جوان آنلاین: کلافگی را میتوان به وضوح در چهره عابران پیاده خیابان سعدی شمالی دید. وضعیت نابسامان خیابان و چالههای متعدد صدای میهمانان هر روزه این خیابان را درآوردهاست؛ صدایی که متأسفانه هیچ گوش شنوایی برای آن نیست. البته که مسئله تنها مختص به این خیابان خاص نیست. بسیاری از کوچههای خیابان شهر وضعیت بغرنجی دارند که نه فقط عابرانپیاده که اتومبیلها را نیز با چاله مواجه میکنند، اما هیچکس نمیداند به راستی باید یقه چه کسی را بگیرد. حرفی اگر زده شود، تمام تقصیرات برگردن پیمانکار میافتد. پربیراه هم نیست، این قسم کارها به طور عادی به دست پیمانکاران سپرده میشود، اما این مهم مسئولیت را از گردن شهرداری باز نمیکند، چراکه در صورت عدم نظارت درست هر پیمانکاری میتواند به کوچه و خیابانهای شهر آب ببندد و با کاهش هزینههای خود سودش را افزایش دهد؛ تخلفی که دودش مستقیم به چشم مردم میرود، اما استهلاک خیابانهای پرچاله چوله شهر را نه فقط عابران که خودروها نیز پس میدهند.
نزدیک به یک ماه میشود که خیابان سعدی شمالی منتهی به خیابان انقلاب با مشکلات جدی ناشی از آسفالتهای کنده شده و ناهمسطح مواجه شدهاست؛ موضوعی که نارضایتی ساکنان و عابرانپیاده را در این محل به دنبال داشته و مشکلات جدی برای عبور و مرور به وجود آوردهاست.
تقصیر پیمانکار است!
خیابان سعدی شمالی یکی از پرترددترین خیابانهای شهر محسوب میشود. کندهکاریهای متعدد و عدم ترمیم مناسب آسفالت بخشی از این خیابان باعث شده که سطح خیابان نابرابر و خطرناک شود. یکی از ساکنان این محله به «جوان» میگوید: «آسفالتهای خیابان به شدت خراب شده و رفتوآمد در اینجا بسیار دشوار شدهاست. هر روز شاهد مشکلات ناشی از این وضعیت هستیم که برای عابرانپیاده به وجود میآید.» او از وضعیت نابرابر و خطرناک آسفالت شکایت دارد و میخواهد زودتر به این وضعیت رسیدگی شود.
برخی از شهروندان حاضر در این خیابان نیز میگویند که آسفالتهای کندهشده بسیاری را به زمین میاندازد. آنها که با ویلچر یا کالسکه کودکشان به اینجا میآیند نیز به سختی تردد میکنند. از طرفی تنها مسیر دسترسی دانشآموزان مدارس واقع در این خیابان به سمت مترو نیز عبور از همین راه کج و معوج است.
یکی از شهروندان که هر روز ناچار است از این مسیر عبور کند و آسفالتهای کنده شده را پشت سر بگذارد، به «جوان» میگوید: «انتظار داریم اگر شهرداری طرحی برای بهسازی اجرا میکند، آن را در کوتاهترین زمان ممکن تمام کند. به خصوص مسیری که پرتردد است و مشکلات زیادی را برای عابران رقم میزند.»
او ادامه میدهد: «بیش از سه هفته از این شرایط میگذرد و برای شکایت با ۱۳۷ تماس گرفتم. این سامانه گفت که کار به دست پیمانکار رها شده و به شهرداری مربوط نمیشود! این مشکل همیشگی ما با شهرداریاست که وقتی شکایتی را مطرح میکنیم، تقصیر را بر گردن پیمانکار میاندازند. حتی اگر مسئولیت بر عهده پیمانکار هم باشد، شهرداری وظیفه نظارت بر انجام پروژه را دارد، نه اینکه هیچ مسئولیتی را نپذیرد و بگوید پیمانکار بدقولی کردهاست!»
آسفالتریزی پی در پی بلای جان شهروندان
این اولینبار نیست که یک پروژه شهری در پایتخت به درازا میکشد و مشکلاتی را برای شهروندان رقم میزند. بارها و بارها چنین مشکلاتی مشاهده شده و تقصیرها نیز بر گردن پیمانکار افتادهاست. مهندس رضا حمیدی، کارشناس شهرسازی، نیز به اهمیت نظارت شهرداری بر پروژههای عمرانی اشاره کرده و میگوید: «شهرداریها باید مسئولیت نظارت بر پروژههای عمرانی را به عهده بگیرند و در صورت بروز مشکلات، به جای انداختن تقصیر بر گردن پیمانکاران، به دنبال راهحلهای سریع و کارآمد باشند. در غیر این صورت، مشکلات شهری مانند خیابان سعدی شمالی به معضلات جدیتری تبدیل خواهند شد.»
بارها و بارها با آسفالتهای کنده شده در خیابانها مواجه میشویم و سختیهای عبور از آن را تجربه میکنیم. این سؤال برای شهروندان ایجاد شده که چرا آسفالتهای شهر مدام در حال کنده شدن و نوسازی هستند؟ مهندس میرفاضل نیکزاد، کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک، در اینباره میگوید: «بیتوجهی به زیرسازی خیابانها باعث سست شدن روکش آسفالت در بسیاری از نقاط شده و در قبال نشست گاه و بیگاه خیابانها، شهرداری فقط روی آن آسفالت میریزد. اصولاً باید زیرسازی خیابانها از لحاظ دفع آبها، وجود چاهها و سفرههای زیرزمینی آب، مکانهای نشتی آب و زهکشی مدام بررسی و کنترل شود، نه اینکه فقط آسفالتریزی شود.»
جای خالی نظارت
در نگاه نخست، مسئله یک تخلف جزئی است. پیمانکاری از کیفیت کار میزند و ناظری رویش را به هر دلیل برمیگرداند، اما همین اقدام سرمایههای کشور را نابود میکند. کافی است خودرویی در یکی از این چالهها گرفتار شود در خوشبینانهترین حالت یکی دو قطعه آسیب میبیند آن هم در روزهایی که گرانی قطعات خودرو بیداد میکند، اما وای از روزی که عابری پیاده به دلیل سهلانگاری، تاریکی هوا، دید نامحدود یا هر دلیل دیگری پایش در این چاله چولهها گیر کند. آن وقت است که باید حداقل حقوق یک ماه خود را صرف درمان کند. تردیدی نیست که پیمانکاران به جیب خود میاندیشند، اما چرا ناظری که برای نظارت بر عملکرد این پیمانکاران حقوق میگیرد باید به راحتی از تخلفات پرتعدادی که میشود روی برگرداند و شهروندان را به دردسر بیندازد؟
کمتر خیابان یا کوچهای در سطح شهر را میتوان یافت که قیافه بدریختی به واسطه ترکهای متعدد یا چالههای پرتعداد نداشته باشد. کاش، اما تنها مسئله قیافه زشت خیابانهای شهر بود نه آسیب ناشی از آن.
مشکل آسفالتهای خیابان سعدی شمالی، مشت نمونه خروار است و این مشکل همچنان پابرجاست. مشکلی که ساکنان و عابران پیاده را با چالشهای جدی مواجه کرده. حال امید است که مسئولان و مدیران مربوطه به زودی اقدامات لازم برای ترمیم و بهبود وضعیت این خیابان را انجام دهند تا وضعیت تردد در خیابان سعدی شمالی به حالت عادی بازگردد.