کد خبر: 508467
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
صالحي 13 روز قبل پيشنهاد ميزباني مصر را هم مطرح كرده است

به گزارش «جوان»، تعيين مكان مذاكره ايران با ۱+۵ به موضوعي چالش‌انگيز بين طرف ايراني و اروپايي تبديل و به قدري طولاني شده كه از سطح رايزني صرف، به موضوعي مذاكراتي بدل شده است. در حالي كه منابع غير رسمي در غرب مي‌گويند كه رايزني براي تعيين مكان مذاكرات جريان دارد، علي اكبر صالحي وزير خارجه ديروز در جمع خبرنگاران تأييد كرد كه مذاكره براي تعيين مكان مذاكره ادامه دارد و گفت: «رايزني‌هايي بين آقاي جليلي و خانم اشتون در حال انجام است و نامه‌نگاري‌ها انجام شده است.» 

پيش از اين برخي منابع به طور غير‌رسمي گفته بودند كه استانبول، مسكو و قاهره به عنوان مكان‌هاي پيشنهادي براي انجام مذاكرات مطرح شده، ولي تهران به خاطر اختلافات جدي با تركيه بر سر مسائل سوريه، حاضر نيست مذاكرات در اين كشور برگزار شود. 

ديروز صالحي بدون اشاره به مسئله اختلافات، تأييد كرد كه در سفر اخيرش به قاهره، شوراي عالي امنيت ملي كشور از او خواسته نظر مصري‌ها را درباره مذاكرات جويا شود و طرف مصري هم از ميزباني مذاكرات استقبال كرده است. بر اساس گزارش ديروز ايسنا، صالحي بعد از نشست هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: « من زماني كه در مصر بودم با هماهنگي كه با شوراي عالي امنيت ملي انجام گرفت توصيه شد كه نشست بعدي در قاهره برگزار شود و اين موضوع با استقبال عزيزان ما در مصر روبه‌رو شد و مصر با ۱+۵ براي ميزباني اين نشست رايزني مي‌كند.»در حالي كه دو هفته از زمان حضور صالحي در مصر مي‌گذرد، نه تنها مصري‌ها چيزي در اين باره اعلام يا تأييد نكرده‌اند، حتي اين موضوع هم معلوم نيست كه قاهره با طرف‌هاي ذي ربط ۱+۵ در باره ميزباني مذاكرات تماسي برقرار كرده‌اند يا نه. 

اروپا و امريكا ناخرسند نيستند
برخي منابع در تهران با اشاره به اين مسئله كه طرف اروپايي به‌رغم مخالفت با برخي مكان‌هاي پيشنهادي ايران، قاعدتاً نبايد با ميزباني قاهره مشكلي داشته باشد، مي‌گويند كه طولاني شدن روند مذاكره براي تعيين مكان مذاكرات، مي‌تواند بازتابي از سطح اختلافات طرفين در مورد اصل مذاكرات نيز باشد، به خصوص كه تهران طي هفته‌هاي اخير سيگنال‌هاي چندان مثبتي از طرف مقابل دريافت نكرده است. 

همچنين برخي حدس و گمان‌ها در تهران حاكي از اين است كه جناح غربي ۱+۵ چندان هم از طولاني شدن توافق در مورد مكان مذاكرات ناخرسند نيست و تلاش مي‌كند فاصله زماني بين مذاكرات با انتخابات خرداد ماه تا اندازه كافي كاهش پيدا كند. رويترز در گزارش ديروز خود موضوعي ديگر را هم پيش كشيد و اين فرض را مطرح كرده كه ايران از همكاري با سازمان ملل (آژانس) درباره برنامه هسته‌‌اي‌‌اش خودداري مي‌كند تا از‌ آن به عنوان ابزار چانه‌زني براي لغو قابل توجه برخي تحريم‌ها يا ديگر مصالحه‌هاي احتمالي در مذاكرات گسترده‌تر با قدرت‌هاي جهاني استفاده كند.» تفسير و تحليل‌ها در تهران از مذاكرات ايران با آژانس تفاوت قابل ملاحظه‌اي دارد و ناظران مي‌گويند كه طرف‌هاي اروپايي و امريكايي چندان مايل نيستند كه ايران قبل از مذاكرات با ۱+۵ به توافق قابل توجهي با آژانس دست پيدا كند و سر ميز مذاكرات با ۱+۵ از اهرم توافق با آژانس براي فشار بر طرف غربي استفاده كند. 

تعويق؟
صالحي به سؤالي درباره احتمال تعويق مذاكرات اين طور جواب داد:«اگر قرار باشد در اين مورد هر كسي اظهارنظر كند، مشكلاتي ايجاد مي‌شود. چنانچه خود من كه در جريان ريز جزئيات آن هستم، اظهارنظر نمي‌كنم تا خود فرد مسئول در اين رابطه اظهارنظر داشته باشد. ضمن اينكه اين اظهارنظرها بايد متقن و دقيق باشد.» وزير امور خارجه بار ديگر هم بر اين نكته تأكيد كرد: «در ارتباط با مذاكرات ۱+۵ بايد از يك جا نظر گرفت و آن شوراي عالي امنيت ملي است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار