کد خبر: 1234038
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
طبق تازه‌ترین آمار تاکنون ساترا به حدود ۵۰۰ پلتفرم صوت و تصویر فراگیر مجوز داده و قطعا در آینده مجوز‌های بیشتری هم اعطا خواهد کرد و مشخص نیست چه تدبیری برای مدیریت، تامین و تولید محتوای این پلتفرم‌ها اندیشیده شده است.
احمد محمدتبریزی

جوان آنلاین: از نکات عجیب در برخورد مدیران فرهنگی با فناوری و مسائل نو و جدید، نگاهی هیجان‌زده و به دور از واقع‌بینی به موضوع است. همین نگاه غیرواقع‌گرایانه و نبود دوراندیشی لازم در آینده مسبب وضعیت درهم و نامساعدی می‌شود که برای هیچ کسی مطلوب نیست.

نمونه اخیر این نگاه هیجانی را باید در وضعیت مدیریت پلتفرم‌های نمایش خانگی جست وجو کرد. مسئولان فرهنگی که گویا هنوز از اهمیتِ وجود پلتفرم‌ها در بحث تامین اوقات فراغت و سرگرمی‌سازی مردم به طور کامل آگاهی ندارند، به کمیت بیشتر از کیفیت اهمیت می‌دهند و جای تولید محتوای مناسب و درخور، دلخوش به عدد و رقم‌ها شده‌اند.

طبق تازه‌ترین آمار تاکنون ساترا به حدود ۵۰۰ پلتفرم صوت و تصویر فراگیر مجوز داده و قطعا در آینده مجوز‌های بیشتری هم اعطا خواهد کرد و مشخص نیست چه تدبیری برای مدیریت، تامین و تولید محتوای این پلتفرم‌ها اندیشیده شده است.

مدیران ساترا بقدری درگیر مجوز دادن‌های پیاپی و بی قاعده هستند که حتی برای نام پلتفرم‌ها دقت و توجه لازم را ندارند. مثل همین مورد اخیر که یکی از پلتفرم‌ها، با سواستفاده از نام یکی از پلتفرم‌های معروف و ارسال پیامک‌های گروهی به مردم، در حال جذب مشترک برای خودش است.

وقتی اعطای مجوز به پلتفرم‌ها انقدر زیاد باشد به تبع آن دقت و وسواس لازم را بررسی موارد اصلی‌تر کم می‌شود. ادامه این روند قطعا صنعت شبکه نمایش خانگی را دچار خسران و ضرر خواهد کرد.

مدیران ساترا با دلایلی مثل افزایش رقابت در حال دادن مجوز هستند، ولی از این نکته مهم غافل شده‌اند که در آینده مدیریت این تعداد پلتفرم کار راحتی نخواهد بود. همین حالا افراد زیادی مجوز پلتفرم صوت و تصویر را از ساترا دریافت کرده‌اند، ولی نه به لحاظ توان مالی و نه به لحاظ تولید محتوا، امکان و ظرفیت لازم جهت شروع فعالیت‌شان را ندارند. ساترا باید تغییر و بازبینی اساسی در شاخصه‌های اعطای مجوز داشته باشد و با کمی سخت‌گیری سروسامانی به این اوضاع آشفته شد.

مشابه همین اتفاق سال‌ها پیش در زمینه دادن مجوز به پایگاه‌های خبری رخ داد. آن زمان، چون بحث اینترنت و راه انداختن سایت، کاری تازه و هیجان‌انگیز بود، بسیاری را به گرفتن مجوز و داشتن سایت خبری ترغیب کرد. مدیران فرهنگی نیز که معمولا نگاهی کمیت‌گرا به مسائل دارند، بالا رفتن آمار مجوز‌ها را امری خوب و رو به جلو تلقی کردند و به بیشتر درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دادند.

اما پس از گذشت مدتی وقتی تعداد مجوز‌ها بالا رفت و با تعدادی سایت خبری بامحتوای ضعیف روبه‌رو شدند، فهمیدند باید در زمینه اعطای مجوز سخت‌گیری می‌کردند.

حالا امروز به نسبت گذشته زدن سایت از مد افتاده و پلتفرم‌ها، مدیای جدید برای جذب مخاطب هستند. استقبال مردم از پلتفرم‌ها قطعا خیلی‌ها را مشتاق گرفتن مجوز می‌کند، ولی مدیران ساترا باید سخت‌گیری‌های لازم را در این زمینه به عمل بیاورند.

نکته بعدی اینجاست که مگر کشورمان تا چه اندازه ظرفیت تولید فیلم و سریال دارد که برایش این همه پلتفرم زده شود. در سال گذشته ۲۲ سریال از پلتفرم‌های فعال شبکه نمایش خانگی پخش شد و سینما‌ها هم ۵۶ فیلم اکران کردند که جمع‌شان به ۱۰۰ اثر هم نمی‌رسد.

در شرایط فعلی هزینه تولید فیلم و سریال بسیار بالاست و مدیران ساترا باید قبل از هر چیز به این مورد توجه کنند کسی که مجوز می‌گیرد امکان ساخت یک قسمت از یک سریال را دارد یا نه؟ یا از آن مهمتر به مناسبات مالی این پلتفرم‌ها توجه کند که درگیر فساد و مسائل شبهه‌دار مالی نشوند.

همین الان اگر در کشورمان ۱۰ پلتفرم خوب و باکیفیت داشته باشیم خیلی بهتر از بودن ۵۰ پلفترم ضعیف است. نمونه اخیر سواستفاده از نام پلتفرم مطرح در نمایش خانگی به خوبی نشان داد هرچقدر در زمینه مجوز‌ها ساده‌انگاری صورت بگیرد، بروز حاشیه و مدیریت کردن آن سخت خواهد شد. 

 

برچسب ها: نمایش خانگی ، ساترا ، مجوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار