کد خبر: 830107
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
سرانجام پس ازچند سال انتظار براي ابراز واكنش جهاني به ادامه شهرك‌سازي از سوي رژيم صهيونيستي، شوراي امنيت سازمان ملل، قطعنامه‌ 2334 مبني بر توقف فوري فعاليت‌هاي شهرك‌سازي...
دكتر سيد‌رضا ميرطاهر
سرانجام پس ازچند سال انتظار براي ابراز واكنش جهاني به ادامه شهرك‌سازي از سوي رژيم صهيونيستي، شوراي امنيت سازمان ملل، قطعنامه‌ 2334 مبني بر توقف فوري فعاليت‌هاي شهرك‌سازي اسرائيل در اراضي اشغالي فلسطيني‌ها را تصويب كرد. اين شورا در اقدامي بي‌سابقه، روز جمعه 4 دي پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي چهار كشور مالزي، ونزوئلا، نيوزلند و سنگال در محكوم كردن شهرك‌سازي رژيم صهيونيستي و درخواست براي توقف سريع آن را تصويب كرد. 14 عضو شوراي امنيت به اين قطعنامه رأي مثبت دادند و حتي امريكا نيز كه همواره هر قطعنامه‌اي عليه اسرائيل را وتو مي‌كرد به ناچار به آن رأي ممتنع داد و بدين ترتيب قطعنامه 2334 تصويب شد. بر اساس اين پيش‌نويس، رژيم صهيونيستي ملزم مي‌شود «فوراً و به‌طور كامل همه فعاليت‌هاي شهرك‌سازي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، ازجمله قدس شرقي را متوقف كند.» در اين قطعنامه همچنين تأكيد شده است: «شهرك‌سازي اسرائيل بقاي راه حل دو كشور را به شدت به خطر مي‌اندازد و مانعي در برقراري صلح است.»
 دلايل تصويب
تصويب اين قطعنامه كه در نوع خود در چند سال اخير بي‌سابقه است، را مي‌توان نتيجه تشديد فشارهاي جهاني براي ابراز مخالفت با اقدامات غير‌قانوني رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌ها با ادامه شهرك‌سازي در اراضي اشغالي 1967 دانست. در عين حال تصويب قطعنامه شوراي امنيت در محكوميت شهرك‌سازي را مي‌توان به مثابه سيلي محكمي به اسرائيل توصيف كرد. در واقع اين فشارها به گونه‌اي بوده است كه نه فقط مصر به عنوان يك كشور عربي كه پيمان صلح با رژيم صهيونيستي امضا كرده به عنوان ارائه‌كننده پيش‌نويس اين قطعنامه مطرح شد، بلكه ديگر كشورها و حتي متحدان غربي اسرائيل مانند كشورهاي اروپايي نيز ناچار شدند تا به آن رأي مثبت دهند. رأي‌گيري درباره اين پيش‌نويس پيشنهادي ابتدا قرار بود از طرف مصري‌ها در محكوميت رژيم صهيونيستي در شوراي امنيت سازمان ملل صورت گيرد، اما با توجه به فشارهاي شديد عليه قاهره، مصر اعلام كرد كه اين رأي‌‌گيري به تعويق افتاده است. در مقابل، نيوزلند، ونزوئلا، مالزي و سنگال روز جمعه خواستار پيشبرد روند رأي‌گيري شوراي امنيت درباره پيش‌نويس قطعنامه ضدصهيونيستي شدند.
 موضع امريكا
در اين ميان موضع امريكا كه با خودداري از وتوي اين قطعنامه و دادن رأي ممتنع به آن، موجب تصويب اين قطعنامه شد، غير‌منتظره بود. در واقع دولت اوباما در 8 سال گذشته همانند دولت‌هاي سابق امريكا، هر گونه قطعنامه ضد اسرائيلي را وتو مي‌كرد، اما اكنون در آخرين ماه‌هاي زمامداري اوباما در چرخشي ناگهاني، موضع ممتنع را در رأي‌گيري اخير شوراي امنيت كه منجر به تصويب اين قطعنامه شد، اتخاذ كرد. برخي تحليلگران اين اقدام اوباما را نشانه اعلان نوعي نارضايتي كاخ سفيد از سياست‌هاي بنيامين نتانياهو نخست‌وزير راستگراي اسرائيل تلقي كردند و برخي ديگر با توجه به روي كار آمدن قريب‌الوقوع ترامپ، اين مسئله را داراي اهميت قابل توجهي در روابط واشنگتن و تل‌آويو تلقي نكرده‌اند. موضع رسمي دولت اوباما اين است كه ادامه سياست شهرك‌سازي، مانعي جدي در مسير اجراي طرح ايجاد دو كشور مستقل فلسطيني و يهودي در راستاي حل و فصل مسئله فلسطين است. در واقع رأي ممتنع امريكا به قطعنامه 2334 به نوعي اعلام نارضايتي صريح دولت اوباما از سياست‌هاي كنون دولت نتانياهو است.
 واكنش منفي
با اين حال رژيم صهيونيستي كه انتظار اين اقدام را از سوي امريكا نداشت واكنشي شديد به آن نشان داد. يك مقام بلندپايه اسرائيلي، باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا را به «تباني عليه اسرائيل» براي تهيه اين قطعنامه متهم كرد. به ويژه اينكه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل نيز خواهان وتوي اين قطعنامه از سوي امريكا شده بود. در عين حال واكنش‌هاي سران جمهوري خواهان به اين اقدام كاخ سفيد كه اكنون يك دموكرات در آن رياست جمهوري را بر عهده دارد، شديد بود. از جمله پل رايان رئيس مجلس نمايندگان امريكا، رأي ممتنع امريكا به قطعنامه 2334 را شرم‌آور دانست. ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا نيز قبل از برگزاري نشست، خواستار وتوي قطعنامۀ شوراي امنيت شده بود. از ديدگاه وي، تصويب اين قطعنامه، اسرائيل را در جايگاهي بسيار ضعيف در مذاكرات قرار مي‌دهد و بسيار ناعادلانه است. ترامپ به شدت حامي اسرائيل و شهرك‌سازي‌ها است و به راحتي مي‌تواند قطعنامه تصويب شده را ناديده انگارد. اساساً موضع ترامپ در مقايسه با دولت اوباما درباره رژيم صهيونيستي بسيار متفاوت خواهد بود. در عين حال موضع انتقادي ترامپ به رأي ممتنع دولت دموكرات امريكا به قطعنامه 2334 ادامه دارد. وي در اظهار نظري بي‌سابقه وضعيت سازمان ملل را غم‌انگيز خواند. البته اين اظهار نظر از جانب وي چندان جاي تعجب ندارد، چه اينكه مقامات امريكايي همواره خواهان آن هستند تا سازمان ملل صرفاً در راستاي خواسته‌ها و اهداف آنها حركت كند و حتي صدور قطعنامه‌اي ملايم عليه اقدامات ظالمانه رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌ها را بر‌نمي‌تابند.
 تنش‌آفريني با اروپا
با رأي يكپارچه شوراي امنيت سازمان ملل به قطعنامه 2334 كه متضمن محكوميت اسرائيل به دليل ادامه سياست شهرك‌سازي در اراضي اشغالي 1967 است، روابط رژيم صهيونيستي با كشورهاي اروپايي كه به اين قطعنامه رأي مثبت داده‌اند دچار تنش شده است. در اين راستا به دنبال اقدام بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل در لغو ديدار خود با ترزا مي ‌نخست‌وزير انگليس به دليل حمايت لندن از قطعنامه 2334، دولت انگليس از اين اقدام اسرائيل انتقاد كرد. همچنين وزارت امور خارجه اوكراين، روز دوشنبه 6 دي «الي بلوتسركوفسكي» سفير اسرائيل در كي‌يف را احضار كرد. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه «بنيامين نتانياهو» با توجه به رأي مثبت اوكراين به قطعنامه 2334، ديدار خود را با «ولاديمير گرويسمن» نخست‌وزير اوكراين لغو كرد. البته اسرائيل روابط ديپلماتيك خود را با 13 كشور ديگر نيز محدود كرده است كه از قطعنامه 2334 شوراي امنيت حمايت كرده‌اند.
 انفعال اسرائيل
واكنش خشمگينانه و انفعالي اسرائيل به قطعنامه 2334 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اقدامات متقابل به ويژه عليه آن دسته از كشورهاي اروپايي كه به اين قطعنامه رأي مثبت داده‌اند، از يك سو نشانه خشم سران رژيم صهيونيست از موضع‌گيري كشورهايي است كه متحد سنتي اسرائيل محسوب مي‌شوند و از سوي ديگر نشان مي‌دهد كه ادامه سياست غيرانساني و غيرقانوني شهرك‌سازي در اراضي فلسطيني‌ها آن چنان غير قابل توجيه و غيرمنطقي است كه حتي متحدان غربي رژيم صهيونيستي نيز چاره‌اي جز همراهي با جامعه بين‌المللي در موضع‌گيري عليه اين اقدام نداشته‌اند... بر اساس اين قطعنامه، رژيم صهيونيستي ملزم مي‌شود فوراً و به‌طور كامل تمامي فعاليت‌هاي شهرك‌سازي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، از جمله قدس شرقي را متوقف كند. اسرائيل با احداث شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين درصدد تغيير ساختار جغرافيايي مناطق فلسطيني‌نشين و تغيير ماهيت جمعيتي اين مناطق است تا بدين ترتيب سلطه دائمي خود بر در مناطق فلسطيني را تثبيت كند.
در عين حال واكنش‌هاي داخلي در كشورهايي كه آماج اقدامات انتقام‌جويانه اسرائيل قرار گرفته‌اند نيز قابل توجه است. از جمله در داخل اوكراين ديدگاه‌هاي متفاوتي در اين باره ابراز شده است. منتقدان دولت اوكراين ادعا كرده‌اند كه رأي مثبت كي‌يف به اين قطعنامه مي‌تواند آينده قراردادهاي تجاري اوكراين با اسرائيل را به خطر بيندازد. يهوديان اوكراين نيز رأي اين كشور در حمايت از قطعنامه مذكور عليه اسرائيل را بزرگ‌ترين رسوايي در روابط ديپلماتيك اسرائيل و اوكراين در 25 سال گذشته توصيف كرده‌اند. اما وزارت امورخارجه اوكراين تأكيد دارد تصميم كي‌يف در حمايت از قطعنامه مذكور، براساس تعهدات اوكراين درقبال قوانين بين‌المللي بوده است. دليل رأي مثبت اوكراين به قطعنامه 2334 هرچه باشد اما مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اين مسئله تأثيري منفي بر روابط رژيم صهيونيستي و اوكراين خواهد گذاشت.
 جمع‌بندي
مي‌توان با قاطعيت اظهار داشت كه تصويب قطعنامه 2334 به‌رغم بسياري اما و اگرها و نيز اين مسئله كه فاقد ضمانت اجرايي است، اما از بعد سياسي داراي پيامي مهم براي سران رژيم صهيونيستي است. اين پيام آن است كه سياست ادامه شهرك‌سازي در اراضي فلسطيني‌ها به قدري غيرانساني، غير‌عادلانه و غير‌قانوني است كه حتي نزديك‌ترين متحد آن يعني امريكا نيز اساساً قادر نبود تا با توجه به موضع واحد جهاني اين‌بار در برابر آن ايستادگي كند و ناچار شد تا با دادن رأي ممتنع، زمينه تصويب آن را فراهم كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار