کد خبر: 731501
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
آيا رهبر انقلاب در طول مذاكرات، امريكا را مديريت كرده است؟
رئيس‌جمهور امريكا و تيم سياست خارجي او براي جلب حمايت از توافق هسته‌اي با ايران پشت سر هم گفت‌وگو مي‌كنند، مصاحبه مطبوعاتي انجام مي‌دهند و با گروه‌هاي ذي نفوذ جامعه امريكا ملاقات مي‌كنند...
رئيس‌جمهور امريكا و تيم سياست خارجي او براي جلب حمايت از توافق هسته‌اي با ايران پشت سر هم گفت‌وگو مي‌كنند، مصاحبه مطبوعاتي انجام مي‌دهند و با گروه‌هاي ذي نفوذ جامعه امريكا ملاقات مي‌كنند. جان كري در تازه ترين گفت و گوي خود با آتلانتيك، جنبه جديدي از هدف امريكا از توافق هسته‌اي با ايران را بيان كرده و گفته محمد جواد ظريف به او وعده داده مدل توافق هسسته اي با ايران را در مورد چالش‌هاي منطقه نيز دنبال خواهد كرد. از طرفي از اوباما هم نقل شده است كه وقتي به كاخ‌سفيد آمده، فهميده است بوش برنامه‌اي براي حمله به ايران ندارد. اين اعترافي به گزافه‌گويي رؤساي جمهور امريكا در ادعاي روي ميز بودن گزينه نظامي است.
در تازه ترين اقدام لابي مخالف توافق هسته‌اي با ايران، اد رويس، رئيس کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا طرحي را براي رد توافق جامع هسته‌اي ايران و شش قدرت جهاني به كنگره ارائه كرده است. اين طرح، روز سه‌شنبه (۱۳ مرداد، ۴ اوت) ارائه شده و قرار است اوايل سپتامبر(حدود يك ماه ديگر) به رأي گذاشته شود و در صورت تصويب، توافق هسته‌اي با ايران از اعتبار ساقط خواهد شد. جان مك كين رئيس کميته نيروهاي مسلح سناي امريكا مدعي است توافق هسته اي، به ايران اعتماد به نفس مي‌دهد تا به تل‌آويو حمله کند و بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز همراستا با همين سمت و سو روز سه‌شنبه در پيامي آنلاين خطاب به يهوديان امريكا گفته كه توافق با ايران تروريسم افزايش خواهد يافت، حملات بيشتري صورت خواهد گرفت و انسان‌هاي بيشتري جان‌شان را از دست خواهند داد. او مدعي شده بعد از اين توافق جنگي«رخ خواهد داد که مي‌تواند هراس‌آورترين جنگ‌ها باشد.»

   اوباما: گزينه نظامي از اول هم روي ميز نبود

موازي با كمپيني كه لابي مخالف توافق با ايران به وجود آورده، رئيس‌جمهور امريكا زنجيره گسترده‌اي از اقدامات را براي تحت تأثير قرار دادن مخالفان انجام مي‌دهند. رئيس‌جمهور امريكا روز سه‌شنبه با برخي رهبران يهوديان امريكا در كاخ سفيد جلسه‌اي محرمانه برگزار كرد و سخناني در تقابل با تحليل هايي بيان كرد كه توافق هسته‌اي با ايران را زمينه ساز جنگ مي‌دانند. «تايمز اسرائيل» گزارش كرده برخي از اين رهبران يهودي که با اوباما ديدار خصوصي كرده‌اند، جزو كساني هستند كه سازمان‌هايشان هنوز تصميمي درباره حمايت يا مخالفت با «برجام»نگرفته بودند كه از آن جمله مي‌توان به «مايکل کاسان» و «لي روزنبرگ» از «ايپک» و همچنين «جرمي بن آمي» از «جي استريت»، لابي صهيونيستي چپ امريكا اشاره كرد. به گفته يكي از رهبران سازمان‌هاي صهيونيستي كه در اين جلسه حضور داشته، اوباما در اين جلسه گفته خيلي تعجب کرده وقتي فهميده دولت بوش به رغم آنکه از گزينه نظامي عليه ايران حرف مي‌زد، هيچ‌گونه طرح عملي در اين رابطه آماده نکرده بود: «وقتي من مسئوليت را برعهده گرفتم، فهميدم دولت بوش طرحي را براي حمله نظامي به ايران آماده نکرده بوده است.»سخنان رئيس‌جمهور امريكا نشان‌دهنده اين است كه برآوردها از توان نظامي و اثرات احتمالي اقدام نظامي عليه ايران متفاوت از آن چيزي است كه مقام‌هاي امريكايي ابراز مي‌كنند و سابقه سخنان تهديد‌آميز رئيس‌جمهور فعلي براي حمله به ايران كه رهبر انقلاب از آن به «لاف در غريبي» تعبير كردند، به دوره بوش هم مي‌رسد. اوباما به رهبران يهودي گفت از همان ابتدا از پنتاگون خواسته «‌طرحي را براي حمله نظامي در صورت لازم آماده کنند.» رئيس‌جمهور امريكا در عين حال از ديپلماسي و توافق هسته اي با ايران دفاع كرده و گفته اگر توافق هسته‌اي رد شود وامريكا به ايران حمله كند،« حزب‌الله به سمت تل‌آويو موشک پرتاب مي‌کند و اسرائيل متحمل فشار مي‌شود.» رئيس‌جمهور امريكا به رهبران سازمان‌هاي صهيونيستي امريكا گفته هيچ توافق کاملي وجود ندارد و به مخالفان توافق گفته مي‌توانند «‌فشار بياورند و به دنبال اشکال در آن(توافق) باشند و ممکن است اشکالاتي کوچک هم پيدا کنند اما مسئله مهم اين است که اين توافق براي امنيت ملي امريكا و اسرائيل خوب است.»
رئيس‌جمهور امريكا مي‌گويد جنگ با ايران براي امريكا و حتي بيشتر از آن براي اسرائيل مي‌تواند يک فاجعه باشد ولي معتقد است: «اقدام نظامي امريكا به جنگ عليه امريكا منجر نمي‌شود زيرا چنين اقدامي براي نظام ايران يک خودکشي است. پاسخ ايران (به اقدام نظامي) به شکل حملات تروريستي عليه اسرائيل و امريكا خواهد بود و شما شاهد حمايت بيشتر از تروريسم خواهيد بود و موشک‌هاي حزب‌الله به سمت تل‌آويو پرتاب خواهند شد.»اوباما به رهبران يهودي گفته است: «اگر توافق هسته‌اي رد شود و ما به ايران حمله کنيم، حزب‌الله به سمت تل‌آويو موشک پرتاب مي‌کند و اسرائيل متحمل فشار مي‌شود. در تمامي سناريوها، اسرائيل متحمل فشارهاي ناشي از حملات نظامي خواهند بود.» اوباما به منتقدان گفت: اگر نمي‌توانيد آنطور که شايسته است با توافق هسته‌اي مقابله کنيد، در واقع انسجام جامعه يهودي را تضعيف کرده‌ايد و به روابط امريكا و اسرائيل لطمه وارد مي‌آوريد. شما مي‌توانيد 20 يا 50 ميليون دلار صرف کمپين (مقابله با توافق هسته‌اي) کنيد اما نمي‌توانيد تبليغاتي را منتشر کنيد که حاوي اين مطلب باشد که اگر مخالف توافق نيستيد، شما يک يهودي بد يا ضداسرائيلي هستيد. درباره حقايق حرف بزنيد نه اينکه بياييد درباره چيزهايي سخن بگوييد که فکر مي‌کنيد ممکن است بتواند افراد را متقاعد کند که با توافق مخالفت کنند.

   وعده ظريف به كري!

جان كري وزير خارجه امريكا نيز در گفت‌و‌گوي تفصيلي با آتلانتيك يك جنبه مهم از توافق هسته اي با ايران را بيان كرده و ادعا مي‌كند وزير خارجه ايران به او وعده داده مي‌توان مدل توافق هسته اي با ايران را به ساير چالش‌هاي منطقه نيز سرايت داد: «‌ظريف در دو هفته پاياني مذاکرات (در وين) صريحاً به من گفت اگر اين موضوع را تمام کنيم، امکان کارکردن و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌اي را با شما دارم.» روز چهارشنبه هفته قبل (14 مرداد) روزنامه جوان در گزارشي با عنوان «نگاه اروپا به تعميم خاورميانه اي برجام» به نقل از ديپلمات ها نوشته بود: «‌بعد از توافق ايران با 1+5 در وين، مسئله خاورميانه دومين پرونده‌اي است كه طرف غربي به دنبال آن است كه با ايران بگشايد.» كري در گفت و گوي خود با آتلانتيك گفته مطمئن نيست كه ايران به دنبال نابودي اسرائيل باشد: «ايراني‌ها اکنون اختلاف بنيادين ايدئولوژيک با اسرائيل دارند و پاسخ به اين سؤال که آنها به دنبال نابودي اسرائيل هستند را نمي‌دانم. هيچ شاهدي براي اين امر نديده‌ام،‌ آنها 80 هزار راکت حزب الله راکه به سمت اسرائيل نشانه رفته است دارند، آنها زماني که مواد لازم براي ساخت 10 تا 12 بمب را داشتند سلاح اتمي نساختند. اينگونه فرض مي‌کنم که ايران يک خطر اساسي است، آنها در فعاليت‌هاي منفي منطقه دست دارند،‌مناطقي را بي ثبات مي‌کنند.» وزير خارجه اوباما براي چندمين بار بعد از پايان مذاكرات وين گفت كه گزينه نظامي عليه ايران همچنان روي ميز است: «‌ما به هيچ عنوان هيچ گزينه‌اي را کنار نگذاشته‌ايم و اگر(براي مثال) به رئيس جمهور امريكا بگوييد که در صورتي که کاري نکند ايران طي سه هفته آينده به بمب دست مي‌يابد، رئيس جمهور آنچه را که بايد انجام دهد انجام خواهد داد و همه در کنگره از وي حمايت خواهند کرد.» براساس ترجمه خبرگزاري تسنيم از متن گفت و گوي كري با آتلانتيك، وزير خارجه امريكا رد توافق هسته‌اي در كنگره امريكا را عامل پراكنده شدن متحدان امريكا دانسته و گفته: «مي‌دانم- نه اينکه فکر مي‌کنم- که آنها به دلايل زيادي پراکنده خواهند شد. نظام ايران با دقت و احتياط بالايي با اين روند و آزمون برخورد کرد. ما به توافقي رسيديم و آن را اعلام کرديم و پنج کشور ديگر هم به آن اعتقاد دارند،‌ اکنون کنگره امريكا سوء‌ظن رهبر ايران را اثبات خواهد کرد و هيچ راهي براي اينکه ايران به مذاکره برگردد، وجود ندارد.» اين موضع‌گيري وزير امور خارجه امريكا نشان‌دهنده مديريت هوشمندانه رهبر انقلاب در حوزه رفتار سياست خارجه امريكاست. رهبر انقلاب در فروردين ماه 1392 فرموده بودند: «با مذاكره با امريكا مخالفتي ندارم اما خوشبين نيستم.»
كري در ادامه گفت: «دوستان ما که تحريم ها را سرپا نگه داشته بودند به اين خاطر بودکه ما با حسن نيت گفت‌وگو مي‌کرديم، اگر ما اين توافق را بر هم زنيم... و اگر کنگره به اين شيوه رأي دهد رئيس جمهور نمي‌تواند از همه‌چيز صرف نظر کند.»

بوش هم لاف در غريبي مي‌زد!

رئيس‌جمهور امريكا در جمع رهبران گروه‌هاي يهودي امريكا گفته است: «وقتي من مسئوليت را برعهده گرفتم، فهميدم دولت بوش طرحي را براي حمله نظامي به ايران آماده نکرده بوده است.»سخنان رئيس‌جمهور امريكا نشان‌دهنده اين است كه برآوردها از توان نظامي و اثرات احتمالي اقدام نظامي عليه ايران متفاوت از آن چيزي است كه مقام‌هاي امريكايي ابراز مي‌كنند و سابقه سخنان تهديد‌اميز رئيس‌جمهور فعلي براي حمله به ايران كه رهبر انقلاب از آن به «لاف‌در‌غريبي» تعبير كردند، به دوره بوش هم مي‌رسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
0
سلام
خدا قوت
میگم ها اقای کری این سوء ظن زمانی نسبتا رفع میشود که امریکا از گذشته ی خود در باره ی ایران پشیمان شده واز مردم ایران
عذرخواهی کند و قول بده که خوی استکباری خود را حداقل در باره ی ایران .کنار بگذارد.
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
0
0
شیطان بزرگ امریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا بحال به هر شکلی ممکنی که توانسته با ایران رفتار کرده است ولی چون ایران در مسیر حق است و امریکا در مسیر باطل سیر میکند ، نتیجه همه حرکت ها به نفع ایران بوده است . چون خداوند متعال وعده داده است دین خود را که همان حق باشد یاری می کند و این را ما بارها و بارها به عینه دیده ایم و تجربه ثابت کرده است که :
الا ان حزب الله هم الغالبون .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار