درباره بخش «۱۰۰ ثانیه‌ای» گفت: برای نسل ما عروسک‌ها نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی داشت. جشنواره عروسکی می‌تواند باعث معرفی جوان‌های فعال در این عرصه شود. بخش «۱۰۰ ثانیه‌ای» از این رو مهم است و جشنواره می‌تواند تزریق خون تازه‌ای به عرصه تئاتر عروسکی داشته‌باشد. دعوت می‌کنم دوستانی که وظیفه‌شان تولید محتوا است، کمک کنند تئاتر عروسکی بتواند در عرصه فرهنگ‌سازی تأثیرگذار باشد. 
نیلی توضیح داد: بخش اختراعات و دستاورد‌های تکنیکی برای نخستین‌بار در این دوره از جشنواره نمایش عروسکی برگزار می‌شود. در این بخش به اختراعاتی که شرایط بازی‌دهندگان را در تکنیک‌های مختلف آسان‌تر کند و قابلیت تولید انبوه داشته باشند، به انتخاب دبیرخانه، جوایزی داده خواهد شد. همچنین در این بخش، به دو نفر از افرادی که در زمینه ساخت عروسک به دستاورد‌های تکنیکی جدیدی رسیده‌باشند، نیز جوایزی داده می‌شود. 
 تهران مبارک اولین جشنواره بین‌المللی ایران
امیر سلطان‌احمدی، دبیر این رویداد نیز با بیان اینکه این جشنواره اولین جشنواره بین‌المللی ایران است که در سال ۶۸ جهانی شده‌است، اظهار داشت: بچه‌های عروسکی در حوزه اخلاقی و تربیتی قدم برمی‌دارند و توجه ویژه به مبانی فرهنگی یکی از اهداف این رویداد است. این جشنواره مرکز ثقلی برای هنرمندان تئاتر عروسکی است. 
وی با یادآوری اینکه بعد از مجموعه «کلاه قرمزی» علاقه‌مند آن کار عروسکی زیاد شد و ما به اندازه آنها فرصت اشتغال نداریم، گفت: تلاش کردیم در بخش فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای این جوانان بتوانند کارشان را عرضه کنند و دیده شوند. ورود من به بازار حرفه‌ای توسط خانم مریم سعادت شکل گرفته‌است. ایشان جشنواره‌ها را رصد و جوانان را دعوت می‌کردند و دست آنها را می‌گرفتند. خانم سعادت به ما امید بخشید و من بعد از چند ماه جذب بازار کار شدم. من هم می‌خواهم همین مسیر را در جشنواره بیستم ادامه بدهم. 
سلطان احمدی افزود: جای یک برنامه گفتگو محور عروسکی در تلویزیون خالی است. به همین‌خاطر هشت قسمت برنامه با عنوان «بابیستا» را تولید کردیم که همزمان با آغاز جشنواره پخش می‌شود. 
وی یادآور شد: در حوزه تبلیغات و سرگرمی تئاتر عروسکی نقش بسزایی بر عهده دارد. در شبکه‌های اجتماعی با ویدئو‌های کوتاه «کلاه‌قرمزی» و «جناب‌خان» در فضای مجازی هستیم که درآمد بالایی برای ادمین‌هایی که این تصاویر کوتاه را پخش می‌کنند به همراه دارد. من دغدغه‌مند بچه‌های تئاتر عروسکی هستم و دوست دارم زودتر به تولید و فعالیت برسند و آثارشان را عرضه کنند. 
دبیر جشنواره در پاسخ به سؤالی درباره کشور‌های خارجی حاضر در این رویداد بیان کرد: دو گروه از ایتالیا در حال آمدن به ایران بودند، ولی من دیدم کارشان کیفیت ندارد و چیزی به جشنواره اضافه نمی‌کند. بنابراین سفر آنها منتفی شد. 
سولماز عسگری، مدیر اجرایی این رویداد نیز با اعلام آمار آثار حاضر در جشنواره گفت: در بخش صحنه‌ای ویژه نوجوان و بزرگسال در مجموع ۱۳ نمایش، در بخش صحنه‌ای ویژه خردسال و کودک ۱۷ اثر، و در بخش فضای باز ۱۳ اثر در بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک اجرا خواهند داشت. در بخش اختراعات هم پنج اثر دریافت کردیم. 
وی افزود: در بخش خارجی نیز تصمیم گرفتیم دو اثر از روسیه، یک اثر از فرانسه و یک اثر از قرقیزستان داشته باشیم. نشستی با آموزش و پرورش داشتیم تا از جشنواره حمایت کنند، اما آنها متأسفانه اقدامی نکردند. در پایان نشست از پوستر بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک رونمایی شد.

برچسب ها: فرهنگ ، صدا و سیما ، فیلم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار