کد خبر: 829518
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
نشست سه جانبه مقامات روسيه، چين و پاكستان درباره افغانستان در روز سه‌شنبه در حالي برگزار مي‌شود كه نبود مقامات افغاني در اين نشست خشم مقامات اين كشور را در پي داشته است.
نشست سه‌جانبه روسيه، چين و پاكستان درباره افغانستان امروز(سه‌شنبه) در مسكو برگزار مي‌شود و قرار است مقامات سه كشور شركت‌كننده در اين نشست درباره بررسي راه‌هاي تأمين صلح و ثبات در افغانستان گفت‌وگو كنند. اما نبود هيچ مقام افغاني و خشم مقامات افغانستاني از اين مسئله نشست امروز را در حاشيه قرار داده است. مقامات افغاني صريحاً نسبت به نبود نماينده افغانستان در مشاركت سه جانبه در مسكو اعتراض كردند. احمدشكيب مستغني، سخنگوي وزارت خارجه افغانستان به بي‌بي‌سي گفت: «بررسي وضعيت افغانستان در غياب افغان‌ها، ولو با نيت نيك صورت گيرد، از يك طرف نمي‌تواند به بررسي واقع‌بينانه وضعيت كمك كند و از طرف ديگر، سوال‌هاي جدي را در خصوص هدف اين نوع مجالس نزد افغان‌ها به وجود مي‌آورد.» اين مقام افغاني افزود كه وزارت خارجه كشورش ابهام در مورد هدف اين مجلس و عدم‌هماهنگي با افغانستان در اين خصوص را نگران‌كننده مي‌داند و از برگزاركنندگان آن توضيح مي‌خواهد.

از سوي ديگر، شماري از اعضاي مجلس سناي افغانستان نيز به صورت هماهنگ با حكومت اين كشور نسبت به برگزاري اين نشست در غياب نمايندگان دولت اين كشور واكنش منفي نشان داده‌اند. به گزارش بي بي سي، حسيب‌الله كليم‌زي، نائب‌رئيس دوم مجلس سنا گفته است كه هر نوع گفت‌وگو درباره آشتي با شورشيان بايد با مديريت و زير نظارت دولت افغانستان صورت گيرد. در همين حال سياستمداران افغاني روسيه را به رابطه با طالبان متهم كردند و از مسكو خواستند ارتباط خود با اين گروه را قطع كنند. فضل هادي مسلم يار رئيس مجلس سناي افغانستان در سي و هشتمين سالروز حمله ارتش سرخ اتحاد جماهير شوروي به اين كشور، از روسيه خواست كه از هر گونه ارتباط با گروه‌هاي تروريستي در افغانستان، از جمله طالبان بپرهيزد. وي طي بيانيه‌اي اعلام كرد: روسيه بايد با دولت و ملت افغانستان، صادقانه همكاري كرده و از هرگونه تعامل و ارتباط با طالبان و ديگر گروه‌هاي تروريستي خودداري كند.

دولت افغانستان همچنين بارها دولت پاكستان را متهم به حمايت از گروه طالبان كرده، اما مقام‌هاي دولت پاكستان اين اتهام را بي‌بنياد دانسته‌اند. از سوي ديگر، چين در سال‌هاي اخير نسبت به تأمين ثبات در افغانستان فعاليت‌هاي قابل توجهي داشته، در حالي كه در چند سال پيشتر توجه آن بيشتر بر سرمايه‌گذاري در بخش اقتصادي اين كشور متمركز بود، ولي ناامني در افغانستان اين سرمايه‌گذاري‌هاي ميلياردي را با چالش مواجه كرد. روسيه پس از سرنگوني رژيم طالبان در پاييز ۱۳۸۰، در قبال افغانستان سياست فعالي نداشت، اما با افزايش ناامني در اين كشور و ظهور داعش در افغانستان، خاموشي نسبي در مورد اوضاع اين كشور كنار گذاشته است. علاوه بر مقامات افغانستاني غيبت مقامات ايراني نيز به نظر در اين نشست نگاه را به خود جلب كرده است. پيشتر حامد كرزاي رئيس‌جمهور سابق افغانستان گفته بود براي نتيجه‌گيري مطلوب از تلاش‌هاي گروه هماهنگي، بايد ساير قدرت‌هاي منطقه و جهان به ويژه هند، ايران و روسيه نيز وارد مذاكرات صلح شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار