کد خبر: 1237640
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
با توجه به تحریم‌هایی که ایران در همه زمینه‌ها بالاخص صنعت هوایی با آن روبه‌روست، بر آن شدیم تا یک منبع انرژی استارت قابل حمل و عملیاتی، برای هواپیما‌های ترابری سبک و بالگرد‌ها طراحی و تولید کنیم. با نصب این دستگاه، خلبان دیگر دغدغه تعداد دفعات فرود و استارت مجدد را نخواهد داشت و نیازی به روش نگه داشتن یک موتور، در جزایر و مکان‌هایی غیر از پایگاه هوایی نیست
محمد‌رضا هادیلو

جوان آنلاین: بسیاری از صنایع دنیا به خاطر تخصصی‌بودن در انحصار چند کشور هستند. صنایع‌هوایی و هواپیمایی از جمله آنهاست، اما جوانان ایرانی نشان داده‌اند اگر مورد توجه و حمایت قرار بگیرند، می‌توانند دست به کار‌هایی بزنند که در بیشتر کشور‌ها کسی سعی نمی‌کند حتی به آن‌ها فکر کند. طراحی و ساخت منبع انرژی استارت قابل حمل و عملیاتی، برای هواپیما‌های ترابری سبک و بالگرد‌ها به دست جوانان بسیجی مهر تأییدی بر توانمندی و قدرت ایرانیان است. میثم حاجی که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته الکترونیک است یک ایده را به محصولی ارزشمند تبدیل کرده و حالا معتقد است برای پیشرفت ایران فقط باید جوانان را باور کرد. 


چند سالی است که تولید قطعات هواپیما و تعمیر و رفع عیوب بالگرد‌ها در داخل ایران انجام می‌شود و این نشان از اعتماد به نفس و اراده بالای جوانان و متخصص ایرانی دارد. بر همین اساس یکی از متخصصان رشته الکترونیک دست به تولید قطعه‌ای زده که هنوز هم صنعت هواپیمایی کشور درگیر واردات آن است. 
میثم حاجی متولد ۱۳۶۵ تهران است. او مدرک کارشناسی ارشد رشته الکترونیک دارد و می‌گوید: «با توجه به اینکه حضرت‌آقا به تولید داخل و دانش‌بنیان بودن محصولات تأکید داشتند، اواسط دهه ۸۰ حدود یک‌سال موارد مختلف و زمینه‌های گوناگون را مورد بررسی قرار دادیم تا بدانیم در چه حوزه‌ای ورود کنیم تا نیاز کشور را برطرف کند و هم‌راستا با علاقه و رشته دانشگاهی یعنی الکترونیک باشد. به همین دلیل شرکتی را به نام شرکت فناوری هوشمند راگا در سال ۱۳۸۸ ثبت کردیم. هر چند در آن سال دانشجو بودیم و فعالیت زیادی در این زمینه نداشتیم، اما از سال ۱۳۹۳ به صورت پاره‌وقت کار‌های تحقیقاتی و پروژه‌های کوچک را شروع و در دستور کار قرار دادیم. در نهایت از سال ۱۳۹۷ تاکنون پروژه صنایع پیش‌رو را در دستور کار قرار دادیم و از آن زمان تاکنون محصولات‌مان هم به خوبی شناخته شده و توانسته‌ایم اعتماد خیلی‌ها را جلب کنیم.»
این پژوهشگر عرصه دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: «با توجه به تحریم‌هایی که ایران در همه زمینه‌ها بالاخص صنعت هوایی با آن روبه‌روست، بر آن شدیم تا یک منبع انرژی استارت قابل حمل و عملیاتی، برای هواپیما‌های ترابری سبک و بالگرد‌ها طراحی و تولید کنیم. با نصب این دستگاه، خلبان دیگر دغدغه تعداد دفعات فرود و استارت مجدد را نخواهد داشت و نیازی به روش نگه داشتن یک موتور، در جزایر و مکان‌هایی غیر از پایگاه هوایی نیست. بنابراین عمر عملکردی موتور‌ها افزایش و همچنین کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت. به وسیله این دستگاه و بدون استفاده از باتری داخلی هواپیما یا بالگرد، خلبان به راحتی می‌تواند با هر بار شارژ کامل بیش از ۱۴ متر استارت بزند.»
حاجی با اشاره به اینکه هر کاری با قدم اول و با امکانات کمتر شروع می‌شود و به مرور پیشرفت کرده و توسعه می‌یابد، می‌گوید: «در حالی که شرکت ما کوچک است، اما محصولات ما مورد قبول واقع شده و از آن استقبال خوبی صورت گرفته است. این‌ها باعث می‌شود که کشورمان به خارج از مرز‌ها وابستگی نداشته باشد و کارهای‌مان را با محصولات تولید داخل پیش ببریم.»
متخصص حوزه الکترونیک با تأکید بر اینکه ما نیاز به حمایت‌های مالی کم بهره داریم، تصریح می‌کند: «وام‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته است، دارای سود‌های بالایی حدود ۱۸ تا ۲۴ درصد هستند. حتی شرکت‌های سرمایه‌گذار که پای کار می‌آیند هم سود ۴۰درصدی طلب می‌کنند. ما حساب می‌کنیم که چقدر باید از محصولات‌مان را بفروشیم که هم جوابگوی سود‌ها باشیم و هم درآمدی کسب کنیم. اگر قرار باشد اینقدر سود بدهیم که قیمت محصولات ما با نمونه خارجی و وارداتی تفاوت چندان زیادی نخواهد داشت.»
او درخواست دارد تا مسئولان امر برای فضای کاری چنین فعالیت‌هایی چاره‌ای بیندیشند و می‌گوید: «مثلاً محصولات شرکت ما خاص است و هر جایی نمی‌توانیم کارمان را انجام دهیم. بار‌ها از سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف در شهر ری درخواست و پیگیری کردیم که فضای مناسبی مثل پارک علم و فناوری در اختیارمان بگذارند، اما چنین فضایی نیست. بنابراین ناچاریم برای انجام کارهای‌مان از شهر ری به تهران برویم و این رفت و آمد برایمان دشوار است. خواست دیگر ما این است که محصولات‌مان به ارگان‌هایی که به آن نیاز دارند، معرفی شود تا هم از واردات آن جلوگیری کنند و هم با دید قله‌های بالاتری را ببینند و به واردات این محصولات فکر شود.»
به گفته این بسیجی پژوهشگر تأکید می‌کند: «در این مدت معاونت علمی سپاه سیدالشهدا استان تهران کمک‌های زیادی به ما کرده و حامی مادی و معنوی ما شده است. سال گذشته و امسال نیز معاونت سازندگی سپاه سیدالشهدا از ما حمایت کرده است. پیشنهاد من به آن‌هایی که قصد کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب و کار مؤثر را دارند، این است که پیش از ورود به هر کاری تحقیقات گسترده‌ای در کارشان انجام دهند. برای تولید یک محصول باید هم به خروجی کار فکر کنند و مورد بررسی قرار دهند و هم بازار را بسنجند. از طرفی پشت کار داشتن و عدم دلسردی و حضور در نمایشگاه‌های مختلف نیز اهمیت زیادی دارد تا هم تجربیات سایر کشور‌ها را ببینند و بشنوند و هم بازاریابی کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار