کد خبر: 1238817
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
اقتصاد مقاومتی یعنی حرکت و برکت ناشی از این حرکت، شکستن خطوط دشمن و حمله به سیاست‌های تحمیلی اوست که با حمایت‌ها و میدانداری بسیج اتفاق می‌افتد
محمد‌رضا هادیلو

جوان آنلاین: اقتصاد مقاومتی به منزله استفاده از ظرفیت‌ها و داشته‌های هر منطقه است؛ اتفاقی که در همه استان‌های ایران رخ داده و چندی پیش نمایشگاه طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی با هدف به تصویر کشیدن عزم و اراده جدی جوانان و بسیجیان در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی برپا شد؛ نمایشگاهی که نشان داد می‌توان با همت، کوشش، علم و دانش منشأ توسعه بخش غیردولتی اقتصاد شد. 
 
اقتصاد مقاومتی یعنی حرکت و برکت ناشی از این حرکت، شکستن خطوط دشمن و حمله به سیاست‌های تحمیلی اوست که با حمایت‌ها و میدانداری بسیج اتفاق می‌افتد. 
اگر یک جنگ هشت ساله تحمیل و با خسارات بی‌شمارش، اگر تهاجم فرهنگی سنگین، اگر سیل و زلزله در مقیاس بزرگ، اگر کرونا در یک دامنه جهانی، اگر یک جنگ رسانه‌ای و فرهنگی قدرتمند و اگر یک فتنه داخلی بزرگ یا هر اتفاق دیگری رخ دهد، با این سپاه عظیم و تمام‌نشدنی بسیج می‌توان بر همه مشکلات فائق آمد. 
به محض اینکه بسیج در صحنه ظاهر می‌شود، دشمن کوله‌بارش را جمع می‌کند و از چشم‌ها ناپدید می‌شود. 
بسیج در هر بحرانی اولین نیرویی است که وارد میدان می‌شود و آخرین نیرویی است که میدان را ترک می‌کند. 
امروز می‌خواهیم یک حرکت جدید بسازیم و برای پیشروی و عقب‌راندن دشمن در عرصه اقتصاد عمل می‌کنیم. 
می‌خواهیم فضای فرصت‌ساز، تسهیل‌کننده و تشویق‌کننده در تولید کشور برای جوانان جویای کار ایجاد کنیم. 
بسیج امروز دارای یک نقشه جامع اقتصادی است. همین چرخه پنج «ت» یعنی تسهیل، تأمین، تولید، توزیع و تجارت عاقبت خوشی را به ما نشان می‌دهد.
این یک زنجیره کامل از یک فعالیت اقتصادی است که وقتی در مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی متنوع کشور ضرب می‌کنیم، سطح وسیعی از اشتغال در سطح جامعه ایجاد می‌شود. 
کاری که بسیج انجام داده برقراری تناظر یک به یک، بین تولید، مصرف و تجارت است، یعنی هر محصولی که با مدیریت و تسهیل‌گری بسیج و نه تصدی‌گری آن، تولید می‌شود، یک بازار کاری دارد، بنابراین هیچ محصولی روی دست نمی‌ماند. 
همچنین بسیج با ایجاد ۲۹هزار صندوق قرض‌الحسنه در کل کشور با ارزش دارایی هزاران میلیارد تومان حجم در گردش، کاری کرده است از تولید‌های انبوه و صنایع مولدی که در سطح خانواده‌ها یا کمی بزرگ‌تر از آن هست، پشتیبانی کند، بنابراین همه کسانی که توانایی، اراده و انگیزه برای تولید دارند، می‌توانند از این امکانات استفاده کنند و به این چرخه اضافه شوند. 
می‌توانند فعالیت اقتصادی سالمی را انجام دهند که هم اشتغال در سطح جامعه توسعه پیدا کند و هم خانوار‌ها از یک معیشت مطمئن برخوردار شوند. 
در این صورت اشتغال‌های پایدار ایجاد می‌شود و جامعه هم از تحریم اقتصادی فاصله بیشتری می‌گیرد، کما اینکه همین اقداماتی که انجام شده طی چهارسال گذشته حدود ۴۰۰هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است، یعنی هر سال ۱۰۰هزار فرصت شغلی که این کمک خیلی خوبی به دولت جمهوری اسلامی ایران برای کاهش مشکلات و معضلات معیشتی و غلبه بر پدیده بیکاری بوده است. 
خیلی از اتفاقات ناگوار و تلخی که در جامعه ما رخ می‌دهد، ناشی از بیکاری است. 
سازمان بسیج و مخصوصاً سازمان بسیج سازندگی در این زمینه پرچمدار است و ارتباط سازنده‌ای را با نهاد‌های دولتی و بانک‌ها برقرار کرده است. 
به نظر می‌رسد با گسترش شتابدار کمی و کیفی این اقدامات یکی از فرمول‌های مطمئن حل مسائل اقتصادی ایران حداقل در سطح اقتصاد داخلی و اقتصاد خانواده‌ها و معیشت هموطنان ضعیف و کم‌بضاعت اتفاق می‌افتد.

مجاهدانه در همه عرصه‌ها ورود پیدا کنید
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اشاره به همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی می‌گوید: باید با تمام توان و تلاش اقداماتی برای حل مشکلات اقتصادی انجام دهیم تا نگرانی‌های مردم برطرف شود. «ما می‌توانیم» شعار نیست و هر جا پای هر کاری مانده‌ایم خداوند متعال بهترین نتیجه را برای‌مان رقم زده و کار‌ها با بهترین روال انجام شده است، پس باید پای کار رفع محرومیت‌ها بایستیم و در موضوع اقتصاد و معیشت مردم نهایت تلاش را داشته باشیم. امروز گره‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی باید به دست سپاه باز شود و نقشه راه فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری است که منشأ خیر و برکت برای انقلاب اسلامی و پیروزی و رشد جامعه اسلامی است. دریادار پاسدار علی فدوی با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی در کنار دولت می‌تواند مشکلات جامعه را برطرف کند و دولت نیز تا پای جان باید در کنار مردم باشد، ادامه می‌دهد: مسیر کشور هم اکنون در محور پیشرفت و آبادانی است و باید تلاش‌ها و برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که در هیچ نقطه‌ای شاهد محرومیت و دغدغه معیشتی نباشیم، بنابراین باید گرفتاری‌های جامعه را با همت جهادگرانه برطرف کنیم. وی تصریح می‌کند: مهم‌ترین سرمایه نظام برای تحقق اهداف مورد نظر، نیروی انسانی و بسیجیان مخلصی هستند که مقدمه و شرایط عمل به تکالیف جهادی را در کشور فراهم کرده‌اند و برای حرکت‌های جهادی پای کار هستند. سردار فدوی اظهار می‌کند: خبیثان و همدستان امریکایی سعی داشتند اجازه ندهند قدرت انقلاب اسلامی گسترش یابد، اما قدرت انقلاب اسلامی بر تمامی قدرت‌های پوشالی جهان چیره شده است. قاعده قرآن به این شکل است که باید مخلصانه و مجاهدانه در تمامی عرصه‌ها ورود پیدا کنیم و با پیروزی در جبهه حق و جهاد سازندگی اخلاص و وحدت را محور قرار دهیم و کشور را جهادی بسازیم و با توجه به اینکه گرفتاری‌های اقتصادی و معیشتی در شأن ملت ایران اسلامی نیست، بنابراین باید تمامی نهاد‌های انقلابی و دولت پای کار باشند. 

اراده بسیجیان برای توسعه اقتصاد مقاومتی
معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در رابطه با نمایشگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی می‌گوید: در پی تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای تحقق اقتصاد مقاومتی، سازمان بسیج مستضعفین توجه خاصی نسبت به این مسئله داشته است و با پرداخت تسهیلات به متقاضیان ایجاد اشتغال خانگی و تولیدات، از فعالان بسیجی حمایت می‌کند تا با اتکا بر منابع داخلی دست به کارآفرینی و تولید بزنند. 
سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی ادامه می‌دهد: باید با فرهنگ‌سازی لازم، اشتغال و تولید پایدار بر مبنای منابع داخلی بدون اتکا بر کالا‌ها و منابع خارجی و نیز استفاده از تولیدات داخلی ایرانی قوی بسازیم. 
به گفته این مسئول، مهم‌ترین مسئله و معضل کشور ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است که باید با اتکا بر توانمندی‌های داخلی و رفع وابستگی به کالا‌های خارجی برای توسعه کمی و کیفی ایران گام برداریم و اقتصاد مقاومتی مؤلفه و بسترساز مهمی برای تحقق این اهداف است. 
سردار نقدی توضیح می‌دهد: نمایشگاه طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی نمایشگاه خوبی است که نشانگر عزم و اراده جدی برادران بسیجی برای توسعه اقتصاد پایدار داخلی است. آن موقعی که گفته می‌شود «اقتصاد» از «دولتی‌بودن» دور شود و به سمت «مردم» برود، همه اذهان متوجه بخش خصوصی به معنای صاحبان سرمایه و ثروت می‌شود، اما این نمایشگاه و امثال این کار‌ها نشان می‌دهد غیر از صاحبان سرمایه، مردمی که عزم و اراده برای تولید دارند نیز می‌توانند با همت، کوشش، علم و دانش، منشأ توسعه بخش غیردولتی اقتصاد باشند. این نکته مهم را باید دستگاه‌های دولتی و مسئولان امر در هر بخشی، مورد توجه قرار دهند و این اقدامات را گسترش دهند. 

اراده و ارادت در نمایشگاه اقتصاد مقاومتی
معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به رویداد ملی «طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی» می‌گوید: آن چیزی که در این نمایشگاه به تصویر کشیده شد، همه‌اش تولید امید بود. آن چیزی که خیلی برای من در تمام غرفه‌های جوانان، خواهران و برادران مشهود بود، موضوع ارادت و اراده بود. 
سردار حسین معروفی می‌گوید: ما امروز در حوزه اقتصاد مقاومتی توجه جدی‌مان باید به اقتصاد خرد باشد، یعنی اقتصاد خانگی و اقتصاد‌های کوچکی که سفره‌های مردم را با هزینه‌های کم مراقبت می‌کنند، این‌ها سفره را حفظ و نگهداری می‌کنند تا پروژه‌های کلان کشور مثل منطقه آزاد، پتروشیمی و کارخانجات انجام شود. وی تصریح می‌کند: اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش ولایت فقیه برای خروج کشور از مشکلات اقتصادی و مقاوم‌کردن خانواده‌هاست. باید در اجرای اقتصاد مقاومتی، ظرفیت‌های بومی را در هر استان دنبال کنیم و مبنای کار در بسیج، مردم و انقلاب اسلامی است و بر همین اساس در هر دولتی، بسیجیان در کنار دولت برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند. 


اقتصاد مقاومتی از ضروریات اقتصاد ملت 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن توضیح درباره اقتصاد مقاومتی و اهمیت و جایگاه آن در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، به تبیین جایگاه طلایه‌داران و پرچمداران این عرصه پرداخته و با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید در گام دوم انقلاب اسلامی در مرحله شکوفایی، بالندگی و ثمردهی قرار بگیرد، می‌گوید: اگر می‌خواهیم بیکاری در کشورمان ریشه‌کن شود، اگر مطالبه‌مان رونق اقتصادی و کاهش تورم است و اگر می‌خواهیم ارزش پول ملی مان افزایش پیدا کند، باید اقتصاد مقاومتی را به صورت گسترده در درون خانواده‌ها و در روستاها، در ابعاد کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، تولید گیاهان دارویی، تولید مواد غذایی و همچنین برنامه‌های مربوط به صنایع تبدیلی و صنایع کوچک و متوسط به رشد و شکوفایی برسانیم.
 سردار غلامرضا سلیمانی با تأکید بر اهمیت حضور بسیجیان و نیرو‌های جهادی در عرصه اقتصاد تصریح می‌کند: مشکلی که وجود دارد، این است که نیرو‌های جهادی، انقلابی و بسیجی به صورت گسترده وارد عرصه‌های تولید و کسب‌وکار نشده‌اند و از این زیرساخت‌های آماده، استفاده لازم را نبرده‌اند. اگر می‌خواهیم بیکاری ریشه‌کن و رونق اقتصادی شکل گیرد، لازمه آن توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از ضروریات اقتصاد امروز ملت ایران است. این مسئول می‌گوید: ایجاد رونق اقتصادی و کاهش تورم و حتی به صفر رساندن تورم جزو مطالبات و خواسته‌های مردم از دولت است و اگر می‌خواهیم ارزش پول ملی ما افزایش یابد، باید در ابعاد مختلف کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، گیاهان دارویی، تولید مواد غذایی و همچنین برنامه‌های صنایع تبدیلی و صنایع کوچک و متوسط به رشد و بالندگی برسیم. 

نیازمند فرهنگ بسیجی هستیم

مهم‌ترین راهکار‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید داخلی، اشتغال‌زایی و اصلاح الگوی مصرف است. 
نماینده ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با عنوان‌کردن مطلب فوق، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی را نمونه‌ای از قدرت نیرو‌های بی‌ادعا می‌داند و می‌گوید: بسیج به هر میزان که در مسئله اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کند، می‌تواند در عملیاتی‌کردن فرامین رهبری و یاری‌رساندن به دولت برای حاکمیت‌بخشیدن به این امر مهم نقش‌آفرین و تأثیرگذار باشد. 
حجت‌الاسلام علی رضایی فضای عمومی امروز جامعه برای حاکم‌کردن اقتصاد مقاومتی را مطلوب می‌داند و ادامه می‌دهد: خوشبختانه دولتمردان در اظهارات‌شان اقبال مناسبی برای تحقق این سیاست‌ها نشان داده‌اند که امیدواریم در عرصه عمل این مهم دیده شود. ارزش و پاداش تلاش در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی برای افزایش تولید و اشتغال کمتر از جهاد با دشمنان اسلام نیست. 
وی با تأکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اولویت‌داربودن اقتصاد مقاومتی و رعایت الزامات آن اظهار می‌کند: اقتصاد مردمی و تولید ملی به شرط بهبودبخشیدن تولیدات ملی از ضروریات و الزامات اقتصاد مقاومتی است. 
نماینده ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ورود بانک‌ها و مؤسسات مالی به عرصه اقتصاد مقاومتی، واگذاری تسهیلات بانکی با کارمزد پایین‌تر را از موارد مهم و الزام اجتناب‌ناپذیر در موضوع اقتصاد مقاومتی بیان کرد. 
حجت‌الاسلام رضایی ضمن قدردانی از تلاش‌های بسیجیان در عمران و آبادانی مناطق محروم می‌گوید: باید توجه داشت که بسیج به کمک ما نیازی ندارد و ما محتاج بسیج و فرهنگ بسیجی در جامعه هستیم چراکه بسیج نشان داد در روز‌های سخت و دشوار انقلاب همیشه کارساز بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار