کد خبر: 1237982
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه جدیدی را از پرونده موسوم به «اسلایس» دریافت کرده است.

جوان آنلاین: رسانه عبری گزارش داد در حالی که ساکنان رژیم صهیونیستی اوضاع مالی سختی را در شرایط جنگ سپری می‌کنند، گم شدن ۱۳۳ میلیون دلار از سپرده بازنشستگان ضربه مضاعفی به معیشت آن‌ها و اقتصاد رژیم صهیونیستی زده است.

به گزارش برنا، «اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه جدیدی را از پرونده موسوم به «اسلایس» دریافت کرده است، پرونده‌ای که اکنون به عنوان بزرگترین مشکل حقوق بازنشستگی در تاریخ اسرائیل ظاهر شده است، زیرا مربوط به بیش از ۸۰۰ میلیون شکل (۲۱۳.۲ میلیون دلار) است که محل اختفای آن حداقل ۵۰۰ میلیون شکل آن ناشناخته است» این را روزنامه اقتصادی گلوبز رژیم صهیونیستی گزارش داده است.

این روزنامه با افرادی که قربانی اسلایس شدند و سپرده‌های مالی خود را یک شبه از دست دادند، صحبت کرده و از اقدامات انجام شده در خصوص این پرونده کسب اطلاع کرد.

به نوشته گلوبز، بازنشستگانی که پول‌هایشان در صندوق بازنشستگی گم شده از نظر مالی و روانی رنج می‌برند در حالی که توجه چندانی از سوی سیاستمدارانی که در نتیجه جنگ غزه با یکدیگر درگیر جنگ هستند، دریافت نمی‌کنند.

در این گزارش آمده است در حالی که اقتصاد رژیم صهیونیستی بهای سنگینی را برای جنگ ۹ ماهه در نوار غزه پرداخت کرده، پرونده اسلایس جرقه بحران گسترد‌ه‌تری را در اقتصاد متزلزل ایجاد کرده که به ۴.۳ میلیارد شکل (۱.۱۴۶ میلیارد دلار) مستمری بازنشستگی و پس انداز متعلق به ۱۰۵ هزار نفر که طی سالیان متمادی انباشته کرده بودند آسیب زده و اکنون دسترسی آن‌ها به منابع مالیشان در این صندوق کاملاً مسدود شده و برای هزاران نفر از آن‌ها اصلاً مشخص نیست که آیا هرگز پول خود را پس خواهند گرفت یا خیر.

گلوبز آورده داستان از آنجا آغاز شد که در فوریه ۲۰۲۲، سازمان بازار سرمایه، بیمه و پس‌انداز رژیم صهیونیستی شروع به دریافت شکایت‌هایی درباره شرکت اسلایس شرکت متخصص در مدیریت صندوق‌های پس‌انداز کرد، زیرا پس‌اندازکنندگان گفتند که نمایندگان بیمه در ازای انتقال پول آن‌ها به این شرکت به آن‌ها وام می‌فروختند. شش ماه بعد، درخواستی برای طرح دعوای دسته جمعی مطرح شد و دو ماه بعد، گلوبز گزارش داد که سازمان بازار سرمایه، بیمه و پس انداز رژیم صهیونیستی به دفاتر این شرکت هجوم برده و تحقیقاتی را درباره این شکایات آغاز کرده است.

با این حال، با وجود این شکایات، سازمان بازار سرمایه، بیمه و پس انداز رژیم صهیونیستی مجوز شرکت اسلایس برای فروش محصولات پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در نوامبر ۲۰۲۳ تمدید کرد و در بحثی که در کنست شده بود نمایندگان اسلایس ادعا کردند که این تمدید فنی است، اما حدود یک ماه بعد این پوشش از روی شرکت برداشته شد و نهاد نظارتی تصمیم به عزل مدیران ارشد شرکت و واگذاری مدیریت آن به CPA Efi Sandrov و توقف کلیه فعالیت‌های آن گرفت.

از آن زمان، ابعاد کامل پرونده مشخص شد، زیرا اسلایس، یک شرکت مدیریت صندوق پس‌انداز دیجیتال متعلق به خانواده‌های گلدبرگ و توکاتلی است که خود را به عنوان یک شرکت متخصص در صندوق‌های پس‌انداز مدیریت شده شخصی (IRA) معرفی کردند.

این نوع صندوق یک موسسه پس انداز است که به پس انداز کنندگان کنترل کامل بر مدیریت سرمایه گذاری‌هایشان می‌دهد، برخلاف سایر مؤسسات مالی که مسیر‌های سرمایه گذاری استاندارد و یکپارچه‌ای را برای همه مشتریان ارائه می‌دهند و بالاخره از ۴.۳ میلیارد شکل مدیریت شده توسط شرکت مذکور، ۳ میلیارد آن در این صندوق‌ها است.

وجوه موجود در اسلایس به سه سطح ریسک تقسیم می‌شوند. اولین مورد، صندوق‌های بازنشستگی سنتی به ارزش ۱.۲ میلیارد شکل است که به نظر می‌رسد خسارتی به آن‌ها وارد نشده است. دومی به اصطلاح صندوق سفید با ارزش ۲.۲ میلیارد شکل در صندوق‌های تحت مدیریت شخص است و CPA Evi Sandroff معتقد است که این بخش به درستی مدیریت شده است.

مبلغ باقیمانده، ۸۹۰ میلیون شکل دارای بالاترین سطح ریسک است و در به اصطلاح «صندوق‌های قرمز» قرار دارد و بیم آن می‌رود به درستی مدیریت نشده باشند.

در حال حاضر مشخص نیست چه بلایی بر سر این پول‌ها آمده است چرا که تاکنون تنها ۶۰ میلیون شکل آن کشف شده است. با این حال، تصمیم هیات نظارتی بر مسدود کردن تمام وجوه اسلایس در تمام مسیر‌های سرمایه گذاری و در تمام سطوح ریسک بوده از همین رو پس انداز کنندگان از شش ماه پیش قادر به دسترسی به آن‌ها نبودند.

به گزارش گلوبز، بسیاری از افراد مال باخته‌ای که گلوبز با آن‌ها صحبت شده است، از آسیب‌های مالی، روانی و سلامتی شدید خود می‌گویند و اینکه به بی خوابی، احساس عدم ارتباط با پیرامون خود دچار شدند و مجبور به مصرف قرص‌های آرام‌بخش هستند. آن‌ها می‌گویند در شرایط مالی سختی که ساکنان رژیم صهیونیستی در شرایط جنگ به سر می‌برند بی خبری از سپرده‌ها و عدم امکان دسترسی به آن ضربه مضاعفی به معیشت آن‌ها زده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار