کد خبر: 1257926
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
در روز عرضه اولیه سهام شرکت «کراکس» این سوال در ذهن بسیاری افراد به وجود آمد که «چرا کسی باید چنین کفش زشتی را به پا کند؟»، اما در کمال شگفتی، این برند مسیری را آغاز کرد که از یک ماهیت مسخره زشت تبدیل به یک نماد فرهنگی شد. موفقیت کراکس گواه قدرت نوآوری، بازاریابی هدفمند، گوش شنوا داشتن و تاثیر شبکه‌های اجتماعی است. در خیلی از کشور‌ها حالا کراکس را همه جا در پای مردم می‌بینید؛ در کافی‌شاپ و رستوران، باشگاه، فروشگاه، مطب دکتر و پیاده‌روی روزانه. به عنوان یک برند، کراکس که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده، الان در موقعیتی قرار گرفته که خیلی از برند‌های معروف کفش آرزویش را دارند. درآمد شرکت در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۲.۳ میلیارد دلار رسید.

جوان آنلاین: کفش‌های کراکس بین کسانی که آن را می‌پوشند و کسانی که معتقدند ظاهرش زشت است، دو حس کاملا متضاد عشق و نفرت ایجاد می‌کند. این موضوع را کاربران ایرانی در شبکه ایکس هم مطرح کرده اند: «باید مجسمه مدیر مارکتینگ کراکس رو از طلا بسازن. کسی که تونسته دمپایی حموم رو به عنوان آیتم فشن بفروشه، هر کار دیگه‌ای هم ازش برمیاد» یا «من نمی‌فهمم چرا انقدر پرطرفداره. دختر ۱۱ ساله من ۶ماهه کچلم کرده که من کراکس می‌خوام. از وقتی هم خریده به تمام دوستاش گزارش داده. عکس العمل اونام جالب بود برام. شاید من پیر شدم متوجه نمیشم.» و «واقعا کفش هاش مرگ نداره و مدل‌های قشنگی هم داره. زمانی در یک کشور استوایی و بارانی بیش از سه سال تقریبا هر روز یک جفتش را می‌پوشیدم، چون فوق العاده راحت و نرم و مناسب شرایط اونجا بود.»

در بخشی از گزارش دنیای اقتصاد آمده: نکته جالب توجه اینجاست که کراکس در سال ۲۰۰۸ با یک رکود بزرگ مواجه شد. منتقدان آن را مد زودگذری نامیدند که عمرش به سر آمده بود. اما کراکس به جای پذیرش شکست، به حرف مشتریانش گوش داد. آن‌ها خط تولید را گسترش دادند و طرح‌های تازه‌ای معرفی کردند که توجه مخاطبان بیشتری را جلب کرد؛ از جمله کارکنان حوزه بهداشت و درمان. شیفت‌های طولانی بهترین فرصت برای شکوفایی کفشی بود که در عین راحتی بسیار مقاوم هم بود. یکی دیگر از عوامل برجسته بازگشت کراکس تاثیر شبکه‌های اجتماعی بود که ثابت کرد راحتی می‌تواند شیک باشد. نسل زد کراکس را پذیرفت و آن را تبدیل به نماد فردیت و راحتی کرد.

استراتژی بازاریابی کراکس پذیرش طراحی غیرمعمول کفش‌ها و تبدیل آن به نقطه قوت برند بوده است. کراکس با پذیرفتن ظاهر «زشت» کفش‌ها و همکاری با افراد مشهوری همچون جاستین بیبر و پست مالون، با ایجاد هیاهوی رسانه‌ای و استفاده از محتوای تولیدی کاربران به گسترش برندش ادامه داد. کراکس توانست با شناسایی بازار‌های خاص مانند کادر درمان که به دنبال راحتی هستند و همچنین مصرف‌کنندگان مدگرا، دامنه مشتریانش را گسترش دهد. انعطاف پذیری در مقابل تغییرات ترندها، گسترش خطوط تولید و تمرکز بر تجربه کاربر از دیگر عوامل موفقیت آن‌ها در بازار رقابتی است. همچنین، استفاده از محتوای تولیدی کاربران در رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش تعامل و وفاداری نسبت به برند شده است.

برچسب ها: برند ، بازاریابی ، بازار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار