کد خبر: 829516
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
واشنگتن پست: امريكا براي اولين بار طي 4دهه اخير محلي از اعراب ندارد
رؤساي جمهور ايران، روسيه و تركيه قرار است در راستاي بررسي بحران سياسي سوريه در پايتخت قزاقستان گردهم آيند. رئيس‌جمهور قزاقستان اعلام كرد كه اين كشور آماده است از نشست سه‌جانبه ميزباني كند.
رؤساي جمهور ايران، روسيه و تركيه قرار است در راستاي بررسي بحران سياسي سوريه در پايتخت قزاقستان گردهم آيند. رئيس‌جمهور قزاقستان اعلام كرد كه اين كشور آماده است از نشست سه‌جانبه ميزباني كند. به‌رغم اينكه امريكا براي مدتي طولاني يكي از بازيگران سياسي جنگ داخلي در سوريه بود حال به نظاره‌‌گري در بحران سوريه تبديل شده است و مسكو، تهران و آنكارا بازيگران اصلي بحران سوريه لقب گرفته‌اند. اين نشست پس از آزادي حلب برگزار مي‌شود و مسكو و تهران با دست پر در ميز مذاكرات حضور دارند. يك تحليلگر امريكايي نوشت كه براي اولين بار در چهار دهه گذشته امريكا ديگر محلي از اعراب ندارد. 

به گزارش «جوان»، وزراي خارجه ايران، تركيه و روسيه كه هفته گذشته براي بررسي بحران سوريه نشست سه‌جانبه‌اي را در مسكو برگزار كردند، اين بار رؤساي جمهور سه كشور براي برگزاري نشست ديگري در آستانه پايتخت قزاقستان آماده مي‌شوند.  نورسلطان نظربايف، رئيس‌جمهور قزاقستان روز دوشنبه گفت: «قزاقستان آماده است ميزبان همه طرفين گفت‌وگوها در آستانه باشد.» ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز جمعه اعلام كرد: «روسيه، ايران، تركيه و بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه همگي توافق كرده‌اند كه پايتخت قزاقستان مكان مذاكرات جديد صلح سوريه باشد.» 

امريكا كه بزرگ‌ترين حامي تسليحاتي تروريست‌ها بود در هفته‌هاي اخير در مذاكرات بحران سوريه حضور نداشته و با دست برتر ايران و روسيه در معادلات ميداني سوريه، به حاشيه رانده شده است و به نظر مي‌آيد تهران، مسكو و آنكارا اين مناقشه شش ساله را به گونه‌اي هدايت مي‌كنند كه منافعشان حفظ شود. چارلز كراتهامر، تحليلگر ارشد نومحافظه‌كار امريكايي روز دوشنبه در يادداشتي در واشنگتن‌پست به عدم‌حضور امريكا در مذاكرات سوريه اشاره كرد و نوشت: «براي اولين بار در چهار دهه گذشته امريكا ديگر محلي از اعراب ندارد.»  او نوشت: «هفته گذشته وزراي خارجه و دفاع روسيه، ايران و تركيه در مسكو دور هم نشستند تا شروع به توافق بر سر سرنوشت سوريه كنند. توجه كرديد چه كسي در نشست غايب بود. براي اولين بار در چهار دهه گذشته، اين موضوع به امريكايي كه زماني قدرت غالب منطقه بود، ديگر ربطي ندارد.» 

همچنين روزنامه فرانسوي «لوموند» روز دوشنبه طي گزارشي با اشاره به ديدار سه‌جانبه روسيه، ايران و تركيه درباره بحران سوريه در مسكو نوشت: «به نظر مي‌رسد مسير حل بحران سوريه از روسيه، ايران و تركيه مي‌گذرد و امريكا و اتحاديه اروپا كه تا پيش از اين به عنوان ضامنان اصلي حل بحران سوريه در نظر گرفته مي‌شدند، صحنه را ترك كرده‌اند. تخليه چشمگير ساكنان حلب و گروه‌هاي مسلح از مناطق شرقي اين شهر كه توسط دولت بشار اسد صورت گرفت، مهر تأييدي بر پيروزي‌هاي مسكو است.» پس از آزادي حلب، ايران و روسيه توانسته‌اند موازنه ميداني را به نفع خود تغيير دهند و با دست پر در مذاكرات سياسي براي كسب منافع بيشتر حاضر شوند. مقام‌هاي امريكايي در روزهاي اخير سعي كرده‌اند عدم‌حضور خود در مذاكرات سه‌جانبه تركيه-ايران- روسيه را كم‌اهميت جلوه دهند. هفته گذشته يكي از مسئولان دولت امريكا به خبرگزاري رويترز گفته بود كه عدم‌حضور امريكا در مذاكرات و گفت‌وگوهاي سه‌جانبه مسكو، بازتابگر سياست روسيه بود و اين كشور از اين طريق نشان داد اين روسيه است كه تحولات سوريه را رقم مي‌زند و نه امريكا. به گفته مقامات امريكايي، «پافشاري امريكا بر سر اختلاف نظرش با دولت تركيه بر سر كردها و همچنين رويكرد امريكا درباره بخش شمالي سوريه منجر به آن شده كه روسيه از شكاف سياسي به وجود آمده بهره گيرد و با نزديكي به تركيه، چنين نقشي را ايفا كند.» امريكا تا پيش از آزادسازي حلب تمام تلاش خود را انجام داد تا مانع آزادي اين شهر استراتژيك شود ولي پيروزي نيروهاي مقاومت در حلب طرح‌هاي امريكا براي براندازي نظام سوريه را نقش بر آب كرد. 
  
رفع اختلافات تركيه و ايران 
 تركيه هم كه يكي از بزرگ‌ترين حاميان تروريست‌ها بود و با باز گذاشتن مرزهاي خود به روي تروريست‌ها، آنها را براي جنگ با نظام سوريه به اين كشور اعزام كرد، الان با تغيير تحولات در سوريه ناگزير شده در محور ايران و روسيه قرار بگيرد. هرچند اختلافاتي بين ايران و تركيه برسر بحران سوريه وجود دارد اما مقامات آنكارا از تلاش براي رفع اختلافات سخن مي‌گويند. به گزارش روزنامه حريت، بينالي ييلدريم، نخست وزير تركيه روز دوشنبه در سخناني گفت: «گام‌هاي ارزنده‌اي را با ايران براي تأمين صلح و ثبات در منطقه بر مي‌داريم و معتقديم اختلاف نظرهاي دو كشور در خصوص بحران سوريه قابل رفع است.» ابراهيم كالين، سخنگوي رياست جمهوري تركيه روز دوشنبه اعلام كرد تلاش‌هاي مجدانه ديپلماتيك براي برقراري آتش‌بس سراسري در سوريه در راه است. 

كشف گورهاي دسته جمعي در مناطق شرقي حلب 
وزارت دفاع روسيه ديروز از كشف گورهاي دسته‌‌جمعي  در محله‌هاي شرقي حلب خبر داد كه روي اجساد كشته‌ها آثار شكنجه وجود دارد؛ امري كه حكايت از جنايت تروريست‌ها عليه غيرنظاميان دراين منطقه دارد. ايگور كوناشنكوف، سخنگوي وزارت دفاع روسيه اظهار داشت: گورهاي دسته‌جمعي كشف شده شامل اجساد دهها سوري است كه مورد شكنجه وحشيانه در سطح گسترده قرار گرفته‌اند. اين سخنگو افزود: «برخي از اجساد تكه تكه بوده‌اند و روي اكثر آنها آثار گلوله در سرشان مشاهده مي‌شود. به نظر مي‌رسد گورهاي زيادي وجود داشته باشد كه كشف خواهند شد.» روزنامه الوطن سوريه نيز اخيراً نوشت كه اجساد ۲۳ غيرنظامي كشف شده بود كه از يك گور دسته‌جمعي در محله الكلاسه بيرون آورده شده بودند. محله الكلاسه اواسط ماه جاري به دست ارتش سوريه آزاد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
و از این به بعد ان شاءالله محلی از اعراب در هیچ جایی نخواهد داشت ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار