کد خبر: 829722
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
مجتبي بهرامي


طي سال هاي گذشته مقامات عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي گام هاي ويژه اي براي اتحاد و ائتلاف سازي برداشته اند. همساني رفتاري سياسي در حوزه غرب آسيا بخصوص در مصر،‌ سوريه،‌ عراق، شمال آفريقا، حوزه قفقاز و آسياي مركزي و ... و همچنين تبادلات اطلاعاتي – امنيتي و ... نشان مي دهد كه اين دو با كنار زدن برخي پرده ها،‌ روابط خود را علني تر خواهند كرد. اگر چه افكار عمومي دنياي اسلام اين اجازه را به عربستان نمي دهد اما سعودي ها با عبور از خواست هاي شهروندان اسلامي، در حال عادي سازي رابطه با صهيونيست هاست.

سعودي با پخش سرمايه خود در نهادهاي بين المللي به دنبال بهره گيري از نفوذ صهيونيست ها در كشورهاي مختلف غربي است. البته نظام سرمايه داري بنده دلار است و سعودي ها نيز در اين زمينه دست بازي دارند و سياست ها و رويكردهاي كشورهاي غربي را مي خرند با اين وجود علاقه دارند تا نشان دهند به صهيونيست ها علاقه دارند،‌ تا از اين طريق كشورهاي اروپايي و امريكايي را متقاعد كنند كه از سياست هايشان حمايت به عمل آورند. عربستان سعودي حتي در اين زمينه به شكل نمادين به دنبال مشروع سازي رابطه با اسراييل در ميان ساكنان خود است. در اين زمينه مي توان به خبر تازه اي اشاره كرد كه حكايت از طراحي لباس هاي بچگانه است كه پرچم رژيم صهيونيستي در آن نصب است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سعید قحطانی، شهروند عربستانی با دیدن پرچم رژیم اسرائیل که در کنار پرچم چند کشور دیگر بر روی یک لباس بچگانه چاپ شده بود، شوکه شد.

سعید قحطانی پس از خرید یک لباس بچگانه از بازار موسوم به التعمیری در ریاض عربستان، پرچم رژیم اشغالگر را بر روی آن مشاهده کرد. وی در ادامه با وزارت بازرگانی عربستان تماس گرفت تا این موضوع را اطلاع دهد، اما کارکنان این وزارتخانه از وی خواستند که از طریق پایگاه اینترنتی مربوطه این کار را انجام دهد و در نهایت، وی موفق به انجام این کار نشد. این شهروند سعودی در گفتگو با پایگاه اینترنتی وطن تاکید کرد که فروش چنین لباس هایی در بازار عربستان رو به افزایش است و فروشندگان سودجو یا دستگاه های نظارتی هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نمی دهند. نکته قابل توجه در تصویر منتشرشده از این لباس آن است که پرچم رژیم صهیونیستی، بر روی این لباس، دست کم در شش قسمت به چاپ رسیده، در حالی که پرچم دیگر کشورها کمتر از این تعداد چاپ شده است.

از اين منظر مي توان گفت سعودي ها همه تصميم خود را گرفته اند تا سال 2017 را سال عادي سازي روابط با صهيونيست ها قرار دهند. عربستان سعي دارد در اين سال به سمت جنگ هاي الكترونيك پيش رود و رژيم صهيونستي را در اين زمينه يكي از حاميان خود مي داند.

بر اساس اين گزارش شرکت تولیدات نظامی وابسته به وزارت دفاع عربستان روز یکشنبه گذشته از کارگاه تولید سیستم‌های ارتباطی نظامی پرده‌برداری کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، گزارش داد در این کارگاه که در ریاض واقع شده سالانه 2 هزار سامانه قابل استفاده در جنگ الکترونیک تولید خواهد شد. بر اساس این خبر این کارگاه پنج نوع تجهیزات ارتباطی از جمله بی‌سیم‌های دستی معمولی، بی‌سیم دوشی، بی‌سیم خودرویی 10 وات، بی‌سیم خودرویی 50 وات و سیستم ارتباطی ثابت تولید خواهد کرد. ریاض اعلام کرده با اضافه کردن بخش‌های تولیدی نظامی، قصد دارد تولید فناوری نظامی را بومی کند.

عربستان در بودجه سال 2017 بودجه بخش نظامی را 6.7% افزایش داده به این شکل که بودجه نظامی این کشور 191 میلیارد ریال (50.8 میلیارد دلار) پیش‌بینی شده که احتمال افزایش آن هم وجود دارد. عربستان از ابتدای سال 1394 خود را وارد جنگی تمام عیار علیه یمن کرده اما هنوز نتوانسته موفقتی درخور هزینه هنگفت در این جنگ کسب کند. بودجه نظامی عربستان در سال 2016 حدود 179 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود اما در عمل به 205.1 میلیارد ریال رسید. در سالی که گذشت عربستان بیش از 70 میلیارد دلار کسری بودجه داشت.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار