کد خبر: 1238472
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
برای آب‌رسانی به بدن و حفظ سلامتی، نوشیدن آب بهترین راهکار است و فرقی هم نمی‌کند آبی که می‌نوشید سرد باشد یا گرم. بعضی از مردم آب گرم را ترجیح می‌دهند و ادعا می‌کنند که نوشیدن آب گرم فواید زیادی دارد.

جوان آنلاین: اهمیت نوشیدن آب گرم از لحاظ ایجاد تناسب اندام و جلوگیری از پیری زودرس در صدر قرار می‌گیرد، به همان اندازه که نوشیدن آب در طول روز تاکید می‌شود هر فردی بایستی هر روز آب گرم نیز بنوشد.

نوشیدن آب گرم روزانه روی سلامتی کل بدن تاثیر می‌گذارد و برای بالا بردن گردش خون نوشیدن آب گرم بسیار مفید است. برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند ۳ تا ۵ لیوان آب گرم در طول روز بسیار مفید است. طبق گفته مقامات بهداشتی، یک فرد می‌تواند حدود ۲ لیتر آب گرم روزانه بنوشد.

عوامل متعددی مانند مصرف غذاهای سرخ‌کرده، روغنی و پرخوری می‌توانند به مشکلات گوارشی منجر شوند. برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب گرم روی معده خالی می‌تواند به تقویت هضم کمک کند.

برای اینکه نوشیدن آب‌ گرم فواید بیشتری داشته باشد و مقداری ویتامین C هم دریافت کنید، می‌توانید مقداری آب‌لیمو به آب گرم اضافه کنید.

فایده نوشیدن آب گرم

جلوگیری از پیری زودرس

این اولین فایده نوشیدن آب گرم برای پوست است. قطعا هیچ کس دوست ندارد چین و چروک و پوست ماتی داشته باشد که اولین زمینه پیری در زندگی است این به خاطر وجود مواد سمی در بدن است که به پوست آسیب می‌رساند آب گرم سموم را از بدن خارج می‌کند و پوست را به خوبی تمیز می‌کند همچنین الاستیسیته پوست را افزایش و سلول‌های پوست را ترمیم می‌کند.
برطرف کردن گرفتگی بینی

یک فنجان آب گرم بخار ایجاد می‌کند. نگه‌ داشتن یک فنجان آب داغ زیر بینی و استنشاق عمیق این بخار ملایم می‌تواند به تخلیه‌ی سینوس‌های مسدودشده و حتی تسکین سردردهای سینوسی کمک کند.

از آن‌جا که سطح داخلی سینوس‌ها و همچنین گلو با غِشاءهای مُخاطی پوشانده شده‌اند، نوشیدن آب‌ گرم باعث گرم شدن این قسمت‌ها می‌شود و می‌تواند به تسکین دردهای ناشی از تجمع مخاط‌ها به ویژه در ناحیه‌ی گلو کمک کند.

پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد یک نوشیدنی گرم مانند چای می‌تواند به تسکین سریع و ماندگار آب‌ریزش بینی، سرفه و گلودرد و همچنین رفع خستگی کمک کند. همچنین در این پژوهش مشخص شد نوشیدنی گرم از همان نوشیدنی در دمای اتاق، مؤثرتر است.

تحریک آنزیم‌های گوارشی

آب گرم با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی، به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند. این آنزیم‌ها مواد غذایی را به قطعات کوچکتر تجزیه کرده و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشند.

بهبود عملکرد دستگاه عصبی

افرادی که به اندازه‌ کافی آب مصرف نمی‌کنند، با اختلالاتی در عملکرد دستگاه عصبی مواجه می‌شوند که روی حالات خُلقی و عملکرد مغز در آن‌ها تأثیرات منفی می‌گذارد. برای پیشگیری از بروز این اختلالات دریافت آب کافی ضروری است و فرقی هم نمی‌کند که آب مورد نیاز بدن را با مصرف آب گرم یا آب سرد تأمین کنید.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد نوشیدن آب علاوه بر اینکه می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی کمک کند، در بهبود حالات خُلقی هم مؤثر است. در این پژوهش از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا فعالیت‌های نسبتاً دشواری انجام دهند و در طول انجام این فعالیت‌ها آب بنوشند. بعد از سنجش‌های انجام‌شده مشخص شد نوشیدن آب هنگام انجام فعالیت‌های دشوار، عملکرد مغز را تقویت می‌کند و اضطراب را کاهش می‌دهد.

سوزاندن چربی و کاهش وزن

نوشیدن آب گرم به کم شدن چربی‌ها کمک می‌کند. عادت کنید هر روز صبح آب گرم بنوشید چون به کاهش وزن کمک می‌کند پس اگر روش‌های مختلف کاهش وزن را امتحان کرده‌اید آب گرم را به لیست اضافه کنید. بهترین زمان نوشیدن آب گرم صبح هنگام بیدار شدن از خواب است. نوشیدن آب گرم صبح‌ها با شکم خالی فعالیت متابولیکی را در بدن افزایش می‌دهد که به سوزاندن کالری‌های زیاد در طول روز کمک می‌کند. وقتی با ترکیبات دیگر مثل لیمو، عسل، دارچین و غیره ترکیب می‌شوند، نتایج فوق العاده‌ای به همراه دارد به خصوص در مورد چربی شکم.

مدیریت استرس

نوشیدن آب گرم می‌تواند به کاهش سطح استرس و آرامش سیستم عصبی کمک کند، که به نوبه خود بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است.

رفع یبوست

کم‌آبی یکی از شایع‌ترین دلایل یبوست است و در بسیاری از موارد، نوشیدن آب راهکار مؤثری برای پیشگیری و رفع یبوست است. آب‌رسانی مناسب به بدن باعث نرم شدن مدفوع می‌شود و به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. نوشیدن آب‌ گرم به صورت منظم می‌تواند به منظم نگه داشتن حرکت‌های روده کمک کند.

بهبود گردش خون

همانند داشتن یک حمام آب گرم، نوشیدن کمی آب گرم برای گردش خون مناسب است. وقتی خون به‌درستی در بدن جریان می‌یابد، در مدیریت میزان فشار خون کمک می‌کند که در نهایت شانس هر نوع اختلالات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. برای افزودن به مزایا، نوشیدن آب گرم شب قبل از خوابیدن به استراحت ذهن کمک می‌کند و خواب خوبی می‌دهد.

سم زدایی بدن

آب گرم به عنوان دفع مسمومیت طبیعی برای بدن عمل می‌کند. نوشیدن آب گرم به بدن در سم زدایی کمک و باعث افزایش دمای بدن می‌شود که منجر به افزایش تعریق می‌شود. وقتی عرق می‌کنید بدن سموم ناخواسته را از طریق منافذ بدن از بین می‌برد. هم چنین منافذ را تمیز و پوست تمیزی می‌دهد.

خواب راحت و آرام

یکی دیگر از فواید نوشیدن آب گرم، کمک به خوابیدن است، تعدادی از مردم قبل از خوابیدن آب گرم می‌نوشند تا راحت تر بخوابند.

کاهش نفخ و گاز معده

نوشیدن آب گرم با شل کردن ماهیچه‌های دستگاه گوارش، به کاهش نفخ و گاز معده کمک می‌کند و از تجمع گاز در روده‌ها جلوگیری می‌نماید.

بهبود جذب مواد مغذی

آب گرم به استخراج موثر مواد مغذی از غذا و جذب آن‌ها در جریان خون کمک کرده و می‌تواند مشکلات گوارشی را کاهش دهد.

چند نکته مهم که باید هنگام نوشیدن آب گرم یا ولرم دقت کنید

    در هنگام نوشیدن آب، به جای ایستادن و نوشیدن آب بنشینید و آب بخورید چون تعادل مایعات بدن را بر هم می زند و به مفاصل و استخوان ها آسیب می رساند.
    آب را یک بار در یک واحد قورت ندهید، جرعه های کوچک بنوشید آن را قورت بدهید نفس بکشید و به سمت دیگری بروید این کار به کاهش وزن کمک می کند.
    نوشیدن آب سرد یا خنک به طور حتم توصیه نمی شود چون به گوارش آسیب می زند و مانع گردش خون به اعضای بدن می شود آب گرم و یا آب هم دمای اتاق بنوشید.
    فقط زمانی آب بنوشید که بدن علامت تشنگی را نشان می‌دهد.
    وقتی بیدار می‌شوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان آب بنوشید تا سموم از بدن خارج شوند .
    می‌توانید برخی مواد را به آب مثل لیمو، دانه رازیانه، نعناع، گلبرگ‌های گل رز و غیره را برای فایده بیشتر اضافه کنید.
    دقت کنید که بیش از حد آب ننوشید.

نبایدهای نوشیدن آب گرم

محدودیت‌های نوشیدن آب گرم چیست و چقدر آب داغ در یک روز باید بنوشید؟

بدون شک نوشیدن آب گرم به شما این فرصت را می‌دهد که به بدن کمک کنید تا به روش‌های زیادی سالم بمانید اما هنوز محدودیت‌هایی برای تعداد لیوان‌های آب و یا مقدار آب وجود دارد که باید بنوشید. در نتیجه موارد زیر را هنگام شروع آب درمانی به یاد داشته باشید.

    از نوشیدن بیش از حد آب داغ خودداری کنید چون ممکن است به بافت های مری آسیب برساند.
    آب داغ بیش از حد می‌تواند به حس چشایی صدمه بزند.
    مواظب دمای آبی که می‌خواهید بنوشید باشید باید به اندازه کافی گرم باشد که گردن و دهان بتواند تحمل کند .
    اگر در مناطق گرم آب و هوایی کار می کنید باید از مصرف آب گرم اجتناب کنید.
    در حالی که ورزش می کنید از نوشیدن آب گرم اجتناب کنید .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار