کد خبر: 1237467
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نماینده مجلس در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
دولت سیزدهم به طور ویژه در زمینه توسعه همکاری‌های ایران با کشور‌های مختلف دنیا تلاش کرد و محور و موتور محرکه اصلی توسعه همکاری‌ها و تعاملات بخش انرژی بوده است که نتیجه آن رشد بالای همکاری‌ها و افزایش حداکثری روابط با کشور‌های همسایه بود. از این طریق توانستیم به خنثی‌سازی تحریم‌ها بپردازیم و دشمن را در دستیابی به هدفش که انزوای کشور بود، ناکام بگذاریم

جوان آنلاین: یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: راهبرد شهید رئیسی در زمینه توسعه تعاملات در حوزه‌های نفتی و غیرنفتی با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی و توسعه تجارت انرژی کشور بر پایه بازطراحی سیاست‌های این بخش خود به مسیری نجات‌بخش برای بخش تجارت خارجی ایران تبدیل شد و افزایش فروش نفت و گاز در کنار افزایش درآمد‌های وصولی، سبب شدند به سمت توسعه تجارت خارجی با همسایگان و کشور‌های همسو برویم. 

جعفر پورکبگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در رابطه با سیاست‌های انرژی دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم به طور ویژه در زمینه توسعه همکاری‌های ایران با کشور‌های مختلف دنیا تلاش کرد و محور و موتور محرکه اصلی توسعه همکاری‌ها و تعاملات بخش انرژی بوده است که نتیجه آن رشد بالای همکاری‌ها و افزایش حداکثری روابط با کشور‌های همسایه بود. از این طریق توانستیم به خنثی‌سازی تحریم‌ها بپردازیم و دشمن را در دستیابی به هدفش که انزوای کشور بود، ناکام بگذاریم. افزایش روابط با کشور‌های همسایه زمینه را برای بالابردن سطح روابط اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک ما با همسایگان فراهم کرد. 

وی افزود: به دنبال گسترش روابط با همسایگان، افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشور‌های همسایه رقم خورد. موضوع مهم این است که در تمامی روابطی که با کشور‌های دیگر طی سه سال گذشته برقرار کردیم، اقتدار کشور حفظ شد و بر مبنای حفظ عزت نفس خودمان وارد رابطه سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک با دیگران شدیم. این روند‌ها باید در دولت بعدی نیز سرلوحه کار‌ها باشد. 

پورکبگانی گفت: ارتباط برقرار کردن با دیگران از موضع ضعف یک اشتباه بزرگ استراتژیک است. هرگاه ما منتظر امداد خارجی بوده‌ایم، نتیجه‌ای جز یأس برای‌مان نداشته است، بنابراین رویکرد صحیح همین است که با اتکا بر توان داخلی و دانش‌بنیانی و ارتباط مبتنی بر اقتدار با دیگران کار‌ها را پیش ببریم. 

وی ادامه داد: در شرایط تحریم وصول مطالبات نفت و میعانات گازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود. با استفاده از روش‌های مختلف مانند تهاتر توانستیم مطالبات خود را وصول کنیم و امور کشور را پیش ببریم. نکته مهم این است که تحریم‌کنندگان به هدف خودشان که فلج‌کردن اقتصاد کشور بود، نرسیدند و در عمل تحریم‌ها را بی‌اثر کردیم. 

این نماینده مجلس در پایان افزود: راهبرد شهید رئیسی در زمینه توسعه تعاملات در حوزه‌های نفتی و غیرنفتی با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی و توسعه تجارت انرژی کشور بر پایه بازطراحی سیاست‌های این بخش خود به مسیری نجات‌بخش برای بخش تجارت خارجی ایران تبدیل شد و افزایش فروش نفت و گاز در کنار افزایش درآمد‌های وصولی، سبب شدند به سمت توسعه تجارت خارجی با همسایگان و کشور‌های همسو برویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار