در این راستا با یکی از فعالا ن فرهنگی استان به گفتگو پرداختیم واز تحقق جهاد تبیین در عرصه های مختلف استان مرکزی سوالاتی مطرح نمودیم و ماحصل این گفتگو به شرح زیر است.
به نظر شما به عنوان یک فعال فرهنگی اجتماعی در استان مرکزی (جهاد تبیین) تا چه اندازه مورد اهمیت و تحقق قرار گرفته است؟
تحقق جهاد تبیین در استان مرکزی باید در شاخه های مختلف و جدا بررسی شود ،مجامع علمی، اندیشهای، عملیاتی، رسانهای و.....اما زمانیکه مقام معظم رهبری تاکید مینمایند که این کار انجام شود، در قالب سیاست سازمان هاباید داخل برنامه ها وارد و انجام شود.در حال حاضر هم سازمان ها و مجموعه ها و انجمن ها و.... بر اساس سرنخی که رهبری دادهاند در حال فعالیت میباشند.هر مجموعه بر اساس اهداف و مسیری که دارد جهاد تبیین را داخل برنامه های خود جا داده است.از سپاه بگیر تا استانداری و دانشگاهها و سازمان تبلیغات و سمن ها....
اما برای پاسخ به اینکه این فعالیت ها چقدر کیفی بوده و چقدر اثر بخش بوده و چقدر روشنگری کردهاند؛ باید بصورت دقیق شرایط بررسی شود و بعد میزان اثربخشی آن مورد بررسی قرار گیرد.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد:گردهمایی اندیشمندان و اندیشکده های استان توسط استانداری که کار موثری بود اما نتیجه مطلوب دیده نشد.از این گردهمایی که جای اندیشمندان زیادی از استان در آن خالی بود، باید یک زنجیره قوی آگاه بخش استانی در سطوح مختلف شکل میگرفت که نگرفت.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال آیا جهاد تبیین در حوزه های مختلف استان اجرایی شده است اذعان داشت:
با توجه به وضعیت اجتماع در فضای مجازی جهاد تبیین رخ داده کیفیت لازم را جهت اقناع مخاطب را به اندازه کافی نداشته است،همه فعالیتها در سطح سازمان و مخاطب های خاص هر مجموعه محصور باقی مونده و اثرگذاری در عموم جامع بسیار کم بوده است.
لذا اگر بخوایم در چند مورد جهاد تبیین رو از نظر کیفی بررسی کنیم:
اول، درون سازمانی هست: میشه گفت هر مجموعه بر اساس سیاستها تقریبا اقداماتی رو انجام داده و روی مخاطبان خاص خود اثر داشته است.
مجامع علمی، هنری...
دوم: برون سازمانی و برون مجموعه ای هست، باید گفت در این مورد مجموعه ها و سازمان ها با کیفیت پایینی پیش رفتهاند.و جهاد تبیین جمعی و عمومی به شکل اساسی شکل نگرفته است.
سوم، در فضای رسانه و مجازی هست:مجموعه هایی در استان هستن که در حوزه مجازی و رسانه با عنوان جهاد تبیین کار میکنند. از جمله صدا و سیما، مجموعه سراج، فضای مجازی سپاه و.... اما یا کیفیت تولیدات و پاسخ ها ضعیف هست یا انتشار اندیشه ضعیف رقم میخورد و یا ابزار ها ضعیف هست.
چهارم، گروه و تشکل های کوچک که در سطح استانی گروه های فکری فرهنگی زیاد فعال هستند.نیاز هست مجموعه های دارای توان کیفیت تفکر و علم و ... این گروه ها رو تقویت کنن تا کیفیت جهاد تبیین افزایش پیدا کند. چرا که این افراد واسط بین عموم مردم و اندیشه ها و سیاست ها و سازمان ها و متفکرین و... هستند.
وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین اشاره کرد وافزود:از نگاه رهبرمعظم انقلاب
جهاد یعنی تلاش و كوشش در راه پيشبرد هدفی كه با درگيرى و مبارزه با دشمن، همراه است ،کشور ما در این مورد همواره رو سفید بوده ودر جهاد با نگاه جنگ سرد برای پیشبرد اهداف اسلام و دفاع سربلند بوده است. اما جهاد تبیین
برای اولین بار بصورت بلند از کلام رهبری شنیده شد.
ایشان در دیدار با قاریان قرآن سال ۹۵ میفرمایند:
"آنچه وظیفه همه ملت اسلام و همه امت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است."
و سپس روی مسئولیت در قبال این روشنگری تاکید میکنند و تصریح مینمایند:
"هم علما مسئولند، هم روشنفکران مسئولند، هم تحصیل کرده ها مسئولند، هم همهی کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند مسئولند که روشنگری کنند و حقایق دنیای اسلام را برای مردمی که نمیدانند بیان کنند."
در ادامه این جمله تاکید دارن که مد نظر ماست:
"این روشنگری جهاد است، جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی است. امروز بخاطر اینکه این فریضه را _فریضه تبیین_ ما درست انجام ندادیم، یک عده دچار گمراهی اند."
خب تاکید مقام معظم رهبری خودش حجتی هست بر اینکه جهاد تبیین مهمه و باید انجام بشه
پس تا اینجا فهمیدیم خود جهاد چیست ومیدان های مختلفی دارد.که مهجورترین و با اهمیت ترین آن جهاد تبیین است ،اما چرا مهمه؟
از وقتی اسلام ظهور کرد و پیامبران یک به یک آمدن و به مرحله امامت رسیدیم و تا همین الان که به مرحله زعامت رسیدیم. دشمن همواره تلاشش این بوده که بتونه با ایجاد تحریف و شبهه داخل مردم به اسلام ضربه بزنه اما ابزار ها و روش ها در هر عرصه و دوره متفاوت بوده است .
وی ادامه میدهد:اما در حال حاضر عرصه متفاوت است و بستری وجود دارد به اسم فضای مجازی.
خب ما در این عرصه نیاز داریم جهاد تبیین کنیم.
باید روشنگری کنیم.
باید ذهن ها رو آگاه کنیم.
باید واقعیت ها رو بیان کنیم.
در دو بعد جهانی و کشوری...
....
هر کس در توان خودش
استاد دانشگاه در حد خودش
کارگر شهرداری در حد خودش
معلم در حد خودش و....در این بستر ما با جنگ روبه رو هستیم
در این جنگ کسانی پیروز میدان هست که بتوانند با بهترین کیفیت و متناسب با شرایط و روان مخاطب ها قصه بگه.
اولین روایت رو با کیفیت بگوییم وبا استفاده از فنون رسانه به بهترین شکل گسترش دهیم و بر قلب مردم حکومت کنیم.
اما آیا همه قدرت در فضای مجازی دست ماست؟
آیا شبکههای اجتماعی پر مخاطب دست ماست؟
آیا همیشه روایت اول رو ما میگیم؟
آیا دشمن با ابزاری که در دست داره و اهدافی که دارد سعی نمیکنه از این موقعیت استفاده کنه؟
با گفتن روایت اول بصورتی که به نفعش هست، با زدن توییت اول جوری که به نفعش هست، با استفاده از لشکر بازیگران رسانهای مجازی خودش و صرف هزینه های هنگفت و دادن اطلاعات غلط سعی بر حکومت بر قلب و ذهن ها و حرکت آنها به سمت اهداف خود دارد.