کد خبر: 1239700
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
در بهار ۱۴۰۳ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۳.۰درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است، این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲.۲درصد افزایش داشته است.

جوان آنلاین: بررسی‌های مرکز آمار ایران از آخرین نرخ بیکاری در بهار 1403 بیانگر این است که جمعیت شاغلین 15ساله و بیشتر در این فصل 24 میلیون و 746 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 440 هزار نفر افزایش داشته است، همچنین جمعیت غیرفعال از نظر اقتصادی (اعم از افراد محصل، خانه‌دار، دارای درآمد بدون کار مانند بازنشستگان و...) 38 میلیون و 228 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 431 هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار 1403، بخش خدمات با 52.4 درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است، در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 33.0 درصد و کشاورزی با 14.5 درصد قرار دارند.

بررسی اشتغال فارغ‌التحصیلان نشان می‌دهد که از بین نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی، 11.6درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند، این نرخ بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری پیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش 0.5درصدی در بهار 1403 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

در بهار 1403 سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 43.0 درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 2.2درصد افزایش داشته است.

در بهار 1403 سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 27.6درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم؛ در راستای کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دولت بر اساس مصوبات هشتاد و هشتمین جلسه شورای‌عالی اشتغال کشور در بیست و یکم خردادماه سال جاری به‌منظور تحقق 25درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان از کل تعهدات اشتغال کشور در سال 1403، «بسته سیاستی اشتغال‌آفرین ویژه دانش‌آموختگان در راستای تحقق تعهد اشتغال فارغ‌التحصیلان استان» مشتمل بر 14 بند تصویب و متعاقباً از سوی وزیر کشور جهت اقدام در قالب دستورالعمل‌ها، جهت‌گیری‌ها، هماهنگی‌ها و محورهای عملیاتی به تمامی استانداران کشور ابلاغ شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار