کد خبر: 1291707
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
رسانه‌های امریکایــی پیش‌بینی کرده‌اند اعمال تعرفه‌ها با خودش رکود اقتصادی به همراه می‌آورد و این موضوع احتمالاً گردشگری را کاهش می‌دهد
احمد محمدتبریزی

جوان آنلاین: تعرفه‌های تجاری ترامپ از ۵ آوریل ۲۰۲۵ آغاز شده است. در مرحله اول تعرفه پایه ۱۰ درصدی روی اکثر واردات به ایالات متحده اعمال شده و از ۹ آوریل ۲۰۲۵، تعرفه‌ها بر واردات از چین به ۱۲۵درصد افزایش یافته است. این افزایش تعرفه‌ها از دو منظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تأثیر خودش را بر صنعت فیلمسازی و سرگرمی امریکا گذاشته است. 
بحث‌های مختلفی پیرامون تأثیر تعرفه‌ها بر صنعت فیلمسازی وجود دارد. برخی تحلیلگران منتظر عواقب درازمدت این تعرفه‌ها هستند و برخی دیگر تأثیرات تعرفه‌ها را در همین فاصله کوتاه بررسی کرده‌اند. در میان تحلیلگران امریکایی نگرانی‌های زیادی بابت عواقب تعرفه‌ها بر جامعه امریکا وجود دارد که تأثیرات سوئی بر صنعت فرهنگ می‌گذارد. 

 افزایش قیمت تجهیزات سینمایی
برای فیلم‌سازان، تعرفه‌ها به معنای افزایش قیمت دوربین‌ها، لنز‌ها و سایر تجهیزات کلیدی است، به‌ویژه اگر این تجهیزات در خارج از کشور تولید یا مونتاژ شده باشد. در حالی که هدف از این تعرفه‌ها افزایش تولید داخلی است، اما در کوتاه‌مدت، افراد شاغل و حرفه‌ای در صنعت فیلم با افزایش هزینه‌ها برای خرید دوربین و تجهیزات تولیدی مواجه شده‌اند. 
شرکت بلک‌مجیک دیزاین قیمت‌های خود را به دلیل تعرفه‌ها به تازگی به‌روزرسانی کرده است. به‌طور خاص، دوربین فیلمبرداری مدل Pyxis ۱۲K شرکت بلک‌مجیک دیزاین با افزایش قابل‌توجهی مواجه شده است. این مدل دوربین با ۱۶۰۰ دلار افزایش، قیمتش از ۵۰۰۰ دلار به ۶۶۰۰ رسیده است. این یکی از بزرگ‌ترین افزایش‌های قیمتی است که تا کنون مشاهده شده و نشان می‌دهد تعرفه‌ها تأثیر مستقیمی بر هزینه تجهیزات سینمایی سطح بالا گذاشته است. در حال حاضر، برخی از خرده‌فروشان ایالات متحده مانند B&H Photo و Adorama هنوز قیمت‌های قدیمی را به روز نکرده‌اند، اما انتظار می‌رود که این قیمت‌ها به‌زودی افزایش یابند، زیرا محموله‌های جدید شامل افزایش تعرفه‌ها می‌شوند و قیمت‌هایشان را بالا خواهد برد. در حالی که شرکت بلک‌مجیک دیزاین قبلاً قیمت‌های خود را افزایش داده است، انتظار می‌رود که برند‌های دیگر مانند سونی، نیکون و پاناسونیک به‌زودی قیمت‌های خود را افزایش دهند. در حال حاضر بسیاری از فروشندگان و مشاوران اقتصادی به فیلمسازان و استودیو‌های فیلمسازی توصیه می‌کنند اگر قصد خرید تجهیزات جدید دارید، الان زمان مناسبی برای خرید است. همچنین سهام شرکت‌های بزرگ رسانه و سرگرمی امریکایی سقوط کرده است. در همین چند روز سهام شرکت‌های بزرگی مثل والت دیزنی ۹ درصد، وارنر برادرز دیسکاوری ۱۳ درصد، لایو نیشن ۶ درصد و روکو ۱۵ درصد کاهش داشته است. 

 احساسات منفی مردم کشور‌های دیگر
گرانی تجهیزات فیلمسازی یک بخش ماجراست. از سوی دیگر اثرات روانی اقدامات ترامپ، بر افکار عمومی مردم جهان تأثیر منفی گذاشته است. مگی سویتک، اقتصاددان و مدیر ارشد تحقیقات در مؤسسه میلکن می‌گوید: «از آنجایی که کشور‌های اروپایی با اثرات اقتصادی تعرفه‌ها و پیامد‌های رویکرد جدید ایالات متحده در درگیری‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند، احساسات پیرامون فیلم‌ها و رسانه‌های امریکایی ممکن است در بین مردم اروپایی تغییر کند.» هنوز خیلی زود است که بگوییم اثرات بلندمدت این تغییرات احساسات ممکن است چه باشد، اما ردیابی داده‌های افکار عمومی برای درک بهتر آنچه ممکن است برای آینده هالیوود وجود داشته باشد، مهم است. اعلامیه ترامپ در مورد تعرفه‌ها دوره‌ای دیگر از آشفتگی را به بازار‌ها تزریق کرده است که احتمالاً در احساسات مصرف‌کننده منعکس می‌شود. این احساسات منفی می‌تواند بر صنعت گردشگری و حضور علاقه‌مندان در مراکز تفریحی اثر هم بگذارد. رسانه‌های امریکایی پیش‌بینی کرده‌اند اعمال تعرفه‌ها با خودش رکود اقتصادی به همراه می‌آورد و این موضوع احتمالاً گردشگری را کاهش می‌دهد که در این صورت پارک‌های دیزنی با کاهش شدید بازدیدکننده روبه‌رو خواهد شد. همچنین سردی روابط با کانادا، می‌تواند سایه سنگینش را بر سر برخی تفریحات بیندازد. مردم کانادا به عنوان یکی از طرفداران صنعت سرگرمی امریکا، شاید از حضور در کنسرت‌های خوانندگان امریکایی صرف‌نظر کنند و پارک‌های تفریحی امریکا دیگر برایشان یک مقصد گردشگری جذاب نباشد. 

 اقدامات متقابل چینی‌ها
چین به عنوان دومین بازار بزرگ سینمایی جهان، پس از جنگ اقتصادی ترامپ، شمشیر را برای فیلم‌های امریکایی از رو کشید. آنها در واکنش به افزایش بی‌سابقه تعرفه‌های امریکا بر کالا‌های چینی، اعلام کردند تعداد فیلم‌های امریکایی مجاز برای اکران در این کشور را کاهش خواهند داد. آن سارنوف، مدیرعامل و رئیس سابق برادران وارنر می‌گوید که بازار چین برای استودیو‌های امریکایی بسیار چالش‌برانگیز شده و مخاطبان چینی، تولیدات داخلی خودشان را در اولویت قرار داده‌اند. بنا به نظر سارنوف، این روندً بر اقتصاد استودیو‌های مستقر در ایالات متحده تأثیر می‌گذارد. 
در حال حاضر، بازار داخلی فیلم چین رونق دارد. امسال فیلم چینی «نژا ۲» تبدیل به تنها فیلم تاریخ شد که در یک بازار داخلی بیش از یک میلیارد دلار فروش کرده و همچنین تنها فیلم غیرهالیوودی است که از مرز ۲ میلیارد دلار فروش جهانی عبور کرده است. 
همچنین چینی‌ها به تازگی تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش همکاری‌های سینمایی با اسپانیا به امضا رسانده‌اند که رسانه‌های چین آن را هشداری به صنعت سینمای امریکا می‌دانند. بر اساس این تفاهم‌نامه، چین و اسپانیا در زمینه‌های مختلف از جمله حضور در جشنواره‌ها، نمایش متقابل فیلم‌ها، تولیدات مشترک، و تبادل نیروی انسانی در حوزه سینما، همکاری‌های عملی خود را گسترش خواهند داد. منابع صنعتی به CNBC گفته‌اند که مسئله اقتصادی مهم‌تر برای هالیوود، تضعیف ارزش دلار به خاطر جنگ اقتصادی کنونی است. وقتی ارزش دلار پایین می‌آید، بازده فروش بین‌المللی افزایش می‌یابد. البته این موضوع با بالا رفتن هزینه‌های تولید و پخش همراه است. با توجه به نوسانات بازار سهام و تصمیمات متغیر تعرفه‌ای، مدیران هالیوود نگران‌اند در نهایت این جنگ تجاری تأثیرات منفی زیادی بر صنعت سرگرمی بگذارد. گری شاپیرو، مدیرعامل انجمن فناوری مصرف‌کننده امریکا، با نگرانی از ادامه وضع موجود در بیانیه‌ای چنین گفته است: «تعرفه‌های جهانی و متقابل گسترده رئیس‌جمهور ترامپ، افزایش گسترده مالیات بر امریکایی‌ها است که تورم را افزایش می‌دهد، مشاغل در خیابان اصلی را از بین می‌برد و ممکن است باعث رکود اقتصادی برای اقتصاد ایالات متحده شود. این تعرفه‌ها قیمت‌های مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد و شرکای تجاری ما را مجبور به تلافی خواهد کرد. امریکایی‌ها به دلیل این تعرفه‌ها فقیرتر خواهند شد.»

برچسب ها: رسانه ، تعرفه ، فیلم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار