کد خبر: 1246934
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
۵ سال پیش که پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح و روند صادرات نفت ایران آغاز شد شاید این نگاه که در فاصله‌ای کم ایران به واردکننده بنزین تبدیل شود بدبینانه بود، اما هم اکنون وضعیت ناترازی بنزین در مرز هشدار قرار گرفته و مصرف بنزین نسبت به سال گذشته نیز افزایش ۱۳ درصدی داشته است. عبور از این شرایط نیازمند تغییر در سیاست‌هایی است که منجر به مدیریت مصرف شود؛ موضوعی که امروز عصر در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مورد تاکید وزیر پیشنهادی نفت قرار گرفت. پاک‌نژاد با بیان اینکه حل مساله ناترازی بنزین ضروری است گفت: هرگونه تصمیمی درمورد ناترازی بنزین با جلب نظر و اعتماد مردم و همراهی دستگاه‌های ذی‌ربط گرفته خواهد شد.

جوان آنلاین: هر چند کم توجهی به ساخت پالایشگاه در بهبود ناترازی بنزین موثر است، اما به گفته صاحبنظران تا زمانی که مصرف، مدیریت نشود بحران ناترازی ادامه دار خواهد بود. البته منظور از اصلاح سیاست‌ها صرفا مساله افزایش قیمت بنزین نیست بلکه اولویت اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی در حوزه بنزین است و در گام بندی اصلاح قیمت بنزین.


کارشناسان تداوم روند فعلی را ناممکن و تصمیم گیری درباره بنزین را ناگریز می‌دانند. بر اساس گزارش ها، یک ششم از درآمد نفتی کشور صرف واردات بنزین می‌شود. با توجه به استراتژیک بودن بنزین و نظر به شرایط تحریمی کشور به طور حتم ضروری است تا جای امکان وابستگی به واردات بنزین کاهش یابد.


هاشم اورعی کارشناس انرژی در این زمینه گفت: از سال گذشته تبدیل به وارد کننده بنزین شدیم و ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است در حالی که سال گذشته ۴ میلیارد دلار بود که نشان دهنده افزایش ناترازی بنزین است.


وی با بیان اینکه ایران هفتمین کشور مصرف کننده انرژی در جهان است گفت: به نظر می‌رسد این روند فزاینده افزایش مصرف بنزین ادامه پیدا می‌کند، چرا به دلیل اینکه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.


این کارشناس انرژی با انتقاد از پرداخت یارانه بنزین به همه اشخاص خاطر نشان کرد: چرا باید ۹۰ هزار تومان یارانه بنزین داشته باشیم در صورتی که در انگلستان باید ۹۰ پوند پرداخت کرد یعنی ۶ میلیون تومان. فردی که توانایی مالی دارد چرا باید یارانه دولتی دریافت کند، در حالی که سهم فردی در روستا‌های دور افتاده است به همین علت دولت باید این نوع پرداخت یارانه اشتباه‌ترین راهکار حمایتی است و باید تنها به چند دهک اول به صورت نقدی پرداخت کنید.


اورعی با بیان اینکه زمانی که بنزین ارزان است بهینه سازی هم معنایی ندارد اظهار داشت: باید به سمت استاندارد سازی خودروها، اصلاح سوبسید‌ها و هوشمندانه عمل کردن پیش رویم تا از این طریق اصلاح مصرف نیز صورت بگیرد.


کارشناسان معتقدند دولت باید روی کنترل مصرف، تغییر الگوها، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه دولت الکترونیک، کاهش سفر از طریق دورکاری تمرکز کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
0
0
اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار