جوان آنلاین: آغاز سال ۲۰۲۵، پایان نسل آلفا را رقم زد و حالا نوبتبه نسل جدید رسیدهاست؛ نسل بتا، نسلی که از یکم ژانویهی ۲۰۲۵ (دوازدهم دی ۱۴۰۳) تا ۱۴ سال دیگر متولد میشوند؛ آنهایی که در بازه زمانی ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۹ به دنیا میآیند و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۶ درصد از جمعیت جهانی را تشکیل دهند. نسل بتا فرزندان نسل میلینیوم (هزاره) و نسل بزرگتر زد هستند و به نوعی ادامهدهنده مسیر آنها محسوب میشوند. یکی از ویژگیهای بارز نسل بتا این است که دنیای دیجیتال و فیزیکی برای آنها به طور کامل ادغام میشود. هر چند نسل آلفا شاهد پیشرفتهای چشمگیر تکنولوژی هوشمند و هوش مصنوعی بود، اما نسل بتا در دورانی زندگی خواهد کرد که این فناوریها به طور عمیق و گستردهای در تمامی جنبههای زندگی روزمره (از آموزش و محیط کار گرفته تا خدمات بهداشتی و سرگرمی) نفوذ میکند. به عبارت دیگر، نسل بتا نهتنها با تکنولوژیهای نوین آشنا میشود که آنها را جزئی جداییناپذیر از زندگی خود میداند. این تغییرات میتواند تأثیرات عمیقی روی نحوه یادگیری، کار کردن و تعاملات اجتماعی آنها داشته باشد؛ یعنی هم میتواند چالش باشد و هم فرصت، اما چطور میتوانیم به شناخت بهتری از این نسل برسیم و چگونه باید شرایط را برای آنها مهیا کنیم تا از فرصتهای این تحولات بهره ببریم. در این رابطه «جوان» با محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه گفتوگو کردهاست.
بدون شک فناوریهای نوین در تحولات اجتماعی و فرهنگی و همچنین سبک زندگی افراد، نقش پررنگی ایفا میکند، تحولاتی که با سرعت رخ میدهد و باید نسبت به آن هوشیار باشیم. به نظر شما چه نوع تغییراتی در زندگی نسل جدید، خانوادهها و همچنین جامعه ایجاد میشود؟
انسان در جامعه متولد میشود. از لحظهای که چشم باز میکند، پدر، مادر و شاید برادر و خواهری را در کنار خود میبیند، اقوام و آشنایانی که درگیر شناخت و درک رفتار و گفتار آنها میشود. این نخستین جامعهای است که کودک با آن مواجه است. او تلاش میکند با این محیط سازگار شود؛ گویش و زبان آن را فرا گرفته و رفتار خود را بر همان سبک و سیاق نظم دهد، تا پذیرفته شود و مورد تشویق قرار گیرد.
همانطور که روابط اجتماعی ساختار شخصیت انسان را در دوران کودکی شکل میدهند، هر تحولی در این روابط میتواند بر سبک زندگی او اثر بگذارد، مانند هنر که از اولین شکل پدیدار شدن خود، تا آخرین نوع، توانسته روابط انسانی را توسعه و گسترش دهد. تا پیش از پیدایش هنر تصویرگری، کودک تنها پدر و مادر و حداکثر بخش کوچکی از افراد جامعه را میدید، اما رواج این هنر و همچنین تمامی اشکال هنرهای تجسمی، این دیوارها را شکست. اکنون کودک فراتر از خانواده، تصاویر انسانهای دیگر یا موقعیتهایی متفاوت را هم مشاهده میکند. روشن است که این گسترش دیداری، بر تصورات او نیز اثر میگذارد.
در طول تاریخ رشد جامعه بشری روند توسعه هنر ارتباط پیوسته تداوم داشت، اما دوره جدید و عصری که با نام مدرن شناخته میشود، این روند را تسریع کرد، با توسعه دانش، صنعت و کالاهای صنعتی؛ پیدایش رادیو، ضبط صدا و تصویر، عکسبرداری، تا سینما که بالکل دوره متفاوتی از درک و شناخت را برای انسان رقم زد. با آمدن تلویزیون به خانهها، دیگر کودک از همان روزهای نخست تولد، ورای پدر و مادر و احتمالاً خواهر و برادر، صدها و هزاران انسان دیگر را نیز مشاهده میکند، همه را در همان خانه خود. در خصوصیترین حریمهای خانوادگی، همیشه این غریبهها حضور داشتند، غریبههایی که دیگر از هر آشنایی آشناتر بودند. «سلبریتی»ها در این قلمرو شکل گرفتند. انسان همواره نیازمند گروههای مرجع است. گروهی که پیشتر مشتمل بر پدر و مادر بود، با رواج فناوری رسانههای یکسویه، مانند: رادیو و تلویزیون، تغییر یافت. اینبار کودکان بازیگران فیلمها و مجموعههای سریالی را میدیدند، بازیکنان ورزشهای قهرمانی را، کسانی که تشویق دریافت میکردند و مدال موفقیت به گردن میآویختند. نسلی پدید آمد که الگوهایش تغییر کرده بود، متأثر از پیشرفت فناوری.
البته که این رسانهها قدرت جامعه را در شکلدهی منابع انسانی خود افزایش دادند. تمامی حکومتها و دولتها خرسند از اینکه با ابزارهای فناورانه نوپدید میتوانستند نیروهای کار جامعه خود را در بطن خانواده پرورش دهند و دیدگاههای قومی و قبیلهای را دور بزنند. رادیو و تلویزیون به دلیل نفوذ در کانون خانواده، قدرت حکمرانی را در یکسانسازی آحاد جامعه و افراد انسانی متحول کرد. به غیر از اندک جمعیتی که به دلیل حضور در نزدیکی مرزها، تحت تأثیر رسانههای کشورهای همسایه قرار میگرفتند.
فناوری ارسال تصویر و صدا از راه دور به کمک انتقالدهندههای ماهوارهای، تحول بزرگی در تغییر وضعیت ارتباطی بود. به همین دلیل برای بسیاری از جامعهشناسان نگرانی ایجاد کرد. جامعهشناس، نه به معنای دقیق اصطلاحی سوسیولوژی، بلکه مردمشناسان یا فرهنگشناسان؛ در تمامی مکاتب، ادیان و مذاهب. هر اندیشمندی که دغدغه هدایت بشر را داشت. اگر چه بستر ارتباط همان بود، تماسی یکسویه و ارتباطی که مخاطب تنها نقش گیرنده پیام را بازی میکرد، اما گروههای مرجع را یکبار دیگر جابهجا کرد. اینبار او رفتار افرادی را مشاهده میکرد که هزاران هزار کیلومتر با او فاصله داشتند و موفقیت را در زندگی آنها تصور مینمود. دیگر سبک زندگی را جامعهای محدود و نزدیک شکل نمیداد؛ شخصیت انسانها را هم.
این تأثیر شگرف فناوری در رشد شخصیت انسان و شکلدهی به نیازها و سبک تأمین آنها را زمانی میشود بهروشنی و در تحولی عمیق مشاهده کرد که به پیدایش فناوری شبکه رایانهای جهانی اینترنت بنگریم. فضای مجازی آمد و آن رابطه یکسویه را متحول ساخت. هر انسانی دیگر میتوانست خود یک رسانه باشد، حتی در دوران کودکی.
پیش از این با نسل زد و چالشهای تأثیرپذیریشان از سوی رسانههای اجتماعی مواجه بودیم و حالا نگرانیهایی از بابت نسل بتا و آلفا وجود دارد که تحت تأثیر فناوریهای نوین و هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. نظر شما در رابطه با این نسل و پیش بینی که از چالشهای آن وجود دارد، چیست؟
برخی جامعهشناسان، با تذکری که البته بیان شد، اینکه اصطلاح جامعهشناسی را در معنای عام خود در نظر بگیریم، برای نسلی که در دوران کودکی با فناوری ارتباطی اینترنت مواجه بودهاند، نامی جدید نهادند: نسل زد (Z)، نسلی که به شدت تحت تأثیر رسانههای اجتماعی است و به سرعت میتواند با فناوریهای جدید تعامل کند. این نسل معمولاً با چالشهای روانی و اجتماعی خاصی، چون اضطراب دیجیتال و فشارهای ناشی از رسانههای اجتماعی روبهرو و درگیر بوده و از همینرو در دهههای اخیر توجه ویژهای به نیازهای این نسل شدهاست، تا آسیبهای خاص متوجه این گروه از جامعه کاهش یابد. متولدان دهه ۸۰ را میتوان نسل زد دانست.
با فراگیر شدن فناوری، متولدان دهه ۹۰ با چالشهای جدیدتری مواجه شدند. این چالشها جامعهشناسانی را که گمان میکردند به آخرین گام تحولات رسیده و آخرین حرف الفبا را برای این نسل برگزیده بودند، متوجه تفاوت معنادار آنها با نسل زد کرد، پس ناگزیر شدند به اولین حرف الفبای یونانی رجوع کنند و شمارهگذاری را از نو بیاغازند؛ نسل زد شد نسل آلفا (α) و نسل بعد عنوانی مستقل پیدا کرد: نسل بتا (β)؛ کودکانی که در عنفوان رشد و جامعهپذیری، قدرت رسانهای شدن را به دست آوردهبودند.
از نگاه این کارشناسان، نسل بتا بیشتر از هر نسل دیگری تحتتأثیر فناوریهای پیشرفته و هوش مصنوعی قرار دارند. این نسل در توهم دنیایی از رباتها، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا رشد خواهند کرد و بهطور ویژهای از ابزارهای جدید آموزشی و سیستمهای یادگیری برخط (آنلاین) بهرهمند میشوند. از آنجا که این نسل بهطور گسترده به فناوریهای جدید دسترسی دارد، انتظار میرود در آینده تواناییهای بسیار بالاتری در استفاده از ابزارهای دیجیتال داشته باشد، حتی فراتر از آنچه برای نسل زد پیشبینی میشد.
در یک چشمانداز ۱۰ساله پیشبینی میشود یک پنجم نیروهای کار فعال در جامعه را نسلی تأمین کنند که امروزه با همین عنوان بتا شناخته میشوند. این پیشبینی نگرانیهایی را نسبت به توانمندیهای ادراکی، شناختی و کارکردی این نسل برانگیخته است. با توجه به فرآیند رشدی که داشتهاند و گستردگی مقیاس در پذیرش الگوهای رفتاری، آیا میتوانند نیروهای کارآمدی برای نظام اجتماعی باشند؟
تفاوت فردی و اجتماعی نسل آلفا و بتا را نسبت به نسلهای قبل در چه میدانید؟
دنیای نسل بتا دنیای پر از فناوری، ارتباطات جهانی و آگاهیهای اجتماعی و محیطی است. این نسل با ابزارهای دیجیتال و فناوریهای پیشرفته به دنیا میآید و دنیای آنها به شدت از تحولات تکنولوژیکی و تغییرات اجتماعی تأثیر میپذیرد. به دلیل دسترسی به اطلاعات گسترده و آگاهی از مسائل جهانی، این نسل نسبت به نسلهای قبلی حساستر به مسائل اجتماعی، محیطزیست و حقوق بشر است.
دنیا از نگاه نسل بتا، یا آنطور که برخی دیگر نسل آلفا مینامند، به دلیل پیشرفتهای سریع در زمینه فناوری، تغییرات اجتماعی و تحولات فرهنگی، شکل متفاوتی نسبت به نسلهای قبلی دارد. این نسل از ابتدای زندگی خود با دستگاههای هوشمند، مانند: تلفنهای همراه، تبلتها و حتی ساعتهای هوشمند آشنا هستند. اینترنت و شبکههای اجتماعی برای این نسل امری کاملاً طبیعی و غیرقابل جدا شدن از زندگی روزمره است. برای آنها، فضای برخط بهعنوان یک بستر برای برقراری ارتباطات، یادگیری و حتی تفریح محسوب میشود.
نسل بتا از فناوریهایی بهرهمند است که تمام حواس پنجگانه بشر را درگیر میکند، مانند: واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در زمینههای مختلف، مانند: آموزش، سرگرمی و حتی کار. تعاملات آنها با هوش مصنوعی بخش زیادی از زندگی روزمرهشان را شکل خواهد داد، از دستیارهای صوتی تا رباتها و اپلیکیشنهای هوشمند. برای نسل بتا، فرآیند یادگیری بیشتر به صورت برخط و از طریق پلتفرمهای دیجیتال انجام گرفته و آموزشهای مبتنی بر اینترنت، دورههای برخط و استفاده از ابزارهای دیجیتال به عنوان روشهای اصلی یادگیری نقش ایفا میکنند.
این شیوه بیشتر به یادگیری خودمحور و مستقل، از راههای برخط و از طریق منابع دیجیتال توجه دارد و معلم و مربی و استاد دیگر واسطه در تعلیم نیست. نسلی که از سنین پایین با مهارتهای دیجیتال آشنا شده و در زمینههای جدیدی، مانند: برنامهنویسی، طراحی دیجیتال و مدیریت دادهها آموزش میبیند.
نسل بتا در یک دنیای جهانی و متصل به هم رشد کرده و اعضای آن میتوانند از هر نقطهای از جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، فرهنگها و زبانهای مختلف را تجربه و به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. مرزهای جغرافیایی کمتر از همیشه بر روابط اجتماعی و کاری آنها تأثیر میگذارند. از این رو، نسل بتا به سادگی با فرهنگها و عقاید مختلف آشنا میشود و این باعث خواهد شد دیدگاه گستردهتری نسبت به جهان داشته باشد. با پیشرفت فناوری و ارتباطات، بسیاری از اعضای نسل بتا ممکن است برای کار و تحصیل به صورت از راه دور از هر نقطهای از دنیا فعالیت کنند، بدون آنکه نیاز باشد به صورت فیزیکی مهاجرت یا سفر نمایند.
نسل بتا از کودکی با بحرانهای زیستمحیطی، تغییرات اقلیمی و مسائل اجتماعی، مانند: نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی آشنا خواهد شد. بنابراین نسبت به نسلهای قبلی بیشتر نسبت به این مسائل حساس است و خود را بیشتر گرفتار حل مشکلات جهانی میبیند، تا مسائل و چالشهای داخلی. این سبب میشود بیشترین فعالیت این نسل در حرکتهای اجتماعی برونمرزی متمرکز گردد، مانند: حمایت از محیطزیست، حقوق بشر و برابری جنسیتی و بیشتر به مسائلی بپردازد که رسانههای جهانی القا میکنند، مانند: توسعه پایدار، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، سبک زندگی سبز و ارگانیک، گیاهخواری و مواردی از این قبیل.
نسل بتا بیشتر در خانوادههای کوچک رشد میکنند و ارتباط آنها با اعضای خانواده بسیار کمتر از ارتباطشان در بیرون از خانواده است. این مطلب قطعاً شکاف فرهنگی بزرگی را درون خانواده شکل میدهد و تفاوتهای رفتاری و گفتاری فراوانی را رقم خواهد زد که نوعی اضطراب و احساس ناامنی را درون خانوادهها گسترش میدهد. از اینرو، این نسل تلاش خواهد کرد خیلی زودتر از نسلهای قبل خانواده را ترک کرده و زندگی مستقلی را تشکیل دهد، به صورت انفرادی یا در قالب همخانگی یا حتی پدیده جدیدی که با عنوان ازدواج سفید از آن یاد میشود. این میتواند سبب شود تا خانوادهها به شکلهای متفاوتی در آینده وجود داشته باشند و نسل بتا با ترکیبهای جدید خانوادگی و روابط اجتماعی روبهرو شود.
این تحولات رفتاری بهدلیل ناسازگاری با طبیعت بشر منجر به آسیبهای جدی روحی و روانی میگردند و به رغم وجود تمامی امکانات و ارتباطات دیجیتال، نسل بتا را با چالشهای جدیدی در زمینه سلامت روان مواجه میسازند. فشارهای ناشی از شبکههای اجتماعی، استرسهای مرتبط با فضای برخط و مسائل هویت فردی در دنیای دیجیتال ممکن است تأثیرات زیادی بر این نسل بگذارد. نسل بتا به دلیل فشارهای اجتماعی برخط و مقایسههای بیپایان با دیگران در شبکههای اجتماعی با اضطراب و افسردگی روبهرو است. برای مقابله با این چالشها، نسل بتا به آموزشهای اجتماعی و عاطفی نیاز دارد بتواند تعادل روانی خود را حفظ کند، مشاورههای فراوان رواندرمانی در قالب عنوان مشهور غربی «تراپی».
البته نباید از این مسئله غافل شد که نسل بتا یک نسل یکدست و همگن نیست، زیرا همه جوامع بشری به نسبت یکسان به فضای مجازی دسترسی ندارند. در هر جامعهای نیز تفاوت بین فقر و غنا، دارا و ندار، فاصله طبقاتی سبب شدهاست فرزندان گروههای برخوردار بیشتر بتا به حساب بیایند نسبت به اقشار مستضعف که نمیتوانند فناوریهای جدید را برای فرزندان خود فراهم کنند. با این مسئله موافق هستید؟
بله، درست است. در سطح جهانی، نسل بتا در مناطق مختلف جهان میتواند ویژگیهای متفاوتی داشته باشد که تحتتأثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص آن مناطق است. در کشورهای پیشرفته نسل بتا بیشتر به شبکههای اجتماعی و دیجیتال وابسته است، اما در کشورهای در حال توسعه، شرایط زندگی متفاوت بوده و نسل بتا به دلایل اقتصادی و فرهنگی با چالشهای بیشتری در استفاده از فناوری و منابع آموزشی روبهرو است. کودکانی که در خانوادههای با درآمد بالا متولد میشوند، از دسترسی به فناوریهای پیشرفته برخوردارند و تجربههای متفاوتی از نظر تحصیلات، فعالیتهای اجتماعی و دسترسی به اطلاعات دارند، نسبت به برخی دیگر از اعضای نسل بتا که در شرایط اقتصادی دشوارتر زندگی میکنند و دسترسی کمتری به منابع آموزشی یا فناوری دارند.
تفاوتهای دیگری که در نسل بتا با توسعه فناوریهای نوین ایجاد میشود، شامل چه مواردی خواهد بود؟
نسل بتا در فرهنگهای مختلف، ممکن است ارزشها، رفتارها و اولویتهای متفاوتی داشته باشد. در برخی کشورها میزان وابستگی به فناوری، رفتارهای اجتماعی برخط و حتی نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی متفاوت است. در این قبیل کشورها نسل بتا بیشتر به حفظ سنتهای فرهنگی خود توجه میکند، در حالی که در کشورهای دیگر نسل بتا ممکن است به نوآوریها و تغییرات فرهنگی جهانی بیشتر تمایل داشته باشد.
شرایط خانوادگی نیز نقش مهمی در شکلدهی ویژگیهای نسل بتا دارد. خانوادههایی وجود دارند که در نحوه تربیت فرزندان، میزان دسترسی به فناوری و همچنین آموزشهای مرتبط با مهارتهای دیجیتال سختگیریهایی دارند و در مقابل برخی دیگر از خانوادهها از همان طفولیت دسترسی به تکنولوژیهای آموزشی و دیجیتال را برای فرزندان خود فراهم میکنند.
مانند هر نسل دیگری، نسل بتا نیز به دلیل تفاوتهای فردی میتواند رویکردهای مختلفی داشته باشد. علایق شخصی، تواناییها و تجربههای زندگی مختلف، ویژگیهای متنوعی از نظر شخصیتی پدید میآورد. این تفاوتها نیز میتوانند بر نحوه تعامل این نسل با دنیای دیجیتال، روابط اجتماعی و حتی انتخابهای شغلی تأثیرگذار باشند. نسل بتا در جهانی پر از تغییرات زیستمحیطی، سیاسی و اقتصادی زندگی میکند. این نسل تحتتأثیر بحرانهای جهانی، مانند: تغییرات اقلیمی، بیماریهای همهگیر و بحرانهای اجتماعی قرار دارد که میتواند نگرشها و رفتارهای متفاوتی در آنها ایجاد کند. در میان مسائل گوناگون، برخی از نسل بتا ممکن است نگران آینده محیطزیست باشند، در حالی که برخی دیگر بیشتر به موضوعات مربوط به تکنولوژی و هوش مصنوعی توجه کنند.
اگرچه نسل بتا یک گروه بزرگ و مشترک است که در دنیای دیجیتال و با فناوریهای پیشرفته بزرگ میشود، اما این نسل نیز مانند هر نسل دیگری شامل افراد متنوع با ویژگیهای مختلف است؛ تفاوتهای جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و فردی. بنابراین نمیتوان همه آنها را یکسان یا مشابه در تمام جنبهها دانست. این تفاوتها در نیازهای این نسل نیز اختلافاتی را رقم میزند، ولی در یک نگاه کلان، میتوان نیازهای عمده و مشترکی را ملاحظه کرد.
نیازهای نسل پیش رو چیست؟ و برای مواجهه با این نسل چه شرایطی را باید مهیا کنیم؟
با وجود ارتباطات گسترده در فضای دیجیتال، بسیاری از اعضای نسل بتا احساس تنهایی میکنند. این نسل بیشتر از هر نسل دیگری زمان خود را در شبکههای اجتماعی میگذراند، اما این ارتباطات اغلب سطحی و بدون عمق عاطفی هستند. به همین دلیل، آنها به طور خاص به دنبال روابط حقیقی، عمیق و معنادار هستند، هر چند که در فضای برخط روابط زیادی دارند. برخلاف تصور رایج که میپندارد نسلهای جدید از تعاملات مجازی رضایت دارد.
آنها نیاز دارند همیشه به اینترنت و دستگاههای هوشمند دسترسی داشته باشند تا بتوانند از منابع آموزشی، سرگرمی و ارتباطی بهرهبرداری کنند، حتی زمانی که در خیابان در حال قدمزدن باشند، در میهمانی، در سفر، در تفریح، در هر حال و احوال. آن هم با سریعترین و پرسرعتترین فناوریهای ارتباطی.
نسل بتا نیاز به آموزشهایی دارند که با توجه به نیازها و علایق فردیشان تنظیم شدهباشد. استفاده از فناوریهای آموزشی، مثل اپلیکیشنها و پلتفرمهای آنلاین، برای یادگیری مفاهیم جدید و به روز بودن برای آنها حیاتی است. در غیر این صورت تن به یادگیری نمیدهند و تلاش میکنند دانش خود را از راههای دیگر تأمین کنند. مدارس به شکل امروزی آنها و به روش سنتی دیگر نمیتواند برای آنها جذاب باشد.
با توجه به دسترسی گسترده به اینترنت و شبکههای اجتماعی، حفظ امنیت برخط و حریم خصوصی برای نسل بتا اهمیت زیادی دارد. این نسل نیازمند ابزارها و آموزشهایی برای محافظت از اطلاعات شخصی خود در فضای دیجیتال است.
با توجه به فشارهای اجتماعی و روانی که در اثر استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی ایجاد میشود، نسل بتا به حمایت در زمینه سلامت روان و احساس تعلق به جامعه نیاز دارد. در این میان، به برنامههای حمایتی و فضای امن برای ابراز احساسات و نگرانیها باید توجه شود.
نسل بتا به دلیل آگاهی بالاتر از مسائل زیستمحیطی و اجتماعی، علاقهمند به حل مشکلات جهانی و ایجاد تغییرات مثبت جهانشمول است. آنها میخواهند در جامعهای زندگی کنند که توجه به مسائل زیستمحیطی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی در اولویت باشد، بنابراین باید این انگیزهها جهت داده شود و به مسیر درستی هدایت گردد.
این نسل، به عنوان یک نسل که با سرعت تغییرات پیش میرود، نیاز به امکانات و فرصتهایی دارد که بتواند در دنیای پر از تحولات دیجیتال و اجتماعی بهتر تطبیق پیدا کند. نسل بتا نیاز دارد تا مهارتهای فنی و دیجیتال خود را تقویت کند. آموزشهایی درباره برنامهنویسی، استفاده از ابزارهای دیجیتال و آگاهی از خطرات برخط. آموزش این مهارتها باید در مدارس و مراکز آموزشی به طور جدی در نظر گرفته شود تا آنها قادر به کار با فناوریهای پیشرفته در آینده باشند.
با پیشرفتهای تکنولوژیکی و تغییرات در بازار کار، نسل بتا نیاز به فرصتهای شغلی جدید و مهارتهای خاص برای مشاغل نوظهور دارد. آموزشهای متمرکز بر زمینههای نوین، مانند: هوش مصنوعی، دادهکاوی و رباتیک میتواند به آنها کمک کند تا در بازار کار آینده، توانمندیهای لازم را پیدا کنند.
در دنیای دیجیتال که ارتباطات برخط غالب است، تشویق نسل بتا به تعاملات انسانی واقعی و حضور در جوامع فیزیکی میتواند به آنها کمک کند تا روابط اجتماعی سالمتری برقرار کنند؛ فرصتهایی برای حضور در فعالیتهای ورزشی، هنری، فرهنگی و داوطلبانه که احساس تعلق به جامعه را تقویت میکند.
نسل بتا از ابتدای زندگی خود با ابزارهای خلاقانه و فناوریهای نوآورانه آشناست. حمایت از این خلاقیتها و تشویق به ابتکار در زمینههای مختلف میتواند به رشد کارآفرینی و نوآوری کمک کند. برنامهها و محیطهای آموزشی باید فضایی را فراهم کنند که نسل بتا بتواند ایدههای جدید خود را آزمایش و اجرایی کند.
جامعه امروز در بسیاری از موارد نیاز به تغییراتی دارد تا بتواند با سرعت تحولات فناوری و اجتماعی همگام شود و پاسخگوی چالشهای پیشروی این نسل باشد. توجه به نیازهای ذکر شده و تلاش برای تأمین آنها میتواند آمادگی لازم برای پذیرش این نسل را فراهم آورد.
در نهایت، برای موفقیت نسل بتا در آینده، لازم است همه نهادها، از جمله دولتها، مدارس، خانوادهها و شرکتها، همکاری کنند تا آیندهای پایدار، مسئولانه و پر از فرصتهای مناسب برای این نسل ایجاد شود.