کد خبر: 1238023
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
از ساعت ۷ صبح امروز به وقت محلی انتخابات پارلمانی انگلیس آغاز شده که بر اساس نظرسنجی‌ها شکست تلخی را برای حزب حاکم پیش بینی می‌کند.

جوان آنلاین: انتخابات پارلمانی عمومی در انگلیس با باز شدن شعب اخذ رای از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شد. نظرسنجی ها انتظار دارند که حزب اپوزیسیون کارگر به پیروزی آشکاری در این انتخابات دست یابد. انتظار می رود که کی‌یر استارمر، رهبر اپوزیسیون در انگلیس جایگزین ریشی سوناک، نخست وزیر قبلی این کشور شود. محافظه کاران اخیراً در نظرسنجی ها حدود 20 امتیاز از سوسیال دموکرات ها عقب تر بودند.

به گزارش تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، بیش از 46 میلیون نفر در بریتانیا واجد شرایط رای دادن هستند و هر کدام یک رای دارند. تمام کرسی های مجلس سفلی با دستور مستقیم اختصاص داده می شود. نامزدی که بیشترین آرا را در یکی از 650 حوزه انتخابیه داشته باشد همیشه برنده است. اکثریت مطلق در مجلس سفلی 326 کرسی است.

پیش بینی ها نشان می دهد که حزب کارگر بیش از 400 کرسی را به دست خواهد آورد. این بزرگترین اکثریت مجلس عوام در حدود 190 سال گذشته خواهد بود.

دلایل زیادی برای افول محافظه کاران وجود دارد. به خصوص در زمان "بوریس جانسون"، نخست وزیر سابق این حزب، رسوایی ها و امور متعدد اعتماد مردم را به حزب محافظه کار که 14 سال حکومت کرده است، از بین برده است.

استارمر، رهبر حزب کارگر در این شرایط "عصر جدیدی از امید و فرصت" را اعلام کرده است. استارمر در آستانه انتخابات گفت: انگلیسی ها شایسته دولتی هستند که با جاه طلبی های آنها مطابقت داشته باشد. وی افزود: با حزب کارگر این شانس وجود دارد که بازسازی انگلیس را آغاز کنیم.

پیش بینی می شود زمانی که رای گیری در ساعت 11 شب بسته شود. حوزه های انتخابیه تا صبح جمعه شمارش می شود و پادشاه چارلز سوم روز جمعه رسماً نخست وزیر جدید را مأمور تشکیل دولت می کند.

یک روز قبل از انتخابات عمومی در بریتانیا، نامزدها آخرین حضور در مبارزات انتخاباتی خود را داشتند. علیرغم ارقام ویرانگر نظرسنجی برای حزب محافظه ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور در یک رویداد در همپشایر، جنوب انگلستان از حامیان خود درخواست کرد که شکست در انتخابات را خیلی سریع نپذیرند.

وی تاکید کرد که تا سوت پایان زده شود برای پیروزی مبارزه خواهد کرد. او گفت که اگر تنها 130000 رای دهنده بلاتکلیف در حدود 100 حوزه انتخاباتی مورد مناقشه به محافظه کاران رای می دادند، نتیجه حزب محافظه کار متفاوت به نظر می رسید.

کی‌یر استارمر، رقیب سوناک هم از حزب مخالف کارگر، دوباره خواستار تغییر دولت شد. این مرد 61 ساله گفت که انگلیس نمی تواند پنج سال دیگر دولت محافظه کار را تحمل کند. تحت رهبری او، کشور فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد. وی افزود: اگر تغییر می خواهید باید به آن رای دهید و قول داد: مهلت نخواهیم گرفت و فورا شروع می کنیم.

پیروزی حزب کارگر در انتخابات پنجشنبه این هفته بسیار محتمل تلقی می‌شود، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران با شکست آشکاری روبرو هستند.

اخیراً، حتی سیاستمداران برجسته از حزب دولتی فعلی نیز اعتراف کردند که احتمال شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات وجود دارد. مل استراید، وزیر کار از این حزب به جی‌بی‌نیوز گفت: اگر به نظرسنجی‌ها نگاه کنید، کاملاً واضح است که حزب کارگر در این مرحله به سوی یک پیروزی چشمگیر پیش می‌رود، چیزی شبیه به آن احتمالاً هرگز در این کشور دیده نشده است».

سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق انگلیس هم در روزنامه دیلی تلگراف نوشت که حزب او باید "برای واقعیت و ناامیدی" در اپوزیسیون آماده شود. براورمن که یکی از رقبای رهبری حزب محسوب می شود، گفت که محافظه کارها در محدود کردن مهاجرت یا کاهش مالیات شکست خورده‌اند. اکنون باید یک تحلیل بی‌رحمانه صادقانه وجود داشته باشد که تصمیم بگیرد آیا حزب ما هنوز وجود دارد یا خیر.

روزنامه بزرگ The Sun هم نوشت که "زمان برای کارگر" فرا رسیده است و رای دادن به حزب مخالف را توصیه کرد. وی استارمر را به خاطر بازگرداندن حزب "به مرکز سیاست بریتانیا" تحسین کرد. موضع سان اغلب در بحث های سیاسی در بریتانیا بسیار تأثیرگذار است.

بهر حال نظرسنجی ها یک پیروزی بالقوه تاریخی برای حزب کارگر را پیش بینی می کنند. بنابراین حزب استارمر می تواند 484 کرسی از 650 کرسی مجلس عوام لندن را به دست آورد و بدین ترتیب از پیروزی بی سابقه سال 1997 در زمان تونی بلر، رهبر وقت حزب پیشی بگیرد.

عملکرد لیبرال دموکرات ها نیز مشتاقانه در انتظار است و بر اساس برخی پیش بینی ها، آنها حتی شانس کسب کرسی های بیشتری نسبت به محافظه کاران را دارند. بر اساس نظرسنجی‌ها حزب راستگرای پوپولیستی اصلاحات بریتانیا به رهبری نایجل فاراژ، که نقشی کلیدی در پیشبرد برگزیت داشت هم احتمالا برای اولین بار وارد مجلس عوام خواهد شد. کارشناسان انتظار دارند که حزب سابق برگزیت به قیمت آرای بسیاری از جناح راست برای محافظه کاران تمام شود.

بیش از 46 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در این کشور هستند که هر کدام یک رای دارند. تمام کرسی های مجلس سفلی با دستور مستقیم اختصاص داده می شود. نامزدی که بیشترین آرا را در یکی از 650 حوزه انتخابیه داشته باشد همیشه برنده است. اکثریت مطلق در مجلس سفلی 326 کرسی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار