کد خبر: 1237822
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
در مناظره انتخاباتی معاونت صدا بررسی شد
مشروح سومین قسمت از مناظره انتخاباتی میان حسین میرزایی نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان، حسن فارسی نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی با موضوع فرهنگ و مدیریت راهبردی کشور را در ادامه بخوانید.

جوان آنلاین: استودیو شماره ۸ معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران میزبان نماینده دو نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که در خصوص فرهنگ و مدیریت راهبردی کشور در برنامه کاندیدای خود به مناظره پرداختند.

برنامه «پاستور شماره ۱۴»، مناظره زنده میان نمایندگان دو منتخب راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است که باتوجه به دو مرحله‌ای شدن چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و در چارچوب افزایش فرصت تبیین مواضع و روشنگری برنامه‌های این دو منتخب در ستاد انتخابات سازمان صداوسیما طراحی و از آنتن ۵ شبکه رادیویی ایران، جوان، تهران، فرهنگ و انتخاب پخش می‌شود.

این مناظره در قالب ۴ برنامه ۱۲۰ دقیقه‌ای در چهار سرفصل سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ است، که متناسب با موضوع، ماموریت و جامعه هدف شبکه‌ها تعریف می‌شود و مجریان چهار شبکه ایران، جوان، تهران و فرهنگ در هر بخش سؤال‌های خود را از نمایندگان حاضر می‌پرسند. مدت زمان طرح هر سؤال ۱ دقیقه خواهد بود و نمایندگان حاضر در برنامه ۳ دقیقه زمان دارند تا پاسخ پرسش‌های مطرح شده را ارائه دهند.

مشروح سومین قسمت از مناظره انتخاباتی میان حسین میرزایی نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان، حسن فارسی نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی با موضوع فرهنگ و مدیریت راهبردی کشور را در ادامه بخوانید.

در ابتدای این نشست مناظراتی، حسین میرزایی نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار «رادیو ایران» مبنی بر اینکه برای پاسداشت زبان اصیل فارسی که در ادبیات مردم و مسئولان و فضای مجازی و حتی در رسانه‌ها مورد بی مهری قرار گرفته چه برنامه‌ای باید در نظر گرفت گفت: یکی از ویژگی‌های خاص و مزیت نسبی کشور ایران تنوع و کثرت در حوزه اقوام و گویش و مذهب است، اما هر سرزمینی به عناصر وحدت بخش از جمله زبان هم نیاز دارد.

وی از زبان فارسی به عنوان یک عنصر وحدت بخش در کشور و سرمایه ملی در طول تاریخ نام برد و افزود: زبان فارسی به دلیل قوت و ساختار و ظرفیت‌هایی که بین اندیشمندان و نخبگان فرهنگی ایران دارد در طول چندین هزار سال حفظ شده و همچنان باقیست و فرهنگ عمومی نیز از این زبان پاسداری کرده است.

نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان با اشاره به تأکید کلیه اسناد بالادستی بر لزوم همراهی زبان مادری و زبان ملی به شکل توأمان عنوان کرد: حفظ زبان فارسی به عنوان میثاق ملی همواره مورد احترام ماست و زبان مادری هم به تناسب ظرفیت‌های ویژه کشور در جای خودش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسن فارسی نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی نیز در پاسخ به همین پرسش گفت: بنده با این گزاره که زبان فارسی مورد بی مهری قرار گرفته خیلی موافق نیستم، اما اینکه گهگاهی آنگونه که باید و شاید به زبان فارسی توجه نشده و رسانه ملی هم رسالت خود را در این راستا انجام می‌دهد نکته درستی است.

وی زبان فارسی را به ستون فقرات فرهنگ و ادب تشبیه کرد و افزود: با وجود تنوع قومی و زبانی که کشورمان دارد، اما زبان فارسی همچون فرهنگ شیعی توانسته انسجام را در اقوام و زبان‌های مختلف ایجاد و حفظ کند.

نماینده ستاد دکتر جلیلی با بیان اینکه جایگاه زبان فارسی در فرهنگ کشورمان کاملاً شناخته شده و جاافتاده است اظهار کرد: کارگروهی در سیستم دکتر جلیلی از گذشته برای ارتقای جایگاه زبان و ادبیات فارسی وجود داشته و برنامه‌هایی هم در این خصوص وجود دارد مانند اینکه اگر فرهنگستان ادب فارسی واژه‌ی جایگزین ارائه می‌دهد باید سهولت در استفاده (استفاده کاربردی) هم داشته باشد.

برنامه دکتر جلیلی برای تقویت زبان فارسی در دانشگاه‌ها

وی توجه به زبان و ادبیات فارسی در مدارس و مجامع علمی را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از راهکار‌های ترویج و حفظ و تقویت زبان فارسی، توجه به زبان فارسی در دانشگاه هاست.

در بخش دیگر این برنامه، خبرنگار «رادیو جوان» پرسشی را درخصوص راهکار عملی نامزد‌های انتخاباتی درخصوص بهبود و ارتقای فضای کسب و کار اینترنتی مطرح کرد که نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان اینطور پاسخ داد: بهبود فضای کسب و کار اینترنتی در وهله نخست نیازمند سهولت دسترسی است.

رفع فیلترینگ؛ از سیاست‌های اصلی دکتر پزشکیان

میرزایی گفت: در روزگاری که فیلترینگ در حدی است که تقریباً زندگی روزمره همه افراد جامعه را تحت تأثیر قرار داده و هزینه VPN بیشتر ازهزینه اینترنت تمام می‌شود لازم است که دسترسی آسان صورت گیرد از این رو رفع فیلترینگ از جمله سیاست‌های اصلی دکتر پزشکیان است و برنامه جدی هم برای آن دارند. اقتصاد دیجیتال یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های آقای پزشکان است و دلیلش هم این است که جهان امروز تغییر کرده است.

حسن فارسی نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی نیز گفت: رایانه سپهر (فضای مجازی) یک فرصت است و ما آن را باور داریم البته طرح موضوع فیلترینگ هم یکی از اجزای این پازل فضای مجازی است. ما به دیجیتالی شدن از خدمات گرفته تا تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌ها به صورت هوشمند (اینترنت اشیا) معتقدیم، اما در عین حال باور داریم که تقلیل فضای مجازی به فیلترینگ جفا به موضوع فضای مجازی است.

دست دلالان پهنای باند را قطع می‌کنیم

وی افزود: ما تأکید داریم که دسترسی مردم در هر نقطه‌ای از کشور به اینترنت باید عادلانه باشد و معتقدیم که اهمیت شبکه اینترنت و فضای مجازی همچون آب و برق است لذا مخاطبان باید طعم شیرین سرعت بالا و قیمت مناسب اینترنت را در بستر شبکه ملی و غیرملی بچشند و دست دلالان پهنای باند که قیمت‌ها را بالا بردند و کیفیت را کاهش دادند نیز قطع شود.

همچنین، حسین میرزایی نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان در پاسخ به پرسش «رادیو فرهنگ» در حوزه تکریم بازنشستگان و تقویت جایگاه خانواده در روابط اجتماعی گفت: خانواده جزو مهم‌ترین ارکان هر جامعه و در عین حال یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدید جهان مدرن نیز هست. خانواده گرایی سرمایه اجتماعی ما ایرانیان است و لذا اگر توجه جدی تری به این مزیت نسبی و رکن اساسی کنیم وضعیت بهتری خواهیم داشت.

وی افزود: دکتر پزشکیان با وجود اینکه بیش از سی سال است که همسر خود را از دست دادند، اما اهتمام خاصی به حفظ و تربیت فرزندان خود داشتند و در جایی هم گفتند که فرزندانم باعث آبروی من هستند.

رویکرد ویژه دکتر جلیلی به مدرسه و مسجد و خانواده

حسن فارسی نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی نیز گفت: امروز حرکت‌های ضد خانواده در بسیاری از جوامع دیده می‌شود، اما خانواده در جامعه ما همچنان ستون فقرات است. سه نهاد خانواده و مسجد و مدرسه در نگاه دکتر جلیلی جایگاه ویژه دارند و خیلی از آسیب‌های اجتماعی نیز ناشی از کم توجهی به همین سه نهاد است.
وی ارائه خدمات فرهنگی و گردشگری به خانواده، بومی سازی طرح‌ها و بودجه‌های اختصاصی در هیئت دولت در راستای تحکیم خانواده، تدوین نظام تحکیم خانواده با بیش از ۲۰ سال زندگی مشترک، اختصاص سرانه حمایتی به خانواده‌هایی که طول زندگی مشترک بیشتر از چهل سال دارند را از جمله برنامه‌های دکتر جلیلی در حوزه تحکیم خانواده عنوان کرد.

اختصاص ظرفیت اقامتگاهی به بازنشستگان در دولت دکتر جلیلی

نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از خانوار‌های ایرانی تاکنون یکبار هم سفر تفریحی نرفتند گفت: برنامه دکتر جلیلی این است که ظرفیت اقامتگاهی دستگاه‌های دولتی مانند صداوسیما و دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و ... را از طریق توجه به بودجه‌های پنهان در این زمینه برای خانواده‌ها از جمله بازنشستگان آزاد کند.

در بخش دیگر این برنامه مناظراتی، حسین میرزایی نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان در پاسخ به پرسش «رادیو تهران» مبنی بر اینکه آیا فیلترینگ به صورت کامل برداشته می‌شود یا خیر و چه برنامه‌ای برای مقابله با محتوای نامناسب در فضای مجازی دارید اظهار کرد: بحث رفع فیلترینگ از تعهدات و وعده‌های دکتر پزشکیان است و همانطورکه گفتند تمام قد تلاش خود را انجام خواهند داد هرچند که این کار ساختار قانونی خودش را دارد، اما رئیس جمهور هم صاحب اختیاراتی است که می‌تواند این نقش ویژه را ایفا کند.

وی متذکر شد: اینترنت آزاد در تمام سطوح مسلماً چالش‌هایی هم دارد البته یک تجربه جهانی است و تعریفات و تنظیماتی صورت خواهد گرفت که اسم آن فیلترینگ نیست.

رفع فیلترینگ فقط یک شعار سیاسی برای رأی آوردن است

در مقابل، نماینده دکتر جلیلی اینطور پاسخ داد: ما باید چیزی بگوییم که عملی باشد، چون فیلترینگ و یا رفع فیلترینگ صرفاً توسط یک نهاد خاص یا رئیس جمهور انجام نخواهد شد. اینکه می‌گویند ما فیلترینگ را برمی داریم یک نوع ساده سازی مسائل و صرفاً یک حرف سیاسی برای رأی آوردن است، چون این موضوع ابعاد امنیتی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارد و همه این لایه‌ها باید دیده شوند.

در دور دوم این برنامه مناظراتی، نماینده ستاد دکتر جلیلی در پاسخ به پرسش «رادیو ایران» درمورد تربیت کودکان و نوجوانان از حیث فرهنگی و جلوگیری از گسست فرهنگی گفت: دکتر جلیلی در موضوعات مختلف از نگاه گفتمانی برخوردار هستند و برای مدارس از ابتدایی تا دبیرستان و فعال شدن مساجد برنامه دارند. در حال حاضر بسیاری از مساجد در فصل تابستان تعطیل هستند و فقط برای نماز باز می‌شوند درحالیکه مساجد ظرفیت بزرگی دارند و باید ۲۴ ساعته برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا کنند در این صورت لطمات و آسیب‌های فضای مجازی و چالش‌های حوزه تربیتی هم کمتر خواهد شد.

همچنین نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان نیز گفت: وقتی شیوه انتقال تکالیف و آموزش‌ها به فرزندان از طریق واتساپ و تلگرام و ... به فرزندان هست مگر می‌شود از فیلترشکن استفاده نکرد؟!

در بخش دیگر برنامه، حسن فارسی در پاسخ به پرسش «رادیو جوان» درخصوص حل مشکل افزایش نرخ مهاجرت نخبگان دانشگاهی به خارج از کشور گفت: دکتر جلیلی از سال‌های قبل به جد پیگیر این مسئله بود که نقش دانشگاه‌ها در برنامه‌های توسعه‌ای و عملیاتی کشور پررنگ‌تر شود و یکی از برنامه‌های ایشان هم ایجاد فرصت و زیرساخت برای استفاده از ظرفیت نخبگان و رسیدن به پیشرفت‌های فناورانه است.

وی افزود: دکتر جلیلی برای این موضوع برنامه دارند هرچند که آقایان می‌گویند این‌ها جهت گیری است، اما اگر دولت دکتر جلیلی مستقر شود قطعاً مردم برنامه عملیاتی ایشان برای نگهداشت و تقویت نخبگان را در دانشگاه‌ها شاهد خواهند بود.

مهاجرت نخبگان رده یک به رده میانی و پایینی سرایت کرده

میرزایی نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان با اشاره به خروج سالانه ۱۵۰ هزار نفر (عمدتاً نخبگان) از کشور گفت: یکی از اقدامات دولت شهید رئیسی برای جلوگیری از این اتفاق این بود که هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی را افزایش داد که این یک برنامه مانعی و انسدادی بود و بنیاد نخبگان هم این موضوع را اصلاح نکرد. متأسفانه مهاجرت نخبگان رده یک به رده میانی و پایینی هم سرایت کرده و این مهاجر فرستی حتی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همسایه نیز تنزل یافته است.

همچنین خبرنگار «رادیو فرهنگ» پرسشی را درخصوص رویکرد نامزد‌ها به توسعه فرهنگ مقاومت و ایثار در داخل کشور و استمرار ارتباط با جبهه مقاومت اسلامی مطرح کرد که حسن فارسی از ستاد دکتر جلیلی گفت: جنگ تحمیلی اگرچه به لحاظ فیزیکی و از دست دادن نخبگان و جوانان کشورمان تهدید بود، اما در نهایت تبدیل به یک گنج و سرمایه شد چراکه امروز همان فرهنگ مقاومت و ایثار است که باعث عزت و افتخار ما شده است.

کسی که حاج قاسم را موی دماغ آمریکا می‌داند چه رابطه‌ای با فرهنگ شهادت دارد؟!

وی افزود: عجیب است کسی که نائب رئیس مجلس بوده و لباس مقدس سبز سپاه را پوشیده درمورد حاج قاسم سلیمانی که قهرمان ملی است روی آنتن زنده از تعبیر «موی دماغ آمریکا» نام می‌برد. این‌ها می‌خواهند فرهنگ ایثار و شهادت را تقویت کنند؟! دکتر جلیلی درخصوص فرهنگ ایثار و مقاومت با تمام توان پای کار هست و برنامه‌های خود را در این خصوص از مدارس و مساجد و خانواده‌ها آغاز می‌کند.

در ادامه، میرزایی نیز اینطور پاسخ داد: مردم ایران سرمایه و هستی و ارزش‌های بنیادین خود را فراموش نکردند و نمی‌کنند و دلیلش هم این است که ملت ما آنقدر بزرگ است که بتواند ناکارآمدی برخی مسئولان را از شهدا تشخیص دهد. آقای پزشکیان برادر شهید است و در جبهه‌ها بوده و به آن افتخار می‌کند و تمام آبروی خود را برای این مملکت گذاشته است. آقای پزشکیان ایثار کرد که در این انتخابات شرکت کرد و کار درستی هم انجام داد.

نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان افزود: فرهنگ ایثار و شهادت جزو لایه‌های عمیق این جامعه است و کسی با آن مشکل ندارد و دکتر پزشکیان هم در دولت خود بیشتر از بقیه که مدعی هستند به این مقوله توجه خواهد کرد.

در بخش دیگر این برنامه مناظراتی، حسن فارسی از ستاد دکتر جلیلی در پاسخ به پرسش «رادیو تهران» درخصوص راهکار پررنگ‌تر کردن نقش جوانان و نخبه‌های فرهنگی در عرصه مدیریتی و تصمیم گیری‌های کلان گفت: اگر دولت دکتر جلیلی مستقر شود حلقه‌های مدیریتی جدید شکل خواهد گرفت و جوانان باتجربه جایگاه پیدا خواهند کرد نه پیران و کهنسالان بازنشسته‌ای که امروز دور کاندیدای خاصی را گرفتند.

میرزایی از ستاد دکتر پزشکیان نیز گفت: نظام اداری چالش‌های خودش را دارد، اما در هر صورت استخدام‌ها باید بر اساس عدالت و شایستگی باشد تا زمینه برای ظهور و بروز افراد متخصص در حلقه‌های مدیریتی فراهم شود.

در دور پایانی این برنامه مناظراتی، میرزایی از ستاد دکتر پزشکیان به پرسش «رادیو ایران» درمورد راهکار‌های حفظ میراث و مفاخر فرهنگی کشورمان اینطور پاسخ داد: این موضوع به هنر و شایستگی ما برمی گردد که بتوانیم سرمایه‌هایمان را حفظ کنیم و بر اساس سوابقی که در حوزه ثبت میراث فرهنگی و به ویژه یونسکو داریم از توان لازم برای انجام این کار برخوردار هستیم.

حسن فارسی از ستاد دکتر جلیلی نیز گفت: در دولت دکتر روحانی بود که آثار باستانی قلابی به کشور تحویل دادند و آن هم به خاطر دیپلماسی ذلیلانه بود.

دکتر جلیلی به دنبال همگرایی مردم هستند

خبرنگار «رادیو جوان» هم پرسشی درباره برنامه نامزد‌ها در راستای همگرایی اقشار مختلف در جامعه مطرح کرد که حسن فارسی از ستاد دکتر جلیلی اظهار کرد: اگر دکتر جلیلی رئیس جمهور شوند رئیس جمهور همه مردم ایران است نه رئیس جمهور برآمده از یک عده مدیر و حلقه بستی مدیریتی از اول انقلاب تا به امروز و لذا ترک و لر و مرفه و فقیر و ... فرقی ندارد، چون به دنبال همگرایی مردم هستند کمااینکه گفتند «هر ایرانی یک نقش باشکوه» و قیدی هم برای آن در نظر نگرفتند.

میرازیی از ستاد دکتر پزشکیان در جواب به پرسش خبرنگار «رادیو فرهنگ» درخصوص برنامه رئیس جمهور آینده برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و حفظ هویت دینی گفت: هویت ایرانی اسلامی شاکلیه وجودی این جامعه است و ما در دنیای امروز از این حیث شناخته شده هستیم. شیوه زندگی جامعه ما که در تمدن چند هزارساله ایرانی و هزار و چهارصد ساله اسلامی قرار گرفته شاکله اصلی این سیستم را تشکیل می‌دهد البته چالش‌های جدی وجود دارد که رئیس جمهور باید بتواند این دو هویت را که با دوران معاصر گره خورده به صورت توأمان پیش ببرد و تقویت کند.

حسن فارسی از ستاد دکتر جلیلی نیز بیان کرد: بنده نمی‌دانم دکتر پزشکیان به هویت ایرانی و اسلامی اعتقاد دارند یا خیر، چون گفتمان ایشان بیشتر پراکنده گویی است، اما در گفتمان دکتر جلیلی، بحث هویت اسلامی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

هنر، آزادی می‌خواهد

در پایان این برنامه، خبرنگار «رادیو تهران» پرسشی درخصوص برنامه رئیس جمهور آینده برای حمایت از هنرمندان و نویسندگان و فیلمسازان مطرح کرد که میرزایی از ستاد دکتر پزشکیان گفت: هنر، فرهنگ و علم نیاز به آزادی دارد و اگر آزادی نباشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد البته این آزادی در چارچوب قانون اساسی تعریف شده است و آزادی بی قید و بی بند نیست.

بسته حمایتی دکتر جلیلی برای هنرمندان

حسن فارسی از ستاد دکتر جلیلی هم پاسخ داد: واژه‌ای مظلوم‌تر از آزادی نیست؛ هر کسی هر طوری که دلش می‌خواهد آزادی را تعریف می‌کند. شغل سینما در قوانین وزارت کار تعریف مشخصی ندارد و از سال ۱۳۶۸ شغل کارکنان صنعت سینما ذیل عنوان صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت شده است. ما برای قشر شریف هنرمندان برنامه داریم و برای افراد پشت صحنه و کسانی که دیده نمی‌شوند امنیت شغلی و بیمه سلامت و بازنشستگی و کف دستمزد و مسکن و حمایت‌های معیشتی را طبق قانون کار مد نظر داریم.

گفتنی است؛ برنامه پاستور شماره ۱۴ از یکشنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۱۵ با اجرای حسین بهزادی‌فر به همراه مجریان ۴ شبکه رادیویی ایران، جوان، تهران و با تهیه‌کنندگی حسین ماکنعلی به صورت زنده از چهار شبکه رادیویی یاد شده و همزمان رادیو انتخاب پخش می‌شود.

این برنامه به صورت زنده از رادیو ایران روی موج اف ام ۹۰ مگاهرتز، رادیو تهران روی موج اف‌ام ۹۴ مگاهرتز، رادیو جوان روی موج اف‌ام ۸۸ مگاهرتز و رادیو فرهنگ روی موج اف‌ام ۱۰۶ مگاهرتز و رادیو انتخاب روی موج اف‌ام ۹۵.۵ مگاهرتز پخش می‌شود و مخاطبان برنامه‌های انتخاباتی می‌تواند به صورت همزمان از ایرانصدا و شبکه تلویزیونی آرا روی تلوبیون به صورت تصویری این برنامه را ببینند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار