کد خبر: 1233102
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
سلسله گزارش‌های «جوان» درباره عملکرد اقتصادی ۱۰۰۰ روزه دولت شهید رئیسی| ۷
طی هزار روز اخیر بیش از ۶۰ درصد از کل حجم گاز‌های همراه سوزانده شده در کشور در دولت شهید رئیسی جمع‌آوری شدند که به معنای جلوگیری از هدررفت معادل ۳۰ میلیون مترمکعب گاز است که اگر همه این گاز جمع‌آوری شده به صادرات گاز منجر شود، درآمدی معادل ۲/۵ میلیارد دلار برای کشور خواهد داشت
سید علی موسوی

جوان آنلاین: دولت سیزدهم اقدامات مهمی در جهت حل معضل هدررفت بالای انرژی در کشور و افزایش بهره‌وری در تولید و مصرف انرژی در راستای جلوگیری از اتلاف انرژی انجام داده است. دولت شهید رئیسی، کاهش هدررفت انرژی را یک اولویت راهبردی برای خود قرار داده و اقدامات قاطعی را با هدف افزایش بهره‌وری انرژی و بهره‌برداری بهینه از منابع انرژی ایران انجام داده است. این ابتکارات بر حوزه‌های کلیدی مانند جمع‌آوری گاز فلر و بهبود بهره‌وری انرژی در سراسر زنجیره ارزش نفت و گاز متمرکز شد و در نهایت منجر به کاهش هدررفت روزانه ۳۰ میلیون مترمکعبی گاز‌های فلر و انتقال روزانه فرآورده‌های نفتی با هزار کیلومتر خطوط لوله بهره‌برداری شده است. 
 
دولت سیزدهم علاوه بر تمرکز بر توسعه تجارت نفت و گاز، اقدامات راهبردی را نیز برای جلوگیری از هدررفت انرژی در داخل کشور و افزایش بهره‌وری انجام داده و دولت سیزدهم تأکید زیادی بر بهره‌وری انرژی در مصرف انرژی داشته است. 
یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته، سرمایه‌گذاری در جلوگیری از افت فشار پارس‌جنوبی و حفظ و نگهداشت تولید، رشد تولید نفت و گاز، کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های موجود و افزایش فرآورش گاز در پالایشگاه‌های گازی از موارد کلیدی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت در دولت سیزدهم بوده است. به نحوی که در پارس جنوبی امروز نسبت به شروع دولت سیزدهم ۵۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتری تولید می‌شود. در طی دولت سیزدهم در صنعت نفت و گاز شاهد رشد ۷/۱۶ درصدی نرخ رشد بهره‌وری در این صنعت بودیم که نشان از این دارد که رشد بهره‌وری در کل اقتصاد ایران با پیشرانی و محوریت بخش نفت و گاز انجام پذیرفته است. از طرف دیگر توجه ویژه به کاهش هزینه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی با هزار کیلومتر خط لوله انتقال و همچنین برنامه‌ریزی برای پایان دادن به سوزاندن گاز‌های فلر از جمله اقدامات راهبردی در جهت کاهش هدررفت انرژی در داخل بوده است. مسئله انتقال و با مصرف ثابت فرآورده‌های نفتی در نقاط مختلف کشور با استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای، علاوه بر هزینه بسیار بالا انتقال این فرآورده‌ها، موجب هدررفت و همچنین ایجاد خطراتی نظیر تصادفات جاده‌ای به همراه داشته است، اما دولت سیزدهم با توجه به رویکرد افزایش بهره‌وری در زنجیره ارزش تولید و مصرف نفت و گاز کشور به سمت ایجاد خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی رفته است و با بهره‌برداری از هزار کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، هزینه‌های انتقال ثابت و روزانه این فرآورده‌ها را به شدت کاهش داده و امنیت انرژی را تضمین کرده است. رویکرد مهم دیگر دولت سیزدهم در جمع‌آوری گاز‌های فلر به منظور افزایش ظرفیت عرضه گاز و کاهش هدررفت گاز است که دولت سیزدهم برای کاهش گاز‌های فلر به صفر تا پایان ۱۴۰۴ برنامه ریزی کرده است. گاز‌های فلر گاز‌های غیرقابل استخراج از میادین نفتی و پالایشگاه‌های گاز هستند که سوزانده می‌شوند و حجم تقریبی سوزاندن این گاز‌ها معادل ۵۰ میلیون متر مکعب است که این رقم در صورت جمع‌آوری و صادرات گاز، تجارت گازی ایران را دو برابر خواهد کرد. در دولت سیزدهم حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز‌های فلر جمع‌آوری شده است. در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰ میلیون مترمکعب در روز و در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰ میلیون مترمکعب در روز سوزاندن گاز‌های همراه کاهش یافته، بدین ترتیب توانستیم در طی دولت سیزدهم بیش از نیمی از هدررفت گاز‌های همراه را پایان دهیم و با سرمایه‌گذاری انجام شده در دولت سیزدهم و قرارداد‌های نهایی شده در پایان ۱۴۰۴ شاهد جشن خاموشی تمامی گاز‌های فلر خواهیم بود که همه این اقدامات و راهبرد‌ها به پشتوانه توجه ویژه دولت شهید رئیسی و مسئولان حوزه نفت و گاز این دولت به مسئله افزایش بهره‌وری بوده است. 
دولت سیزدهم اقدامات مهمی در جهت حل معضل هدررفت بالای انرژی در کشور و افزایش بهره‌وری در تولید و مصرف انرژی در راستای جلوگیری از اتلاف انرژی انجام و کاهش هدررفت انرژی را یک اولویت راهبردی قرار داده است. دولت اقدامات قاطعی را با هدف افزایش بهره‌وری انرژی و بهره برداری بهینه از منابع انرژی ایران انجام داده است. این اقدامات بر حوزه‌های کلیدی مانند کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی، جمع‌آوری گاز فلر و بهبود بهره‌وری انرژی در سراسر زنجیره ارزش نفت و گاز متمرکز و در نهایت منجر به کاهش هدررفت ۳۰ میلیون مترمکعبی گاز‌های فلر و انتقال روزانه فرآورده‌های نفتی با هزار کیلومتر خطوط لوله بهره‌برداری شده است. 
 کاهش هدررفت انرژی در کشور بسترساز جمع‌آوری ۱۰ برابری گاز‌های همراه شد
اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم درخصوص سیاست‌هایی که در دولت سیزدهم در حوزه انرژی به اجرا گذاشته شد به «جوان» می‌گوید: متأسفانه دولت قبلی نتوانست انتظارات مردم را در حوزه‌های مختلف برآورده کند، اما دولت شهید رئیسی با کمک مجلس یازدهم در حوزه‌های مختلف به پشتوانه تلاش جهادی و سیاست اتکا به خود دستاورد‌های خوبی کسب کرد. 
وی ادامه می‌دهد: اقدامات بزرگی طی سه سال گذشته در کشور انجام شد. بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، در زمان قانونی ما هم مصوبه‌ای در مجلس یازدهم داشتیم و از این قرارداد خارج شدیم. دولت سیزدهم نیز با این موضوع موافقت و به این روند عمل کرد. در حالی که دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی به خروج از برجام با وجود عهدشکنی طرف امریکایی اعتقاد نداشت. 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: با یک عزم جهادی توانستیم صادرات نفت کشور را از ۳۰۰ هزار بشکه در روز که وزیر نفت وقت اعلام می‌کرد نمی‌توانیم پولش را به کشور برگردانیم به یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز برسانیم. 
کوثری می‌گوید: در زمینه تولید گاز نیز اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام و تولید چند برابر شد. بنابراین، دولت شهید رئیسی بسیار فعال در حوزه‌های مختلف ورود کرد و امور را پیش برد. 
وی ادامه می‌دهد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در هماهنگی کامل با یکدیگر توانستند در شرایط تحریم امور را پیش ببرند و به فروش نفت و گاز کشور مبادرت کنند. به ویژه عملکرد جهادی شخص شهید رئیسی، وزیر امور خارجه فقید و وزیر نفت در این امر قابل توجه بود. 
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشور نیز به ما کمک کرد که از گلوگاه‌ها عبور کنیم و به حل مشکلات بپردازیم. تمامی این تلاش‌ها باعث شد که موفقیت‌های چشمگیری را در دولت سیزدهم کسب کنیم. 
کوثری می‌گوید: شهید رئیسی به توانمندی داخلی اعتقاد داشت و معتقد بود که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی می‌توانیم نیاز‌های خود را رفع کنیم و از وابستگی به دیگران خلاص شویم. رئیس‌جمهور شهید این رویکرد را به وزرا القا می‌کردند و در نهایت بدنه دولت نیز معتقد می‌شدند که توانمندی در داخل کشور وجود دارد و باید از آن‌ها بهره ببریم. 
وی ادامه می‌دهد: اعتقاد شهید رئیسی این بود که وقتی به متخصصان و نخبگان داخلی اعتماد می‌کنیم بستر را برای فعالیت آن‌ها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم، استعداد آن‌ها نیز در این بستر مناسب شکوفا می‌شود و نیاز‌های کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی رفع می‌شود. 
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: قطعاً دستاورد‌هایی همچون صدور کاتالیست به روسیه، افزایش ۱۰ برابری جمع‌آوری گاز‌های همراه و افزایش ۵/۴ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بر اثر رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر اتکا به خود و خودباوری به دست آمد. 
کوثری می‌گوید: یکی از ویژگی‌های شهید رئیسی این بود که شخصاً در موضوعات مختلف وارد عمل می‌شدند و سرکشی میدانی داشتند که همین امر زمینه را برای کم کاری مسئولان از بین می‌برد. وقتی مدیران و بدنه دولت می‌دیدند که شخص رئیس‌جمهور تا این حد به صورت جهادی در حال کار است، نمی‌توانستند کم کاری کنند. 

 بسترساز افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشور‌های همسایه
نادرقلی ابراهیمی، عضو مجلس دوازدهم با اشاره به این موضوع که در دولت سیزدهم طی سه سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه ورود فناوری و دانش به حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز انجام شده است به «جوان» می‌گوید: یکی از موفقیت‌هایی که در دولت شهید رئیسی با اتکا به توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور به دست آمد، جمع‌آوری گاز‌های سرچاهی و گاز‌های دودکش‌های پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بود. از این طریق، بخش اعظمی از نیاز کشور به انرژی تأمین شد. در عین حال، آلایندگی ناشی از سوختن گاز‌های همراه به حداقل رسید. 
وی ادامه می‌دهد: افزایش فروش نفت خام کشور به میزان ۴۰۰ درصد و بالا بردن سطح تولید تا ۶۳ درصد در دولت شهید رئیسی، نشان دهنده درایت دولت سیزدهم بود. طی سه سال گذشته توانستیم در سایه سیاستگذاری‌های صحیح به رغم تمام مشکلاتی که تحریم ایجاد کرده بود به افزایش تولید و صادرات نفت خام مبادرت کنیم. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز، توجه ویژه بر جلوگیری از هدررفت گاز در سرتاسر زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و به خصوص کاهش اتلاف گاز‌های همراه بوده که در دولت شهید رئیسی، جمع‌آوری گاز‌های همراه ۱۰ برابر شده است که در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات گاز جمع‌آوری شده یک موفقیت بزرگ در جهت توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در دولت شهید رئیسی محسوب می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: یکی از بهترین فرصت‌هایی که پیش روی ما قرار دارد، این است که ۱۵ کشور در همسایگی ما قرار دارند. این کشور‌ها در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور یک فرصت استثنایی برای تعامل به حساب می‌آیند. از طریق کاهش هدررفت گاز در بخش جلوگیری از سوختن گاز‌های همراه و جمع‌آوری و جداسازی آن توانستیم افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشور‌های همسایه داشته باشیم که این رویکرد راهبردی در افزایش بهره‌وری و جلوگیری از هدررفت انرژی در دولت بعدی نیز استمرار داشته باشد و ما را به منافع حداکثری برساند. 

 جمع‌آوری بیش از ۶۰ درصد گاز‌های همراه سوزانده شده در دولت سیزدهم 
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در مورد اقدامات دولت شهید رئیسی در زمینه کاهش هدررفت در زنجیره ارزش تولید تا مصرف انرژی و به خصوص گاز به «جوان» می‌گوید: دولت رشد تولید نفت و گاز و همچنین بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های موجود و افزایش ظرفیت تولید گاز در پالایشگاه‌های گاز را در اولویت قرار داده است. این سرمایه‌گذاری‌های هدفمند نتایج ملموسی به همراه داشته است و دولت از افزایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از میدان پارس جنوبی نسبت به ابتدای کار دولت سیزدهم خبر داد. این تمرکز استراتژیک بر جلوگیری از هدررفت گاز و همچنین افزایش بهره‌وری تولید گاز در میدان گازی مشترک پارس جنوبی بر بهره‌وری کل اقتصاد ایران نیز تأثیر به سزایی داشته است. در دوره دولت سیزدهم، نرخ رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز شاهد افزایش چشمگیر ۷/۱۶ درصدی بوده که نشان‌دهنده نقش محوری این بخش در افزایش بهره‌وری اقتصادی در سراسر کشور است. 
وی در ادامه با اشاره به رویکرد راهبردی دولت سیزدهم در زمینه کاهش سوزاندن گاز‌های مشعل اظهار می‌کند: یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی استراتژی دولت سیزدهم در بحث بهینه‌سازی انرژی، تمرکز بر جمع آوری و همچنین کاهش سوزاندن گاز‌های مشعل است. گاز‌های مشعل گاز‌های غیر قابل استخراج از میادین نفتی و پالایشگاه‌های گاز هستند که معمولاً سوزانده می‌شوند و منجر به اتلاف انرژی قابل توجهی می‌شوند. 
جامع در پایان می‌افزاید: با رویکرد دولت سیزدهم در طی هزار روز اخیر بیش از ۶۰ درصد از کل حجم گاز‌های همراه سوزانده شده در کشور در دولت شهید رئیسی جمع‌آوری شدند که به معنای جلوگیری از هدررفت معادل ۳۰ میلیون مترمکعب گاز است که اگر همه این گاز جمع‌آوری شده به صادرات گاز منجر شود، درآمدی معادل ۵/۲ میلیارد دلار برای کشور خواهد داشت که همه این اقدامات به پشتوانه تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر مسیر کاهش هدررفت گاز و دیگر فرآورده‌های گازی و نفتی به وقوع پیوسته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار