کد خبر: 1234848
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰
گزارشی از مراسم اختتامیه اردوی جهادی شکوه هجرت
مسئول گروه جهادی ایثار: ما ۲۵ نفر دانشجو به صورت ثابت در گروه هستیم که در هر یک از اردو‌ها جمعی از دوستان‌مان به ما می‌پیوندند و تعدادمان بالا می‌رود. ما معمولاً در شش‌کارگروه فرهنگی (درون‌گروهی و برون‌گروهی)، عمرانی، آموزشی، مشاوره، رسانه و خیریه به وظایف خود متناسب با گام دوم انقلاب عمل می‌کنیم و تاکنون بیش از ۱۷حرکت جهادی و اردوی جهادی از سوی این تیم در قالب‌های گوناگون در مناطق کردمیر، ارا، میاندرود، قاجارخیل، الندان، زرین‌آباد‌سفلی و مدرسه نیاز‌های ویژه اوتیسم رقم خورده است
محمد‌رضا هادیلو

جوان آنلاین: اقدامات گروه‌های جهادی در استان‌های مختلف آنقدر زیاد و چشمگیر است که حالا بسیاری از مسئولان لب به تمجید از آن گشوده‌اند و باور دارند با حضور جهادگران، بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی رفع و نیاز‌های مردم مرتفع می‌شود. مراسم اختتامیه اردو‌های جهادی شکوه هجرت که با برپایی نمایشگاه بزرگ دستاورد‌های جهادگران مازندران در دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل برگزار شد، مشتی از این خروار است. در این مراسم استاندار مازندران تأکید کرد که دولت به دنبال مردمی‌سازی کارهاست و در این مسیر گروه‌های جهادی مسئولیت خطیری بر عهده دارند. فرمانده سپاه کربلا هم از افزایش تعداد دانشجویان جهادگر در اردو‌های مختلف خبر داد که می‌توانند کار‌ها را به صورت تخصصی پیش ببرند. 


چند روز پیش بود که مراسم اختتامیه اردو‌های جهادی شکوه هجرت با برگزاری نمایشگاه بزرگ دستاورد‌های جهادگران در دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل در استان مازندران برگزار شد؛ نمایشگاهی که حضور گروه‌های مختلف جهادی، دانشجویان و کارشناسان جهادگر نشان می‌داد تمام طرح و برنامه‌هایی که به اجرا درآمده‌اند، همگی بر اساس اصول و متد علمی بوده است و باید روی تأثیرات و نتایج آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. 
استاندار مازندران که در مراسم اختتامیه اردو‌های جهادی شکوه هجرت حضور یافته بود، با اشاره به اینکه جهادگران گروه جهادی در مسیری گام برداشتند که قدمگاه شهدا و امام شهدا بوده است، گفت: امروز گروه جهادی پاسبان دین اسلام و همانند شهدا هستند.
یوسف نوری با بیان اینکه جهاد درجه افراد مؤمن خاص است، افزود: جهادگران شهید با جان و مال خود به لقاءالله رسیدند و راه ۱۰۰ ساله را یک روزه طی کردند.
به گفته این مسئول، منویات رهبری که در بیانیه گام دوم یکی از برکات انقلاب را انجام اقدامات اجتماعی و سیاسی برشمرده است، ثابت می‌کند عملکرد گروه‌های جهادی یکی از این اقدامات است. 
استاندار مازندران یادآور شد: گروه‌های جهادی متشکل از جوانان و بسیجیانی بی‌توقع هستند که مطابق ارزش‌های نظام و اسلام گام برمی‌دارند، زیرا گروه جهادی واژه‌ای است که در جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا و به تأسی از قرآن و آموزه اهل بیت (ع) شکل گرفته است.
نوری با اشاره به اینکه جهادگران سپر محکمی در مقابل جهنم هستند، خاطرنشان کرد: دولت، مردمی‌سازی کار‌ها را در اولویت قرار داده است که بخش مهمی از امور را گروه‌های جهادی بر عهده دارند و ارتباط بین مردم و دولت به شمار می‌آیند.

 مشارکت ۷۰دانشگاه در اردو‌های جهادی
در ادامه این مراسم، فرمانده سپاه کربلای مازندران با بیان اینکه اختتامیه اردو‌های جهادی شکوه هجرت، آیین تجلیل از دست‌اندرکاران، سرگروه‌ها و دانشجویان شرکت‌کننده در گروه‌های جهادی است که از سوی بسیج دانشجویان مازندران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شده است، گفت: استقبال خوب دانشجویان از طرح گروه جهادی نشان از درایت بالای آن‌ها و ایمان اعتقاد راسخ‌شان برای کمک به هموطنان و مناطق کم‌برخوردار و محروم دارد. تعداد دانشجویان شرکت‌کننده در اردو‌های جهادی از ۷ هزارو۲۹۵نفرروز به ۱۶هزارو۵۰۰نفرروز رسید که افزایش چشمگیری داشته و مهر تأییدی بر این ادعاست.
سردار سیاوش مسلمی با اشاره به اینکه همکاری دانشگاه‌ها هم بسیار خوب بوده و رشد داشته است، ادامه می‌دهد: در سال۱۴۰۱ تعداد دانشکده و دانشگاه‌هایی که کمک کردند این اعزام‌ها انجام شود ۳۹دانشگاه بود، اما در سال۱۴۰۲ به ۷۰دانشگاه افزایش پیدا کرد و بر اساس گزارش‌ها و درخواست‌ها، امسال هم بر تعداد دانشجویان داوطلب برای حضور در اردو‌ها افزوده خواهد شد.
وی تأکید کرد: این نشان‌دهنده استقبال و حضور دانشجویی در چنین فضای جهادی است و از طرفی پیام بزرگی به همه دنیا ارسال می‌کند که جوانان ما جوانانی انقلابی و در مسیر شهدا وهمواره پشت این انقلاب هستند.
به گفته فرمانده سپاه کربلا، این ظرفیت جوانان سرمایه بزرگ انقلاب اسلامی است که روزی مدیران و مسئولان جامعه اسلامی خواهند بود.

 کار پژوهش و مطالعات مقدم بر پیشگیری و درمان 
بسیج دانشجویی استان مازندران را باید یکی از فعال‌ترین تیم‌های بسیج در این منطقه در نظر داشت؛ جمعی از دانشجویان که با برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های جامع و کارشناسانه، تاکنون اقدامات خوبی داشته و تحولات چشمگیری را رقم زده‌اند. 
در مراسم اختتامیه اردو‌های جهادی شکوه هجرت، نمایشگاهی از دستاورد‌های جهادگران نیز برپا شده بود که کارگروه جهادی دامپزشکی بسیج دانشجویی استان مازندران نیز یکی از این غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه بود. 
آن‌ها به گفته خودشان، در شاخه دیگری در حوزه جهاد تبیین گام برداشته و هر آنچه را مقام معظم رهبری می‌فرمایند، چراغ راه خود قرار می‌دهند. 
این گروه که متشکل از هفت نفر از دانشجویان رشته دکترای عمومی دامپزشکی هستند، از سال ۱۳۹۹ کار خود را آغاز و تاکنون خدماتی ارزنده ارائه کرده‌اند. 
علیرضا محسنی، سرگروه این تیم جهادی است و با تأکید بر اینکه دانشجویان طلایه‌داران پیشرفت و تغییر و تحول در کشور هستند، گفت: با وجودی که هسته اصلی تشکیل‌دهنده این گروه هفت نفر هستند، اما هر بار شاهد استقبال دانشجویان و اضافه‌شدن نفرات بیشتری به گروه هستیم.
وی واکسیناسیون دام، درمان و آموزش علم دامداری به دامداران را از جمله اقدامات این گروه جهادی برشمرد و ادامه داد: جامعه هدف ما هزار جریب بهشهر، سوادکوه شمالی، لفور و مناطق کم‌برخوردار است.
این دانشجوی جهادگر با اشاره به اینکه کار مطالعاتی و پژوهشی مقدم بر پیشگیری و درمان است، یادآور شد: تاکنون هشت روستا تحت پوشش قرار داده شده است که ۹۰درصد کار اجرایی دولت در حوزه دامپزشکی را بر عهده گرفته‌ایم.
وی افزود: من معتقدم در اردو‌های جهادی قبل از هر چیز به خودسازی می‌رسیم. گروه جهادی این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که دروس تئوری را به صورت عملی تجربه کنند.

 جهاد تبیین در قالب اشاعه فرهنگ قرآنی
در این مراسم باشکوه و نمایشگاه جهادی، کارگروه جهادی بسیج دانشگاه علوم قرآنی پایگاه شهید مطهری آمل نیز یکی دیگر از غرفه‌داران بود که جهاد تبیین را در لوای آموزه‌های قرآنی بر عهده دارد. 
هانیه زکریازاده که سرگروهی این تیم جهادی را بر عهده دارد، با بیان اینکه مناطق تحت پوشش ما مناطق کم‌برخوردار است که به شکل اردوی جهادی خدمات فرهنگی ارائه می‌دهیم، گفت: قصه‌گویی، بازی قرآنی، کلاس‌های حفظ و قرائت و تواشیح برای کودکان مناطق کم‌برخوردار از جمله این اقدامات است.
وی یادآور شد: برگزاری کلاس تقویتی ریاضی و زبان و اشاعه فرهنگ قرآنی به نسل جدید به خصوص کودکان از جمله برنامه‌های این گروه طی دو سال فعالیت است.


فعالیــت در ۱۸مدرسه مناطق کم‌برخوردار 
گروه جهادی ایثار یک گروه ۲۵نفره متشکل از دانشجو معلمان پردیس فاطمه‌الزهرا (س) ساری هستند که طبق منویات رهبری از سال۱۳۹۹ در مسیر جهاد تبیین گام برمی‌دارند. مسئول این گروه جهادی که یکی از بانوان بسیجی است در مورد اعضا و دوستانش در گروه ایثار گفت: ما ۲۵ نفر دانشجو به صورت ثابت در گروه هستیم که در هر یک از اردو‌ها جمعی از دوستان‌مان به ما می‌پیوندند و تعدادمان بالا می‌رود. ما معمولاً در شش کارگروه فرهنگی (درون‌گروهی و برون‌گروهی)، عمرانی، آموزشی، مشاوره، رسانه و خیریه به وظایف خود متناسب با گام دوم انقلاب عمل می‌کنیم. زهرا صالحی با اشاره به اینکه از سال۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ بیش از ۱۷حرکت جهادی و اردوی جهادی از سوی این تیم در قالب‌های گوناگون ودر مناطق کردمیر، ارا، میاندرود، قاجارخیل، الندان، زرین‌آباد سفلی و مدرسه نیاز‌های ویژه اوتیسم رقم خورده است، ادامه داد: بازسازی مدارس، آموزش و تعلیم و تربیت کودکان با حضور در مناطق کم‌برخوردار در قالب اردو‌های جهادی چندروزه از جمله اقدامات ماست. مسئول تیم جهادی ایثار تصریح کرد: مسئله‌شناسی، نقد و بررسی و بازخورد اقدامات جهادی را بعد از انجام کار برای ارتقای سطح کمی و کیفی عملکرد گروه در دستور کار قرار داریم. صالحی با اشاره به اینکه دانشجویان مهارت کارورزی را قبل از شروع دروس کارورزی در گروه جهادی آموزش می‌بینند، یادآور شد: گذشته از بازخورد خوب اقدامات جهادی این اقدام گروه کسب تجربه از پیاده‌کردن دروس تئوری به عملی است. وی با اشاره به اینکه طی این مدت ۱۸مدرسه را تحت پوشش قرار داده‌ایم، افزود: نحوه برقراری ارتباط صحیح با دانش‌آموزان و والدین و کسب تجربه و راهکار در بررسی مسائل و مشکلاتی که ممکن بود در آینده در حوزه کاری با آن برخورد داشته باشیم از امتیازات این گروه جهادی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار