کد خبر: 1238069
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
همزمان با مهلت صنعا به کشورهای ائتلاف سعودی-اماراتی برای اثبات نیت خود در صلح یا بازگشت به جنگ، نیروهای یمنی طی ساعات آتی مرحله پنجم عملیات پشتیبانی از نوار غزه را اعلام خواهند کرد.

جوان آنلاین: به نظر می‌رسد پس از آنکه عربستان از برخی تعهدات خود به موجب توافق‌نامه‌های امضا شده میان دو طرف عقب‌نشینی کرد و در سایه تهدیدهای بانک عدن علیه بانک‌های تجاری و اسلامی در صنعا مبنی بر بستن نظام سوئیفت و محدود کردن واردات از خارج از کشور به بنادر عدن که متعاقبا به معنای بسته شدن بندر حدیده است، این رویکرد اخیر برای انصارالله الزام آور شده است.

به گزارش ایسنا، جنبش انصارالله به عربستان سه روز فرصت برای بازگشت از اقدامات تنش‌آمیز خود داد و سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای صنعا در توییتی از این مهلت سه روزه خبر داد.

این اقدامات عربستان شامل توقف پروازها در فرودگاه صنعا طی چند روز گذشته و افزایش تنش علیه بخش بانکی بود. این در حالیست که صنعا برگه‌های اقتصادی را در اختیار دارد که علیه ریاض و دولت حامی آن استفاده نکرده است؛ از جمله ممانعت از صادرات نفت عربستان از طریق دریای سرخ.

برخی منابع نزدیک به دولت نجات ملی به روزنامه الاخبار گفتند که مقام‌های هواپیمایی کشوری وابسته به شورای عالی سیاسی یمن در حال بررسی برخی از پیشنهادات در واکنش به بستن فرودگاه صنعا هستند؛ از جمله بستن فرودگاه عدن به روی شرکت هواپیمایی یمن برای اجبار دولت «احمد بن مبارک»، وزیر خارجه دولت مورد حمایت عربستان در یمن و نیز شرکت هواپیمایی یمن به توقف تنش.

در همین راستا، وزارتخانه‌های حمل‌ونقل و حج در صنعا روز گذشته کنفرانس خبری را در مورد محدودیت‌های اعمال شده علیه فرودگاه صنعا و ممانعت از بازگشت حجاج برگزار کردند. در این کنفرانس «عبدالوهاب الدره» وزیر حمل و نقل، ائتلاف را به استفاده از خطوط هوایی یمن به عنوان اهرمی برای باج خواهی سیاسی و محاصره ملت یمن متهم کرد.

وی گفت، اقدام شرکت هواپیمایی یمن مبنی بر بستن همه سیستم‌های رزرو و فروش در داخل کشور و باز کردن آن در کشورهایی در خارج، به دستور ائتلاف انجام شده است. وی ائتلاف را به فرار از تعهدات خود به موجب توافقنامه آتش‌بس متهم کرد.

همچنین، «حزام الأسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به هشدار یحیی سریع در حساب ایکس نوشت: درد و رنج به خاطر افزایش تنش اقتصادی از سوی عربستان از طریق دولت همپیمان آن در عدن افزایش یافته است و دیگر مجالی برای طفره رفتن وجود ندارد. چیزی که این فرضیه‌ را تقویت می‌کند که پیام سریع به عربستان بوده، صحبت‌های اخیر «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات درباره درگیری احتمالی با کشورهای ائتلاف است که اشاره کرده بود «صنعای امروز قوی‌تر است.»

برخی ناظران نیز اظهار داشتند که هشدار یحیی سریع که توسط «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن از طریق ایکس تکرار شد به این اشاره دارد که یمن طی روزهای آتی شاهد تحولاتی همچون بازگشت به تشدید تنش با ریاض و ابوظبی خواهد بود.

در همین راستا، مردم یمن نیز در انتظار اعلام نظامی متفاوتی از بیانیه‌های پیشین یحیی سریع در روز جمعه هستند.

برخی منابع نظامی در صنعا گزارش دادند که مرحله چهارم از عملیات نظامی همه اهداف خود را محقق کرده است و طی آن نیروهای دریایی یمن اقدامات خود را به سطوح پیشرفته رساندند. اکنون وضعیت آماده اعلام مرحله جدیدی از عملیات دریایی در سایه تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه است.

یک منبع به الاخبار گفت، مرحله آتی در اهداف و عملیات خود متفاوت از مراحل پیشین خواهد بود. او پیش بینی کرد که حملات مشترک بیشتری بیشتری علیه اهداف حساس در عمق رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

صنعا روز سه‌شنبه از اجرای عملیات مشترک با مقاومت عراق با استفاده از موشک‌های بالدار علیه شهر حیفا خبر داد.

در همین راستا، به نظر می‌رسد که نتایج مذاکرات مسقط که از یکشنبه تحت نظارت سازمان ملل آغاز شده مثبت باشد، اما همچنان تمرکز بر روی پرونده اسرا است و به پرونده اقتصادی پرداخته نشده است.

در همین چهارچوب، منابع حقوقی در صنعا به الاخبار گفتند که پیشرفت محدودی در مذاکرات در این باره محقق شده است، اما «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل به یمن گفت مذاکراتی که در عمان درباره پرونده بازداشت شدگان آغاز شده تاکنون در فضای مثبت و سازنده‌ای در حال انجام است. وی گفت طرف‌ها به تفاهم‌هایی درباره اقداماتی برای آزادی بازداشت شدگان در نتیجه درگیری از جمله «محمد قحطان»رهبر حزب اصلاح دست یافته‌اند.

«عبد القادر المرتضی»، رئیس کمیته امور اسرا وابسته به صنعا روز سه‌شنبه گفت توافقی درباره پیوستن قحطان به معامله تبادل اسرا صورت گرفته است، اما رسانه‌های نزدیک به حزب اصلاح از منابع خود در مسقط نقل کردند که قحطان فوت کرده و جسد او مبادله می‌شود.

برچسب ها: صنعا ، یمن ، نوار غزه ، عربستان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار