کد خبر: 1192399
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
از آغاز نبرد طوفان الاقصی و انتشار بی‌وقفه اخبار کشتار غیرنظامیان فلسطینی، جهانیان اگرچه انتظار نداشتند مجامع جهانی در راستای توقف کشتار، اقدام مؤثری صورت دهند، اما واکنشی تصنعی را در حمایت از زنان و کودکان بی‌پناه فلسطینی بعید نمی‌دانستند
جوان آنلاین: امریکا نه تنها در شورای امنیت دوستان خودش را واداشت تا با بهانه‌تراشی، به پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه رأی منفی بدهند، بلکه به‌رغم اذعان یکی از مقامات به ناتوانی در کنترل توأمان جنگ اوکراین و جنگ غزه، با تحرکاتی از جمله اعزام نیرو به منطقه و تحت فشار گذاشتن مصر و اردن برای پذیرش آوارگان، نشان داد که هیچ خط قرمز ظاهری در دفاع از غیرنظامیان فلسطینی ندارد. 
 
از آغاز نبرد طوفان الاقصی و انتشار بی‌وقفه اخبار کشتار غیرنظامیان فلسطینی، جهانیان اگرچه انتظار نداشتند مجامع جهانی در راستای توقف کشتار، اقدام مؤثری صورت دهند، اما واکنشی تصنعی را در حمایت از زنان و کودکان بی‌پناه فلسطینی بعید نمی‌دانستند. با این حال، وقایع دوشنبه شب در شورای امنیت حاکی از این بود که امریکا و هم‌پیمانانش، حتی قصد ندارند در این زمینه حفظ ظاهر کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده روسیه مبنی بر آتش‌بس فوری و بشردوستانه در نوار غزه را به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرای لازم، رد کرد. روسیه، امارات متحده عربی، گابن و موزامبیک به این قطعنامه رأی مثبت و امریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن به آن رأی منفی دادند. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد که کشورش موضع هیچ‌یک از اعضا را که از پیش‌نویس قطعنامه بشردوستانه روسیه حمایت نکردند، درک نمی‌کند و گفت: «ما معتقدیم که رأی اعضای شورای امنیت امروز بسیار مهم است و به وضوح نشان داد که چه کسی در واقع خواستار آتش‌بس فوری و پایان دادن به بمباران بی‌رویه نوار غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه بی‌قید و شرط است و چه کسی سرسختانه به مانع‌تراشی پیام وحدت‌بخش شورا و دنبال کردن اهداف سیاسی خودخواهانه ادامه می‌دهد.» این مقام روس از اینکه شورا بار دیگر خود را گروگان آرمان‌های خودخواهانه بلوکی از هیئت‌های غربی می‌بیند، اظهار تأسف کرد. لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در شورای امنیت، موضع‌گیری درباره حماس را بهانه رأی منفی واشینگتن دانست و گفت: «حماس رعب و وحشت را در اسرائیل به راه انداخت و باعث بحران انسانی در غزه شد. حماس از حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت حمایت نمی‌کند. ما باید برای مجازات حماس در خصوص اقداماتش علیه اسرائیل با هم تلاش کنیم. امریکا به اسرائیل بر ضرورت حفاظت از جان افراد مطابق با قوانین بین‌المللی تأکید کرده است.» باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در شورای امنیت نیز در اظهاراتی مشابه گفت: «ما برای مقابله با وخامت شرایط انسانی در غزه تلاش می‌کنیم. ما نمی‌توانیم از قطعنامه‌ای حمایت کنیم که اقدامات جنبش حماس را محکوم نکند.» نماینده ژاپن در سازمان ملل هم مدعی شد: «ما به پیش‌نویس قطعنامه روسیه رأی منفی دادیم زیرا به آنچه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌گذرد پایان نمی‌دهد.» البته آنچه را نمایندگان واشینگتن، لندن و توکیو گفتند، گلعاد آردان، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در قالب خلع سلاح حماس و قرار دادن این گروه در فهرست ترور تکمیل کرد: «جنگ به محض اینکه حماس سلاحش را زمین بگذارد و همه گروگان‌ها را آزاد کند، خاتمه خواهد یافت. قبل از هرگونه دعوت به کمک، آرامش و حفظ خویشتنداری حماس را باید در لیست ترور قرار داد و از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرد.»
 پذیرش آوارگان، خط قرمز اردن 
در شرایطی که مردم امریکا در شهر‌های مختلف این کشور در حمایت از حماس به خیابان‌ها آمده‌اند، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برنامه سفر به تل‌آویو را تدارک دیده است. کاخ سفید با انتشار دو بیانیه جداگانه، توضیحاتی درباره رایزنی تلفنی رئیس‌جمهور امریکا با السیسی و همچنین برنامه بایدن برای سفر به منطقه ارائه داد. او امروز به فلسطین اشغالی سفر می‌کند و بعد از این سفر به پایتخت اردن رفته و با پادشاه این کشور، رئیس‌جمهور مصر و رئیس تشکیلات خودگردان دیدار خواهد کرد. امریکایی‌ها نه تنها در عرصه دیپلماسی علناً از تل‌آویو جانبداری می‌کنند بلکه شبکه خبری سی. ان. ان از اعزام تفنگداران نیروی دریایی این کشور خبر داده است. این گروه از نیروی واکنش سریع، متشکل از ۲ هزار تفنگدار دریایی امریکا، به دو ناو هواپیمابر این کشور که هم‌اکنون در شرق دریای مدیترانه مستقر هستند، ملحق می‌شوند. همه این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که از یک سو، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود دولت متبوعش قصدی برای اعزام نیروی نظامی به اسرائیل ندارد و از سوی دیگر امریکا باید به نیاز اوکراین برای مقابله با روسیه هم پاسخ دهد. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا با هشدار درباره پیامد‌های اقتصادی مبهم یک درگیری بزرگ‌تر در خاورمیانه به اسکای‌نیوز گفته: «امریکا قطعاً می‌تواند از پس حمایت از اسرائیل و نیاز‌های ارتش آن بربیاید و ما می‌توانیم و باید بتوانیم از اوکراین در برابر روسیه حمایت کنیم.» همچنین، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با عبدالله دوم پادشاه اردن و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفتگو کرده است. طرفین اگرچه بر اهمیت تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در نوار غزه توافق کردند، اما آستین در گفتگو با گالانت، بر تعهد واشینگتن به تسریع در ارسال کمک‌های امنیتی به تل‌آویو تأکید کرد. عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در نشست خبری با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان خواستار پایان دادن به اوضاع وخیم در غزه شد. وی افزود: «راهکار دودولتی، تنها راه به سمت آینده امن برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و برای همه ما در منطقه است. میزبانی از آوارگان خط قرمز اردن و مصر است.» 
 تقلای واشینگتن برای نجات اتباع امریکایی و اروپایی
روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره اعمال فشار بر مصر برای گشایش مرز و در واقع پذیرش امریکایی‌ها نوشت که مقامات مصر به مسئولان مرزی اطلاع دادند که برای ورود شهروندان امریکایی حاضر در نوار غزه به مصر آماده باشند، اما عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد، ورود آوارگان غزه به مصر غیرقابل قبول است و این مسئله می‌تواند برای آوارگان داخل مصر بحران‌ساز باشد و تهدید امنیتی ایجاد کند. این روزنامه امریکایی نوشت: براساس طرح اولیه، شهروندان امریکا اولین کسانی خواهند بود که وارد مصر می‌شوند و پس از آن‌ها افراد دوتابعیتی و با تابعیت کشور‌های اروپایی وارد این کشور می‌شوند و بعد هم کارمندان سازمان ملل و کارکنان حوزه امدادرسانی و در نهایت کارکنان شرکت‌های بین‌المللی به مصر می‌روند. این روزنامه نوشت: مصر ابتدا حتی در مقابل ورود امریکایی‌ها مقاومت کرد و از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی خواست که ابتدا قول عبور امن برای کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه را بدهند. ایالات متحده تخمین می‌زند که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ امریکایی در غزه باشند. فشار‌ها به مصر برای پذیرش آوارگان در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد این کشور بحرانی است و از طرفی السیسی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با موجی از انتقادات مواجه است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار