کد خبر: 830138
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
روسيه اخراج 35 ديپلمات روس را تلافي نكرد
در پي تنش‌ها ميان واشنگتن و مسكو بر سر دخالت ادعايي روس‌ها در انتخابات امريكا به نفع ترامپ، واشنگتن موضعي سرسختانه گرفت و 35 ديپلمات  روس را از اين كشور اخراج كرد. ولاديمير پوتين با رد توصيه وزارت خارجه روسيه براي اقدام تلافي‌جويانه، گفته است كه ديپلمات‌هاي امريكايي را اخراج نمي‌كند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا كه به داشتن روابط گرم با مسكو متهم است، 20 ژانويه به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور وارد كاخ سفيد مي‌شود. 

باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا كه در دوران رياست جمهوري خود بدترين سطح تنش‌ها با روسيه را تجربه و با كمك متحدان اروپايي تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه اين كشور اعمال كرد، در واپسين روزهاي رياست خود در كاخ سفيد دستور داد 35 ديپلمات روس از امريكا اخراج شوند. واشنگتن به اين افراد 72 ساعت فرصت داده تا خاك امريكا را ترك كنند. همچنين دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا، شش مقام و پنج نهاد و شركت روسي را به دليل دست داشتن در اقدام سايبري عليه منافع و امنيت ملي امريكا تحريم كرد. خبرگزاري آسوشيتدپرس هم به نقل از اوباما نوشته است: اين ۳۵ ديپلمات روس كه دستور اخراج آنها از كشور صادر شده از «عوامل اطلاعاتي» هستند. وزارت خارجه امريكا نيز اين افراد را «عناصر نامطلوب» توصيف كرده است.  دولت اوباما مدعي است كه هكرهاي روسي به دستور مقامات دولت اين كشور، به سامانه الكترونيكي انتخابات امريكا حمله كرده‌اند و به نفع دونالد ترامپ گام برداشته‌اند. دولت روسيه با رد اين اتهامات بارها از امريكايي‌ها خواسته مدركي در اين زمينه ارائه كنند. امريكا همچنين دو ساختمان متعلق به روسيه در ايالت‌هاي مريلند و نيويورك را تعطيل كرده و گفته كه اين دو ساختمان به مراكز فعاليت اطلاعاتي بدل شده بوده است.  

به گزارش رويترز، باراك اوباما روز پنج‌شنبه گفت كه اقدام عليه روسيه پاسخي ضروري و مناسب به تلاش‌ها براي ضربه‌زدن به منافع امريكاست كه برخلاف رفتار عرف تثبيت شده بين‌المللي است. اوباما اعلام كرد ديپلمات‌هاي اين كشور در روسيه طي سال گذشته، ميزان غيرقابل پذيرشي از آزار و اذيت را از سوي سرويس‌هاي امنيتي روسيه و پليس در مسكو تجربه كرده‌اند. او دو هفته پيش در سخناني خطاب به مقامات مسكو گفته بود كه واشنگتن به حمله هكري روسيه به انتخابات امريكا پاسخ خواهد داد.  همزمان با فرمان اوباما براي تحريم روسيه، اداره تحقيقات فدرال امريكا (اف بي آي) و وزارت امنيت داخلي اين كشور روز پنج‌شنبه گزارش مشتركي را مبني بر دخالت سايبري مسكو در انتخابات رياست جمهوري اين كشور و هك كردن سازمان‌هاي حزب دموكرات منتشر كردند. تارنماي تحليلي خبري «هيل» درباره اين اسناد نوشت: «جزئيات فني درباره ابزارها و زيرساخت‌هايي كه سرويس‌هاي اطلاعاتي نظامي و غيرنظامي روسيه براي دستكاري و مخدوش كردن شبكه‌ها و سامانه‌هاي مربوط به انتخابات امريكا و تعداد بسيار زيادي از نهادهاي دولتي، سياسي و خصوصي اين كشور مورد استفاده قرار داده اند، منتشر شده است.»
   
مسكو تلافي نمي‌كند
در شرايطي كه مقامات روسي و به ويژه شخص سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه از ولاديمير پوتين درخواست كردند به اين اقدام امريكا پاسخ دهد و مقابله به مثل كند اما پاسخ پوتين به اين درخواست‌ها منفي بود. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، كاخ كرملين روز جمعه در بيانيه‌اي گفت: «ما مشكلي براي ديپلمات‌هاي امريكايي ايجاد نخواهيم كرد و كسي هم از روسيه اخراج نخواهد شد». پوتين همچنين توصيه وزارت خارجه براي محروميت ديپلمات‌هاي امريكايي براي استفاده از يك ويلاي تفريحي را هم ناديده گرفته و گفته است: «ما خانواده‌ها و فرزندان ديپلمات‌هاي امريكايي را از استفاده از محل گذراندن تعطيلاتشان در سال نو محروم نمي‌كنيم و به جاي آن، من از فرزندان ديپلمات‌هاي امريكايي مأمور خدمت در روسيه براي شركت در مراسم روشن كردن درخت كريسمس در كاخ كرملين دعوت مي‌كنم». تنها اقدام روسيه در واكنش به تحريم‌هاي واشنگتن، دستور بستن مدرسه سفارت امريكا در مسكو بود. بنا بر گزارش «نيويوروپ»، اين مدرسه براي آموزش فرزندان كاركنان سفارت‌هاي كانادا، انگليس و امريكا در مسكو راه‌اندازي شده بود و فعاليت مي‌كرد.

اين درحالي است كه ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين ساعتي پس از اعلام خبر اخراج ديپلمات‌هاي روسيه از امريكا گفت كه روسيه تصميمات تلافي‌جويانه را اتخاذ خواهد كرد. ماريا زاخاروا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه نيز در واكنش به وضع تحريم‌هاي جديد امريكا در صفحه فيس بوك خود نوشت: «اوباما با اين كار امريكا و مردم اين كشور را تحقير كرد و واشنگتن از ارباب خود سيلي خورد.» حزب دموكرات امريكا و شخص اوباما در ماه‌هاي اخير مدعي شده‌اند كه پوتين روابط گرمي با ترامپ دارد و از نزديكي واشنگتن به مسكو در دوران رياست ترامپ ابراز نگراني كرده‌اند. دونالد ترامپ 20 ژانويه وارد كاخ سفيد مي‌شود و مقامات مسكو اميدوارند روابط پرتنش دو طرف كه پس از بحران اوكراين و الحاق شبه جزيره كريمه به خاك روسيه تشديد شده به حالت عادي بازگردد. پوتين از جمله اولين رهبراني بود كه انتخابات ترامپ در امريكا را تبريك گفت. به گفته برخي ناظران، باتوجه به اينكه ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي شيوه رهبري ولاديمير پوتين را ستوده بود و بعد از پيروزي نيز اتهام تلاش نهادهاي امنيتي روسيه براي تأثيرگذاري بر انتخابات رياست جمهوري امريكا را كم اهميت جلوه داده، احتمالاً پوتين در نظر دارد تصميم‌گيري در مورد روابط با امريكا را به رويكرد دولتي بعدي امريكا موكول كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار