کد خبر: 1239357
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
به دنبال افزایش کم‌سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است. 
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: وزارت نیرو به منظور مدیریت مصرف برق در ایام گرم سال، تمهیداتی را برای تشویق مشترکان خانگی به کار گرفت. در ایامی که روشنایی برخی از اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق خاموش است، تابلو‌های مغازه‌ها که بعضاً چلچراغ هستند، بعد از ساعت ۸، ۹ شب که تعطیلند تا ۵ تا ۶ صبح روشن هستند. چراغ فروشگاه‌های بزرگ، املاکی‌ها، لوسترفروشی‌ها و حتی مجتمع‌های تجاری که تابلو‌های بزرگ‌تری دارند در شبانه‌روز حدود ۹ تا ۱۰ ساعت بیهوده روشن هستند و هیچ سودی برای مردم و حتی صاحبان‌شان ندارند. اکنون که مصرف برق کشور به مرز هشدار رسیده است، خاموش‌کردن حتی یک لامپ می‌تواند بار شبکه را کاهش دهد. 
به دنبال افزایش کم‌سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است. 
در برخی مناطق تهران و سایر شهرستان‌ها با افزایش مصرف، برق خانه‌ها به طور خودکار دو تا سه ساعت قطع می‌شود، هر چند وزیر نیرو همچنان معتقد است، با وجود رکورد‌های افزایشی مصرف، پایداری شبکه سراسری برق حفظ شده است. وزارت نیرو از مشترکان برق خانگی درخواست کرده است، به منظور همراهی در توزیع عادلانه انرژی اکیداً از استفاده از وسایل برقی پرمصرف همچون ماشین لباسشویی، اتو و جارو‌برقی و استفاده از دور تند کولر‌های آبی در ساعات اوج مصرف به ویژه در ساعات ۱۱ تا ۱۷خودداری و در صورت استفاده از کولر‌های گازی و سامانه‌های سرمایشی پرمصرف، دمای سامانه سرماساز را روی عدد ۲۵ یا ۲۴درجه سانتیگراد تنظیم کنند. 
در این ایام گرم بعضاً مشاهده می‌شود روشنایی اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها به منظور کاهش مصرف برق خاموش شده است، اما تابلو‌های مغازه‌ها در ساعاتی از شبانه‌روز که مغازه تعطیل است تا صبح روشن می‌ماند. این وضعیت تنها در شهر‌ها و مراکز استان‌ها نیست، بلکه در روستا‌ها نیز این روال غلط رایج است. به عنوان مثال، در یک روستای کوچک بیش از ۱۰ تا ۲۰ مشاور املاکی وجود دارد، با تابلو‌های بزرگ و پرنور به اصطلاح چلچراغ برای جلب نظر مشتری و تابلوهای‌شان تا صبح روشن می‌ماند. علاوه بر تابلو‌ها دور تا دور سردر مغازه‌ها نیز با لامپ‌های پرنور تزئین شده‌اند. از این دست موارد بسیار دیده می‌شود، اما متأسفانه مشترکان برق خانگی و بازرسان وزارت نیرو نیز به آن توجهی ندارند. شاید روشنایی تابلوی مغازه‌ها برق زیادی مصرف نکند، اما با توجه به این روال غلط و فراگیرشدن آن در سراسر کشور، مشکلاتی را برای شبکه توزیع برق ایجاد می‌کند، به ویژه آنکه به دلیل افزایش دما در کشور، میزان مصرف به شدت بالا رفته است و در برخی از مناطق تهران و سایر شهرستان‌ها و روستا‌ها با افزایش بار شبکه به صورت خودکار برق قطع می‌شود و شهروندان ساعت‌ها در گرما می‌مانند. 

 پاداش برای کاهش مصرف برق 
به گفته سخنگوی صنعت برق، کاهش مصرف برق حتی به میزان یک کیلووات ساعت نیز مشمول دریافت پاداش خواهد شد و این پاداش‌ها بدون در نظر گرفتن میزان کاهش مصرف و تنها با مقایسه با قبض مشابه سال گذشته محاسبه می‌شود. مصطفی رجبی‌مشهدی در گفتگو با برنا، درباره شرایط پاداش کاهش برق اظهار داشت: هر کسی حتی اگر یک کیلووات ساعت کاهش مصرف داشته باشد، آن پاداش را به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می‌کند. این موضوع ربطی به کاهش مصرف ۵درصد یا ۱۰درصد ندارد. با کاهش یک کیلووات ساعت هم می‌توانید مستحق دریافت پاداش شوید. نکته کلیدی این است که هر کسی با خودش سنجیده می‌شود، یعنی با قبض مشابه سال گذشته خود مقایسه می‌شود؛ اگر مصرف برق کاهش پیدا کرده باشد، مشمول دریافت پاداش می‌شود.
رجبی‌مشهدی افزود: در سال گذشته میزان پاداش از قبض بیشتر بود و مشترکان برای دوره بعد بستانکار می‌شدند، اکنون قبض رایگان و میزان بستانکاری تبدیل به امتیاز می‌شود و از طریق امتیاز، مشترک شانس بیشتری در قرعه‌کشی جوایز خواهد داشت. 
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه هیچ محدودیتی در دریافت پاداش وجود ندارد، تصریح کرد: هیچ محدودیتی وجود ندارد، مشترکان می‌توانند پرمصرف باشند ولی با کاهش مصرف برق مستحق دریافت پاداش شوند. 
این مقام مسئول با توضیح درباره نحوه محاسبه پاداش صرفه‌جویی خاطرنشان ساخت: کسی که مصرف برقش کمتر از الگو باشد، نرخ پاداش صرفه‌جویی ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. برای پرمصرف‌ها، کمترین میزان پاداش ۵۰۰تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، این به این معناست که کسانی که مصرف‌شان پایین‌تر از الگو است، چهار برابر امتیاز بیشتری نسبت به کسانی که میزان مصرف‌شان بالای الگو است، دریافت می‌کنند. 

 حفظ پایداری شبکه سراسری برق با وجود رکورد‌های افزایشی مصرف
به گزارش تسنیم، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک با مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور اظهار داشت: وزارت نیرو از شروع به کار دولت سیزدهم، اقدامات جامعی را با هدف رفع ناترازی در صنعت برق در دستور کار قرار داد که از جمله مهم‌ترین این اقدامات افزایش ظرفیت تولید برق به میزان بیش از ۹ هزار مگاوات بود. 
وی ادامه داد: در سایه همکاری و تعامل خوب مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت، وزارت نیرو توانست با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دو بخش توسعه ظرفیت تولید و انتقال برق و نیز مدیریت مصرف اقدامات مؤثری را انجام دهد که نتیجه آن عبور موفق از دو اوج بار مصرف سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود. 
وزیر نیرو با اشاره به اجرای ۱۰۰ اقدام راهبردی برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۱، اجرای ۱۴۰ اقدام راهبردی برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۲ و اجرای ۱۸۰ اقدام راهبردی دیگر برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه انتقال برق، توسعه پست‌ها، رفع محدودیت و مدیریت مصرف از جمله برنامه‌های کلی بود که در سه سال گذشته به صورت جدی دنبال و به تأمین برق پایدار در سراسر کشور منجر شد. 
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با اینکه روز سه‌شنبه تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسید و این میزان تقاضای مصرف در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، اما در سایه اجرای برنامه‌های ازپیش‌طراحی‌شده پایداری شبکه سراسری حفظ شد. محرابیان در همین رابطه تصریح کرد: حدود ٣٣درصد از برق تولیدی کشور که معادل ٣٢ تا ٣٣هزار مگاوات است، از سوی بخش خانگی مصرف می‌شود. این میزان در ساعات اوج بار تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی به ۵۰ درصد می‌رسد که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود، از این رو لازم است در ساعات اوج بار مشترکان خانگی از مصارف غیرضرور اجتناب کنند. 
وی با بیان اینکه ضرورت دارد در روز‌های آینده برنامه‌های تأمین و مدیریت مصرف با جدیت دنبال شود تا مشکلی در تأمین برق مورد نیاز بخش‌های مختلف ایجاد نشود، افزود: بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایعی که نسبت به احداث نیروگاه خودتأمین برق اقدام نکرده‌اند، در اولویت تأمین برق قرار نمی‌گیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار