کد خبر: 730932
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
به رغم درگيري‌هاي شديد در عدن و نبود امنيت كامل در اين منطقه، يك مسئول يمني اعلام كرد كه انتقال كامل دولت و مؤسسات وابسته به آن به عدن اواسط ماه جاري ميلادي انجام مي‌شود.
در شرايطي كه عربستان و نيروهاي ائتلاف عربي با گذشت بيش از چهار ماه حملات بي‌نتيجه به يمن نتوانسته‌اند به اهداف اعلاني خود دست پيدا كنند، برنامه‌هاي ديگري را براي سرپوش گذاشتن به شكست‌هاي خود در اين كشور در دستور كار خود قرار داده‌اند. باوجود درگيري‌هاي شديد در شهر عدن در جنوب يمن، عربستان قصد دارد در روزهاي آينده دولت مستعفي يمن را به اين منطقه بازگرداند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط، بدر باسلمه، وزير حمل و نقل دولت مستعفي يمن روز يك‌شنبه اعلام كرد كه سفر خالد بحاح، معاون رئيس‌جمهور فراري يمن به عدن با هدف ديدار با اعضاي دولت محلي كه در پايگاه‌هاي مختلف اين شهر فعاليت مي‌كنند و رهبران نيروهاي وفادار به عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور فراري يمن و تقدير از آنها صورت گرفته است. باسلمه افزود: «سفر بحاح به عدن با طرح مستقيمي از سوي وي براي ارزيابي اوضاع و گفت‌وگو در خصوص بازگشت سريع «دولت» به يمن انجام شده است.» وي گفت: «وزرا در عدن از خالد بحاح خواستند سفر خود را به پايان هفته جاري موكول كند اما وي پافشاري كرد كه روز شنبه وارد عدن شود.» مقامات دولت مستعفي درحالي از بازگشت دولت و امن بودن عدن خبر مي‌دهند كه خالد بحاح ديروز هنگام بازگشت در فرودگاه عدن مورد هدف قرار گرفت ولي به دليل حضور پرتعداد نيروهاي امنيتي جان سالم به دربرد. بازگشت سريع بحاح به رياض، بيانگر ناپايدار بودن اوضاع در شهر عدن و شكست‌هاي مستمر شورشيان هادي در اين شهر است.  باسلمه در ادامه سخنان خود گفت: «پيروزي نيروهاي حامي منصور هادي بايد با تقويت امنيت در داخل عدن و بازگرداندن وضعيت عادي و وزرا به شهر و عادي‌سازي وضعيت روزمره همراه باشد. اين طرح تا پايان هفته آتي ادامه دارد و اواسط ماه جاري ميلادي موعد بازگشت كامل دولت به عدن است.» اين اظهارات درحالي مطرح مي‌شود كه عدن مدام در حال رد و بدل شدن ميان نيروهاي هادي و انصارالله است و هيچ گروهي كنترل كاملي بر اوضاع اين شهر ندارد. عبده الحزيفي، وزير كشور دولت مستعفي يمن نيز مي‌گويد: «بازگشت بحاح با هدف از سرگيري فعاليت دولت در عدن است.» خالد بحاح در خصوص سفرش به عدن گفته كه سفر وي غيرمنتظره نيست و با هدف عادي‌سازي وضعيت، بازگرداندن اوضاع به روال عادي خود و اطلاع يافتن از طرح‌هاي نظامي و امنيتي صورت گرفته است. سعودي‌ها قصد دارند با بازگرداندن منصور هادي به عدن اينگونه القا كنند كه علاوه بر ادعاي پيروزي هوايي در مقابل انصارالله، در روي زمين نيز توانسته‌اند به پيروزي‌هايي دست پيدا كنند تا روحيه نيروهاي طرفدار خود را بالا ببرند.  عربستان درشرايطي قصد بازگرداندن دولت مستعفي به عدن را در سر مي‌پروراند كه مقامات سياسي يمن مخالف بازگشت منصورهادي به يمن هستند. علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور پيشين يمن در مصاحبه‌با پايگاه خبري «هافينگتون پست»، منصور هادي را در مورد انتقاد شديد قرار داده و تأكيد كرد كه وي هيچ جايي در يمن ندارد. صالح همچنين عربستان را به دشمني با مردم يمن و پناه دادن به كساني كه در گذشته تلاش كردند وي را ترور كنند متهم كرد و گفت: «عربستان دشمن ماست.» وي اقدامات انصارالله يمن در انجام حمايت موشكي به عربستان را در چارچوب دفاع از خود توصيف كرد.
 
حملات موشكي به پايگاه‌هاي نظامي عربستان

همزمان با كشته شدن هشت شهروند يمني در حمله جنايتكارانه جنگنده‌هاي عربستاني به استان «لحج» در جنوب يمن، ارتش و كميته‌هاي مردمي اين كشور در اقدامي تلافي جويانه پايگاه‌هاي نظامي عربستان در مرز با يمن را با چندين موشك مورد هدف قرار دادند. به گزارش الميادين، منابع نظامي يمن روز يك‌شنبه اعلام كردند در عمليات منحصر به فرد ارتش و كميته‌هاي مردمي در منطقه «جعوله» در عدن، تعداد زيادي از نيروهاي وفادار به هادي كشته و تعداد زيادي از آنها به اسارت ارتش درآمدند. ارتش و كميته‌هاي مردمي همچنين كنترل تعدادي از ساختمان‌ها در منطقه «الجمهوري» واقع در استان تعز را در دست گرفته و با 20 موشك پايگاه نظامي «عليب» در منطقه «ظهران عسير» عربستان واقع در مرز با يمن را هدف قرار دادند. ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن موفق شدند كنترل پايگاه نظامي جلاح در جازان را به دست بگيرند كه در پي آن چند نظامي سعودي كشته شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار