کد خبر: 1239159
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۶۷ تا ۶۸ درصد از جغرافیای کشور روی گسل یا حریم زلزله قرار دارد.

جوان آنلاین: محمد حسن نامی عصر سه شنبه در آیین افتتاح مرکز پایش و سایت زلزله‌نگاری دانشگاه اراک، افزود: ۲ نوع ایستگاه لرزه نگار و شتاب نگار در کشور وجود دارد و با توجه به اهمیت دستگاه‌های لرزه‌نگاری، از سوی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران کار ثبت و تعیین محل زمین‌لرزه‌ها با احداث اولین ایستگاه لرزه‌نگاری در تهران آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۵ کیلومتر از وسعت کشور را رودخانه ها، سه هزار و ۹۶۵ کیلومتر خشکی و ۲ هزار و ۵۶۴ کیلومتر را دریا‌ها احاطه کرده‌اند که با وجود وسعت و فضای گسترده نیاز به یک هزار و ۴۰۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور داریم.

وی با بیان اینکه مهمترین گام در حوزه مدیریت بحران، حرکت از مدیریت بحران مبتنی بر پاسخ به سمت کاهش ریسک و مدیریت بحران مبتنی بر پیشگیری و تاب‌آوری بوده است، تصریح کرد: اگر ساخت و ساز‌های کشور به گونه‌ای انجام شود که مصالح ساختمانی تا هشت ریشتر مقاوم باشد، زلزله دیگر یک بلا نیست و یک پدیده است.

نامی اضافه کرد: انرژی که یک گسل چهار ریشتری آزاد می‌کند برابر با انفجار یک بمب هیروشیما یا هزار تی ان تی است برای مثال زلزله بزرگ ترکیه برابر با ۱۹ بمب هیروشیما یا ۱۹ هزار تی ان تی بود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: هنگامی‌که تخریب ساختمان‌های محل زلزله ترکیه مورد بررسی قرار گرفت مشخص شد که بتن مورد استفاده ترکیبات لازم و استاندارد را نداشته است، پس اگر ما هم ساختمانی با این مشخصات داشتیم، نباید انتطار داشته باشیم که در برابر زلزله مقاوم باشند.

وی تاکید کرد: اجرای دقیق و سختگیرانه مقررات در ساخت و ساز‌ها در دستور کار قرار دارد، اما این کار نیاز به عزم عمومی دارد که هر فرد بداند جان و مال و خانواده خود را زیر چه سقفی می‌برد.

نامی خاطرنشان کرد: سیلاب، زلزله، آتش‌سوزی، فرونشست، رانش، زمین لغزش، خشکسالی، سرمازدگی، موج سرما، موج گرما و ریزگرد مهمترین چالش‌ها و مخاطرات طبیعی کشور ما هستند، از این میان بیش از همه کشور ما با سیل و زلزله روبروست که در گذشته آسیب زیادی به کشور ما وارد کرده و شاید در آینده نیز با آن درگیر باشیم.

سامانه هوشمند رودخانه‌ها هرچه سریع‌تر باید فعال شود

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه هشت هزار و ۸۱۰ کیلومتر از مناطق مسکونی شهری و روستایی الگوی رودخانه مطلوب ندارد، گفت: با هدف مدیریت سیلاب باید هرچه سریع‌تر سامانه هوشمند رودخانه‌ها در کشور فعال شود.

نامی با اشاره به الگوی یک رودخانه مطلوب اضافه کرد: از ۱۴۴ هزارو ۶۱۰ کیلومتر رودخانه بین ۲۱ تا حدود ۲۴ درصد آب از مسیر رودخانه عبور می‌کند و در بقیه موارد یا آب یا به سمت چپ می‌زند یا به سمت راست رودخانه، در حالی که اگر رودخانه بریدبندی و ساحل‌سازی شود از تخریب آن جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود مدیریت بحران استان‌ها اقداماتی همچون ارتقای توانمندی جامعه در امور پیش‌بینی و پیشگیری، کاهش خطر و آسیب‌پذیری، پاسخ به مخاطرات طبیعی و حوادث و بحران‌ها، تقویت تاب‌آوری اجتماعی، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و نظارت بر فعالیت دستگاه‌های ذیربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار شهری را در دستور کار قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار